We liepen een soort gang in die aan de Grote Zaal grensde. Professor Lubbermans zei dat we hier moesten wachten tot de Sorteerceremonie begon. Hij liep weg en alle eerstejaars begonnen door elkaar heen te praten. "Bij welke afdeling hoop jij dat je komt?" Vroeg Domenique. "Ik weet het niet. Welke zijn er precies?"
Op dat moment kwam professor Lubbermans binnen. "Jongens en meisjes, de Sorteerceremonie zal zo beginnen. Je wordt hierbij ingedeeld in een bepaalde afdeling: Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf of Zwadderich. Je afdelingsgenoten zullen als je familie zijn. Je goede daden zullen punten opleveren, en als je de regels overtreedt zul je puntenaftrek krijgen. De Ceremonie zal zo beginnen. Hij opende de deuren en liet ons naar binnen. Iedereen stond te trillen op zijn benen, ik ook. "Als ik je naam noem, kom je naar voren! Lysander Scamander!" Het jongetje wat tijdens de vaartocht in het water was gevallen kwam naar voren. Er werd een oude, rafelige hoed op zijn hoofd gezet die meteen 'Ravenklauw!' riep. Blij holde hij naar de tafel van Ravenklauw. Even later werd zijn tweelingbroertje ook in Ravenklauw gesorteerd. Er volgden een paar anderen (Myra Dindelaar, Huffelpuf! Martijn Boterberg, Griffoendor!), tot professor Lubbermans riep: Domenique Wemel! Ze liep onzeker naar voren en ging op het krukje zitten. De Hoed dacht even na en riep toen Ravenklauw! Erna volgden er nog veel meer, tot de Hoed Alice McDonald riep. Ik liep trillerig naar de kruk. Toen de Sorteerhoed op mijn hoofd werd gezet, klonk er direct een grappige stem in mijn oor. "Ahaaa, juffrouw McDonald! Hm... Moeilijk... Dapper als een Griffoendor, slim als een Ravenklauw, sluw als een Zwadderaar en trouw als een Huffelpuf... Maar waar zal ik je indelen? Heb je zelf voorkeuren?" Ravenklauw, dacht ik, daar zit Domenique ook. "Hm... Ravenklauw... Ja, dat lijkt me een wijze keus. Ravenklauw!" klonk het door de zaal. Opgelucht huppelde ik naar de tafel van Ravenklauw en ging naast Domenique zitten.
"Hallo kinderen," hoorden we ineens. Ik schrok me helemaal kapot toen er ineens een grijze dame voor haar was komen zitten. "Ooh," riep Domenique. "U bent de Grijze Dame van Ravenklauw!" De Grijze Dame knikte en vloog toen naar de andere kant van de tafel. "Wat was dat?" Vroeg ik verbaasd aan Domenique. "Dat is de geest van Ravenklauw," antwoordde ze. "De Grijze Dame." Ik keek verwonderd. Geesten, dacht ik. Die had je dus ook nog.
JE LEEST
Hogwarts' Potion Master • HP fanfic • boek I • EXTREEM LANGZAME UPDATES
FanfictionDit verhaal gaat over de 11-jarige Alice McDonald. Ze is een halfbloed heks en gaat dit jaar voor het eerst naar Zweinstein. Daar ontmoet ze Domenique Wemel, de tweede dochter van Bill en Fleur Wemel. Ze worden eigenlijk meteen vriendinnen. Maar dan...