>>Más néven arcvakság<<
Szerintem ez egy igen érdekes betegség/rendellenesség, ezért is gondoltam, hogy csinálok róla egy részt.
Először az Arcmás című filmben hallottam róla. Igazából az egész film erre a témakörre épül, mégis keveset lehet megtudni belőle.
Ezért gondoltam jobban utána olvasok, és akkor már miért ne csinálnák belőle részt? 😅~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mi a betegség lényege?
A betegség elszenvedője nem ismeri fel sem a saját, sem ismerősei arcát. Az arc az emberek elsődleges ismertető jegye. Arc nélkül valószínűleg nem tudnánk ki kicsoda, sőt gyanítom némely esetben a nemek megkülönböztetése is nehézséget okozna. Azok az emberek, akik prozopagnóziában szenvednek, csak másodlagos jelekből képesek felismerni az embereket. Ilyen lehet például az alak, a jellegzetes hajviselet, ruhák és persze a hang, ami szintén nagyon fontos szerepet játszik az ember életben. (A vakok is többnyire hang alapján ismerik fel az ismerőseiket)
Fontos tudni, hogy a prozopagnóziában szenvedő ember csupán az emberi arcokat keveri össze. Emberi és például állati arcokat meg tudja különböztetni. Mert hát, valljuk be elég nevetséges, vagy talán még ijesztő is lenne, ha egy kutya fejű ember közeledne felénk a közért bejáratánál:)
Mi lehet a kiváló oka?
A betegség leggyakoribb kiváló oka az agysérülés. Ezek általában elég komoly koponya sérülések, mint például lövedék okozta sebesülés, koponyába fúródott tárgy, vagy igen erős ütés. Persze ezen kívül még jópár okot fel lehet sorolni.
A betegség egy másik kiváltó oka lehet az öröklés is. Egészen a 21. század elejéig azt hitték, hogy a prozopagnózia egy ritka betegség és kizárólag valamilyen agyi sérüléssel vagy idegrendszeri betegséggel azonosították. Mára már tudjuk, hogy a betegség örökölhető (!) és jóval gyakoribb, mint azt korábban gondolták.Első feljegyzések:
A prozopagnózia kifejezést először Joachim Bodamer (német neurológus - ideggyógyász) használta 1947-ben. Addig, ha volt is ilyen beteg, feljegyzés nem igen.
A szó eredete, mint minden orvosi kifejezés, latin szavakból áll
>>prosopon - arc
>>agnosia - tudás nélkülA kutató egy esetet vázol fel, amiben egy 24 éves férfiról ír, aki képtelen volt az arcok megkülönböztetésére.
Fajtái:
A prozopagnózia nem egy általános zavar. Különböző emberek különböző típusú és szintű károsodást mutatnak.
>>Tudatosult prozopagnózia<<
Ebben a fajtában az elszenvedő nem képes különbséget tenni az arcok között. Ráadásul s nemet és az életkort is képtelen meghatározni. Egyedül a ruhára, hajviseletre hangra és illatra támaszkodhat.
>>Asszociatív prozopagnózia<<
Ebben a fajtában az elszenvedő képes fényképről megállapítani, hogy két arc különbözik-e egymástól, vagy sem. Valamint a nemet és az életkort is meg tudják határozni. De nem képesek egy személyt csupán az arcáról felismerni.
Nekik is segítséget nyújt a személy hangja, hajviselete, és egyéb ismertetőjegye.
VOCÊ ESTÁ LENDO
❀ Random ❀
Diversos✾ véleményem egyes témákról ✾ kihívások ✾ legendák ✾ érdekességek ✾ színészek vagy énekesek ismertetője ✾ ,,A TI" könyv tartalma is ebben lesz megtalálható, hogy ne legyen inaktív