#البارت_الاول|1|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
انتي سمعتي انا قولت أي يلا و مفيش نزول انهارده و اعملي حسابك أهل العريس جايين يشوفوكي..
ماسه : بس يا ماما أنا مش موافقه ..
فريده : بس أنا موافقه و كلمتي هي الي هتمشي و بعدين مش كل شويه تقوليلي يا ماما ..
ماسه : امال اقولك يا أي ..
فريده : متقوليش خالص و يلا علي المطبخ عشان تجهزي الاكل و تبقي تلبسي عشان زمانهم جايين ..
ماسه : حاضر و دخلت أوضتها و قعدت ورا بابا الاوضه و فضلت تعيط..
*نسيت اعرفكم بنفسي انا ماسه و عمري 19 سنه عايشه مع مرات ابويا و بابا مات من سنه و سابني و ماما ماتت و هي بتولدني ..*
ماسه : واقفه بتعمل الأكل من الصبح و كانت هتموت من التعب لأن هي ما اخدتش العلاج بتاعها كانت لسه هتقعد لكن صوت مرات ابوها وصلها و هي بتزعق..
فريده : الهانم الي قعدت قومي ياختي امال مين هيكمل الاكل ده ..
ماسه : انا هكمله بس ممكن تساعديني في تقطيع الخضار عشان و الله تعبت
فريده : امال يا اختي ناقص اشتغلك خدامه هما جاين ليكي أنتي مش ليا و يلا انجزي و لا هتطلعيلهم بهدومك دي و ريحه الاكل الي عليها أنا رايحه اجهز نفسي و انتي يلا خلصي...
ماسه : فضلت واقفه في المطبخ بتجهز الاكل و كانت الدموع نازله علي خدودها بسبب الوجع ...
شويه و خلصت الاكل و دخلت اوضتها عشان تجهز نفسها ..
فريده : بتخبط علي الباب و هي بتزعق الهانم خلصت و لا لسه
ماسه : قامت بسرعه و مسحت دموعها و قالت خلاص اهو فاضل حاجات بسيطه و اخلص ..
فريده : طب يلا ياختي زمان أهل العريس علي وصول ...
ماسه : من ورا الباب حاضر ...
فريده : أخيراً هخلص منك و أشوف نفسي بقا ...
ماسه : خلصت لبس و جهزت نفسها و قعدت علي السرير جمبها و مسكت صورة امها و ابوها و فضلت تتكلم معاها و تعيط ..
عارفه يا ماما مع أني مشفتكيش قبل كده بس حبيتك من كلام بابا عنك تعرفي أن هو كان بيحبك اوي و أتجوز عشاني عشان ميخلنيش من غير أم..
و انت يا بابا انا عارفه أن انت كان نفسك تبقي موجود معايا دولوقتي خصوصاً في يوم زي ده كنت علطول تقولي أني هبقي عروسه حلوه ..
و فاقت من ده كله علي صوت فريده و هي بتقولها يلا عشان الناس وصلت تحت
ماسه : حاضر..
لحظات و الباب خبط ..
فريده : جريت بسرعه ناحيه الباب و فتحت اهلا اهلا اتفضلوا ...