"Mana anak kamu dua orang tu? Tak nampak mereka?" soal Puan Maria. Air teh yang terhidang dari tadi diteguk sebentar seraya melihat sekeliling rumah sahabatnya, Puan Sofia.
"Lila masih dekat kolej. Petang baru balik katanya." Jawab Puan Sofia sambil senyum tipis.
"Si Luna?"
Puan Sofia pasang wajah mendatar saat nama anak perempuannya, Luna ditanya oleh Puan Maria. Dia tidak gemar jika sahabat atau kenalannya menyebut nama anak bongsunya di depannya.
"Ada di bilik. Mungkin tidur. Biasalah. Anak dara aku seorang tu gemar tidur siang. Pemalas lagi," kata Puan Sofia.
Mendengar hal itu Puan Maria senyum kelat. Perangai sahabatnya memang tidak pernah berubah. Sejak melahirkan Luna, anak itu tidak pernah diceritakan atau diberitahu kepada sahabat-sahabatnya yang lain. Malah, mereka tahu pun dari Tuan Jas, suami Puan Sofia. Jika tidak sampai bila-bila mereka fikir hanya Lila anak kepada Puan Sofia.
"Is, tak baik cakap macam tu. Anak-anak biasalah penat kan balik sekolah."
"Aku cakap benda betul apa. Tak ada gunanya nak selindung perangai buruk anak aku," ujar Puan Sofia seraya memutarkan bola matanya ke atas.
"Hmm, ikut suka kau lah, Sofia. Ni aku datang ni ada hajat. Tak lama lagi anak sulung aku, Noah nak balik Malaysia. Keluarga aku buat majlis kecil-kecilan. Aku nak jemput kau sekeluarga."
"Oh, anak kau si Noah yang belajar luar negara tu? Dia study dekat mana eh?" soal Puan Sofia seperti tertarik dengan hal itu.
"Amsterdam. Dia tengah cuti semester. Bulan depan balik lagi," kata Puan Maria.
"Baguslah. Sekali-skala jenguk keluarga kan?"
Aku boleh lah pujuk Maria untuk jodohkan Lila dengan Noah. Julian tu pergi jauh-jauh lah. Masih budak lagi.
"Luna! LUNA!"
"Ya, ma? Ada apa?" soal Luna terkocoh-kocoh keluar dari biliknya. Dia yang sedang sibuk menyiapkan tugasan terkejut mendengar jeritan suara ibunya dari luar. Cukup jelas dan kuat untuk dia dengar.
"Sini!"
Dengan langkah yang perlahan dia mendekati ibunya. Wajah Puan Sofia kelihatan tegang dan tiada senyuman sedikit pun terpalit di wajahnya.
"Kau pergi pasar, belikan barang-barang dapur. Bawa Bik Nor sekali. Kau tahu kan nak beli apa?"
Luna mengetap bibirnya seraya memandang wajah ibunya kembali. Liur ditelan beberapa kali sebelum menyuarakan sesuatu.
"Mama, Luna ada kerja nak kena buat. Boleh tak kalau Luna pergi besok?"
"Apa? Besok? Eh, kau pekak ke apa? Aku cakap sekarang. SEKARANG!"
Luna kembali terdiam. Suara ibunya semakin tinggi membuatnya tidak tahu hendak berbuat apa.
"Tapi mama. Luna betul-betul banyak kerja."
Tanpa kata apa-apa, Puan Sofia menarik telinga Luna dengan agak kuat sehingga kepalanya ikut naik. Luna cuba melepaskan tangan ibunya namun dia tidak berdaya. Puan Sofia dengan kasar menolak Luna sehingga terjatuh di atas lantai bilik mandi. Kemudian dia mencapai pili air dan menjurus ke arah Luna yang sudah terduduk. Air memancut keluar sehingga membasahi seluruh tubuhnya. Luna yang basah lecun mulai rasa sejuk sehingga ke tulang-tulang.
"Mama...maafkan Luna..."
"Kau tinggal sini sampai malam!" Kata Puan Sofia lalu mengunci bilik mandi itu. Suara tangisan Luna tidak diambil kisah. Dia terus keluar dari bilik anak perempuannya dengan amarah yang masih belum reda. Selama ini dia tidak pernah menghukum Luna seteruk ini dan buat kali pertamanya anginnya naik seluruh badan.
YOU ARE READING
[HER S1] DHIA LUNA | completed
Roman pour AdolescentsDHIA LUNA mengisahkan perjalanan hidup penuh liku seorang gadis bernama Dhia Luna. Mempunyai keluarga yang dianggap sempurna dan bahagia membuat ramai berfikir hidupnya turut bahagia. Namun tiada sesiapa tahu betapa peritnya hidup yang dijalani har...