Part 11 : Masalah

5K 53 2
                                    

Tahun keempat, bulan Februari

Selesai kelas, aku duduk kejap dekat meja dalam kelas. Cikgu BM, Cikgu Zaitun. Kemudian, bangun menghadap ke arah luar kelas. Ternampak dua sosok tubuh sedang jalan dari asrama ke sekolah.

Aku yang khusyuk melihat mereka, tersentak apabila Cikgu Zaitun bertanya,
" Khusyuk sangat tu, tengok apa tu fizi?"

"haha xda apa cikgu, tu nampak adik angkat saya tu"jawab aku.

"yang mana satu, irfan ke akmal?"tanya cikgu zaitun lagi.

"dua2" 😊

" Patut cikgu tengok depa rapat, xapa la. Nanti ajar study sama2 .Depa tu pandai dan bagus. " kata cikgu lagi

"baik cikgu, saya paham"

Tahun ni sekali lagi aku duduk dorm ditingkat atas. Dorm H . Senior dalam dorm ni dua orang ja, yang lain junior form 2 dan form 1. Senior yang sorang lagi nama Syafi ,atlet , adik angkat Abg Edd yang dulu. Kami rapat dari form 1 cuma tahun ni aku stay satu dorm dengan dia. Dia ni memang playboy sejati. Masuk form 4 dah dekat 12 awek dah tukar2 , surat cinta penuh satu baldi, posmen? Aku la posmen dia dari form 1 sampai form 4.

Aku pun xda peristiwa penting tahun ni. Cuma dalam tahun ni aku ke penyakit kulit.Biasa la kalau kat asrama ada saja tilam yang xelok, mangsanya penghuni asrama. Sejak makin ramai yang kena penyakit kulit, baru pihak asrama ambil tindakan untuk menjemur tilam sebulan sekali supaya emm..bunuh bakteria? Mungkin..

Dekat sebulan jugak aku duduk dekat rumah sebab penyakit ni. Kebetulan kunci loker aku, aku tinggal satu dekat adik aku akmal sebab kalau kunci aku hilang, ada spare dekat dia. Sebab apa aku bagi dekat akmal bukan irfan? Sebab aku percaya dia lagi pun dia rajin dan boleh harap.

Jadi bila aku dah balik asrama, aku buka loker tengok loker aku xda sawang, baju aku pun tersusun kemas dan bau wangi macam baru basuh. Cuma sekali dengan kain tuala aku yang buruk yang koyak rabak tu adik aku basuh.

Ada sekali tu, waktu petang jumaat waris dibenarkan melawat dari lepas jumaat sampai pukul 6ptg. Kebetulan waktu mak ayah aku smpai. Mak ayh akmal pun sampai. Jadi berjumpa la. haha kebetulan. Lepas tu rancak la masing2 bersembang. Mak akmal mula bercakap.

"Haritu akmal bawak balik baju Fizi, banyak nak tolong basuh katanya sebab Fizi sakit, Tuala koyak pun ada, kesian tengok"

mak aku jawab " ya ka, tu tuala lama kot"

aku pun yang ada dekat situ malu dan xmampu nak nyampuk cakap2 orang tua.

Malamnya, waktu akmal nak tido sekali, aku jadi malu dan marah.

Aku cakap la "kenapa bawak balik tuala koyak n baju koyak tu. Malu abg."

Tak sangka bila aku cakap macam tu, dia sentap dan mungkin merajuk dengan aku.

Lagi keruh keadaan, bila satu malam aku penat sangat lepas prep so aku tumpang tido bilik paling rapat dengan bilik prep, katil yang aku tumpang katil kawan aku yang form 3 , disebabkan aku nak lagi cepat tido. Aku pun nak lancap aku pun keluarkan kote aku dan cuba lancap sampai la aku tertido sambil kote aku terkeluar.

Lepas beberapa ketika, aku sedar dalam keadaan aku tengah peluk kawan aku seolah2 aku tengah jolok dari belakang sampai tertido. aku sedar aku dua orang tengah perhati aku. xtaw la aku kalau tu saki baki Night Monkey. Start dari tu aku dah perasaan macam aku kena pulau kalau rapat aku, Syafi pun asyik perli aku.

siap cakap macam ni bila aku selisih dengan dia dalam dorm
" jangan weh, aku masih suci hahahaha"

aku just cuba paham,mungkin orang salah paham aku jolok budak form 3 tu malam tu. Padahal tu hanya salah paham. Adik2 aku memang makin jauh dari aku. Lagi2 akmal. Hati aku rasa kosong dan korang boleh bayang x perasaan kena pulau.

Pan still bersama aku,walaupun xrapat macam dulu. Dan dia masih percaya aku xbuat semua tu. lama-kelamaan aku dah boleh terima kenyataan dan dah pedulikan lagi apa orang nak kata. Janji aku xsalah dan xbuat benda macam tu.

Hampir setengah tahun berlalu, ada pertandingan antara dorm2 bagi aktiviti yang baru dicadangkan tahun ni. Antara pertandingan yang ada, Futsal, carrom, badminton, sukaneka. Aku macam biasa lebih kepada indoor game jadi caroom la.

Waktu ni yang pulaukan aku cuma geng senior ja 3 orang dan adik aku akmal. First sukaneka buat roket kertas then baling/luncurkan tengok sapa paling jauh. Banyak la jenis roket yang ada, dalam 8 dorm dorm kami ja xbuat roket. Sampai ja giliran kami. Aku terus baling sampai paling hujung lepasi pagar. Dan kami menang . ramai yang xpuas hati. Tapi warden kami menegaskan kemenangan kami adalah kreatif. Mana xtaknya. Arahan nya bunyi macam ni.

" Buat satu roket dari masa depan yang dapat bergerak paling jauh, bahan dari kertas" kata warden.

So apa dorm kami buat adalah gumpal kan lima keping kertas dan buat sepadu-padunya macam kapal angkasa Goku tu haha pastu baling, jadi kami menang la.

Seterusnya, acara baling belon berisi air, dari dekat pastu undurkan selangkah kebelakang. paling jauh dan paling lama belon yang tahan, menang. Kami sekali lagi hampir menang tapi dikalahkan jua sebab cuai.

So, acara diteruskan lagi didewan dimana acara badminton, Carrom dijalankan serentak. Hampir 3 jam baru lah selesai kedua-dua acara ni. Carrom dimenangi oleh Dorm D dan badminton pun Dorm D iaitu dorm Irfan Adik aku. xdinafikan dorm D banyak penghuni yang mahir dalam sukan.

Selesai acara tu semua diminta mengemaskan kembali meja dan kerusi yang digunakan dalam dewan. Tapu disebabkan kami ambil masa yang lama. Warden terus buat kiraan sampai 60. Sapa yang gagal berhimpun dan susun balik semua peralatan kena pumping 30 kali. Aku dan 10 lagi penghuni masih terus mengemas sedangkan yang lain dah siap berhimpun dan beratur depan warden. Aku perasaan yang Akmal dan Irfan datang tolong aku siapkan dengan cepat. Kami pastikan semua peralatan disimpan sebelum beratur. Tapi nasib kami kurang baik dan kiraan telah pun tamat. Nak x nak kena la pumping. Baru saja turun badan nak mulakan kiraan, Warden terus bersuara.

"Ok yang sampai lepas Saya habes kira beratur dulu di sebelah kiri saya. Yang dah siap awal beratur disebelah kanan saya." selesai bergerak. Warden sekali lagi memberi arahan.

" Yang sebelah kiri kamu boleh balik makan tengahari dulu. Yang kanan kamu semua pumping sekarang dan sapu dewan bagi bersih baru balik makan, paham???"

"Tapi kami siap awal warden" kata seorang senior seolah xpuas hati.

" Ya sebab kamu siap awal, dan kamu langsung xpeduli kawan2 kamu yang tengah dalam kesusahan, yang kamu tahu , bila hal kamu selesai. Kamu bersenang diri diatas kesusahan orang lain. Kalau macam ni m, macam mana kamu nak jadi pemimpin? Kamu langsung xda sifat kerjasama, asalkan kamu lepas kamu selamat, Saya sengaja uji kamu sebab nak tengok pemikiran kamu semua hari ni. Ada yang saya jangka ada yang saya xjangka. Cepat siap, cepat balik makan" kata warden sambil menunggu denda selesai.

Dalam hati aku, seronok sangat sebab adik aku xkena denda dan masih kesian dekat aku. Tapi bagi akmal dia just tolong irfan bukan aku. Nampaknya macam dia masih xboleh maafkan aku.

Bersambung..

Cerita ini sengaja aku cepatkan sebab nak habes cepat. Huhu sorry ya. kalau Satu tahun punya event dua episode saja. Sebab aku punya memori waktu form 4 dan form 5 sikit saja sebab terganggu. Paling terganggu masa form 5 . lagi dua episode ya. aku pendekkan lagi. thank u baca.

Kisah Aku 1 : Aspura (complete)Where stories live. Discover now