[bab enam belas]

628 83 8
                                    

20 tahun yang lalu...

"Siapa laki tu, Sofia?"

Sofia hanya diam menekur lantai yang beralaskan tikar getah. Lelaki tua di depannya itu bertanya soalan yang sama sejak 10 minit yang lalu. Namun sepatah jawapan pun Sofia tidak jawab. Dia malu dan kecewa dengan dirinya sendiri.

"Jawab Sofia! Jawab soalan ayah!"

"Tak tahu, ayah. Sofia tak ingat..."

Encik Remy merengus kasar. Dia tidak sangka minyak yang dia tatang penuh itu telah menconteng arang di mukanya. Semenjak kematian isterinya, Encik Remy menjaga Sofia dengan penuh kasih sayang dan tidak sedetik pun dia naik tangan dengan Sofia.

"Kamu dah malukan ayah, Sofia."

"Maafkan Sofia. Sofia tidak tahu hal ni akan jadi. Ada orang perangkap Sofia, ayah." Jelas Sofia namun pintu hati Encik Remy hendak menerima penjelasan anaknya tertutup rapat. Dia tidak sangka Sofia mengandungkan anak luar nikah.

"Sofia, sekarang kau kemas barang-barang kau. Keluar dari rumah ni. Aku dah tak nak tengok muka kau!"

"Ayah! Maafkan Sofia ayah. Sofia tak ada tempat nak tinggal. Maafkan Sofia ayah!"

Melihat anaknya menangis meratapi dan menyesali perbuatannya, dia dengan laju meluru ke bilik Sofia lalu mengemas semua pakaian anaknya ke dalam sebuah beg yang agak besar.

"Aku kata keluar! Keluarlah!"

Encik Remy menarik kuat tangan anaknya lalu menolaknya ke atas tanah. Tangan dan lutut Sofia berdarah apabila terkena batu kerikil depan rumah. Beberapa orang jiran yang melihat hal itu berbisik sesama sendiri. Hal tersebut menambah lagi emosi dan amarah Encik Remy terhadap anaknya.

"Kau jangan pernah datang sini lagi! Kau dah buat malu aku! Aku tak ada anak macam kau!"

Sofia menggenggam tangannya erat. Kata-kata ayahnya itu membuat hatinya sakit. Dengan sedaya upaya, Sofia bangun dan pergi dari kawasan rumahnya. Kini dia hidup sendiri dibuang oleh ayah kandungnya. Sofia tahu hal itu akan memalukan ayahnya namun dia juga tidak sangka dia akan dihalau.

Ayah, sampai hati ayah halau Sofia. Sofia dah beritahu segala-galanya.

Sofia kini membawa diri ke pusat bandar. Ayahnya langsung tidak memberikan apa-apa kepadanya dan Sofia hanya duduk di kaki lima. Beberapa mata memandangnya hairan dan kasihan, buat Sofia tidak senang duduk.

Sewaktu sedang duduk, tiba-tiba dia ternampak seorang anak kecil ditinggalkan di situ. Sofia mendekatinya sebab risau terjadi apa-apa kepadanya. Anak kecil itu berusia sekitar 1 tahun diletakkan dalam sebuah stroller tanpa ada orang tua di situ. Sofia menemani anak itu sehingga ada orang yang datang mengambilnya.

"Lila! Ya Tuhan! Maafkan papa, nak!"

Lelaki itu terus terpandang Sofia yang sedang menjaga anak perempuannya. Dia terkejut ada orang yang sebaik Sofia.

"Um, cik ni..."

"Oh, maafkan saya...tadi saya nampak anak ni sendiri jadi saya teman sekejap."

Lelaki itu senyum lebar melihat manisnya wajah Sofia dan sopannya gadis itu. Hatinya terus terpikat dengan senyuman Sofia yang menawan.

"Cik ni dari mana?" soalnya apabila melihat ada beg besar di sebelahnya.

"Dari kampung. Saya..." Sofia terhenti. Dia tidak mungkin memberitahu lelaki itu tentang dirinya.

"Saya datang minta kerja. Tapi tak tahu nak kerja dekat mana."

"Kebetulan. Saya tengah cari pengasuh. Kalau awak nak kerja dengan saya. Saya boleh sediakan tempat tinggal juga."

[HER S1] DHIA LUNA | completedWhere stories live. Discover now