[bab lapan]

545 76 0
                                    

"Non Luna. Bangun, non."

Luna terbangun dek panggilan dari luar. Suara pembantu rumah mereka, Bik Nor memanggilnya dengan nada yang agak perlahan namun dapat ditangkap oleh telinga Luna.

"Ya, Bik Nor. Kejap," kata Luna. Dia tidak sedar semalaman sudah baring di atas lantai. Kepalanya masih lagi berdenyut dan tekaknya terasa loya. Dengan baki kudrat yang ada, Luna bangun dan membuka pintu.

"Bik Nor, ada apa..."

"Non Luna...maafin bibik ya. Semalam bibik mau kasi non makan, tapi Puan sepertinya tahu. Jadi, pagi ini saja saya siapin makanan buat non," kata Bik Nor dengan rasa bersalah. Kasihan sekali dia melihat keadaan Luna yang kini pucat lesi.

"Tak apa lah, Bik Nor. Bukan salah bibik pun. Luna yang buat masalah dekat sekolah," jawab Luna.

"Tapi, tetap saja non. Kasihan saya lihat non begini. Di bawah saya udah siapin makanan. Non turun ya," kata Bik Nor.

"Mama mana?"

"Oh, Puan lagi keluar. Ada urusan katanya. Malam baru dia pulang. Non ga ke sekolah?"

Luna menggelengkan kepalanya. Dia sepertinya tidak larat untuk ke sekolah hari itu. Badannya terasa lenguh dan kepalanya dari semalam pening.

"Ga apa-apa, non. Nanti kalau non masih pusing-pusing, saya kasi non ubat, ya."

Luna sekadar mengangguk lalu masuk semula ke dalam biliknya. Tuala yang tersidai di belakang pintu digapai sebelum melangkah ke dalam bilik mandi. Walaupun dengan kesihatan yang agak kurang baik pagi itu, namun Luna tetap menjalankan rutin paginya.

"Non Luna makanlah. Kalau perlu apa-apa, tinggal bilang aja, ya."

Luna menganggukkan kepalanya lalu menyuapkan makanan yang telah disediakan oleh Bik Nor kepadanya. Luna mengerutkan dahinya apabila makanan itu terasa kelat dan pahit di dalam mulutnya tapi dia tetap menghabiskan makanan untuk menambah tenaga dalam badannya.

Mama dah keluar? Mama pergi mana?

"Na, kau tak pergi sekolah lagi?"

Tiba-tiba suara Lila, kakaknya menegurnya. Luna menggelengkan kepalanya. Lila hanya memberikan pandangan sinis kepada adiknya itu.

"Sakit?"

"Ya."

"Amboi, mengadanya. Sakit apa? Demam ke?"

Luna mengangguk. "Lila tak ada kelas ke?"

"Ada. Sebelah petang. Mama mana?"

"Kata Bik Nor, mama keluar. Ada urusan katanya." Jawab Luna.

Lila terus menarik kerusi di depan Luna. Tangannya mencapai senduk nasi goreng yang terhidang di atas meja. Perutnya sudah membuat bunyi pagi-pagi sebab semalam dia tidak makan langsung.

"Bik Nor mana?"

"Pergi belakang agaknya."

"Mama cakap kau buat hal dekat sekolah, kau buli kawan kelas kau. Betul ke?"

Luna menggelengkan kepalanya. Dia tidak tahu siapa lagi di rumah ini yang akan percaya dengannya. Malah rakan satu kelasnya juga seakan percaya dengan berita yang beredar. Luna tidak berani bertegur dengan Julian sebab masalah itu.

"Kau tak payah nak buat muka sedih dengan aku. Ni, aku nak beritahu kau. Pergi sekolah jangan buat hal. Nanti malukan mama dan papa."

"Kalau aku cakap aku tak buat macam mana?"

[HER S1] DHIA LUNA | completedWhere stories live. Discover now