EIGHT

2 0 0
                                    

Selalunya aku lepas habis kelas akan pergi tempat favourite aku arcade sebab taknak balik rumah awal sangat sebab taknak hadap family dekat rumah tapi kenapa sekarang aku terus balik rumah, i mean not my home tapi rumah yang aku tengah tumpang sekarang. aku turun ke ruang tamu dan menanyakan soalan kepada salah seorang maid dalam rumah ni mana semua orang. dia kata aunty je yang ada dalam rumah and nenda kerja. si hamza tu pergi mana tah tak balik lagi. cakap pasal budak tu, disebabkan dia rantai yang mama bagi tu hilang dalam kolam. lain kali aku nak cari semula tapi takkan aku nak masuk balik kolam tu. 

Aku pergi ke taman bunga di luar untuk mencar aunty yang sedang berkebun dan menyiram pokok. 

"Aunty tanam pokok baru ke?" aku menegurnya dari belakang membuatnya terkejut dan tanah terpercik ke seluar aku. dia hanya mengangguk. maybe dia tak perasan kot. aku dengan aunty ni belum rapat lagi maybe sebab baru kenal dan tiba-tiba aku duduk rumahnya. orang kata belum kamcing. "It's a beatiful ranunculus" aku sambung.

"You know about flower" aku berjaya menarik perhatiannya sedikit.

"Yup, ranunculus is a symbol of attractiveness and charm" aku menerangkan.

"Impressive, macam mana ayra boleh tahu" mukanya teruja.

"Ayra selalu berkebun dengan mama dulu but not anymore tapi kalau aunty nak ayra teman aunty berkebun pun boleh" aku menyembunyikan kesedihan di hati. betul, aku rindu dia. orang yang aku paling sayang.

"Sure, we can do it together. i'm sorry about your mother honey. it's okay you have more people who loves you like your father and your other family" no, they don't. aku hanya mampu tersenyum. "Jom kita masuk, aunty pun dah siap ni nak buat dinner pulak nanti" aunty  ilaria menarik tangan aku untuk masuk semula kedalam rumah. aku hanya menurut.

"Amboi, baru balik ke. pergi mana lambat balik ni" aunty menegur hamza yang baru sahaja melangkah masuk kedalam rumah. aku mengelakkan diri dari pandang dia. masih marah.

"Sorry mom, tadi aayan pergi beli barang sekejap" dia memandang aku sekilas. "aayan naik dulu ye mommy" dia terus naik tangga ke tingkat atas.

"Kamu pun pergilah naik ganti seluar tu" rupanya aunty perasan. aku menggangguk dan terus naik ke tingkat atas. walaupun ada lif tapi aku prefer tangga lagipun lif tu untuk nenda sebab dia dah tua kan tak larat. naik saja tangga tangan aku ditarik oleh seseorang.

"Nak apa" aku memandang hamza dengan kening yang berkerut. 

"Nah, aku terjumpa kedai ni tadi lepastu aku belilah ni" dia menghulukan aunty-anne kepada aku. the heck macam mana dia tahu aku suka pretzel aunty anne. tapi cute lah dia ni, ni ke cara dia nak minta maaf.

'Aku balik lambat harini sebab cari bende alah ni lah, kalau kau taknak aku tak tahulah. nak cara bestfriend dia pun punyalah susah sebab nak tanya perempuan ni suka apa. nasib baik zukai tahu aylin dekat mana' hamza berbicara di dalam hati.

"Owhhhhh....terjumpa, okok percaya" aku memerli dia. muka dia dah merah. macam tak pernah minta maaf dekat orang je. satu perkataan tu je pun takkan tak boleh sebut...sorry, it's that easy.

"Nak ke tak ni" dia mula geram bila aku perli dia tadi. aku terus ambil makanan tu dari tangannya. tapi aku ambil pun sebab ni fav aku bukan sebab aku dah maafkan dia. aku terus beredar dari situ tanpa berkata apa-apa. aku tengok makanan yang diberi dan bersa teruja nak makan. dah lama aku tak makan aunty anne. aku ambil satu roti dan masukkannya ke dalam mulut. sebelum sempat aku melangkah ke bilik tangan aku ditarik dari belakang. aku yang terkejut cuba selamatkan roti yang hampir gelongsor dari tangan aku tapi kepala aku terhantok pada dada bidang hamza. kenapa keras sangat dada dia ni. ini besi ke dada. "Is that means you forgive me" dia menunduk kepalanya untuk memadang setaraf dengan aku. aku tahulah aku ni lagi pendek dari dia tapi terasa hina siot.

The Queen Nightmares AshWhere stories live. Discover now