23.8 – 29.8.2021
Kritik kamarád (300/Du)
Kniha je dopsána, ty netušíš, kolik práce na ní bylo. Dlouhé hodiny sezení na textovým dokumentem odnesla bolavá záda, úniky do fantazie se stávaly kolikrát osudnými. Tvůj oblíbený spisovatel mnohdy vešel na přechod, když ještě svítila červená, uchvácen dějem, jenž se mu honil hlavou natolik, že nebyl schopen vnímat realitu a nebezpečí, které vnější svět představoval. Přesto všechno jsi ho donutil ji dopsat v rekordním čase. Ale to jsi neměl dělat. Sám dobře víš, že každý spisovatel potřebuje čas. Ty sám jsi kdysi psal a pamatuješ si, že jsi vždycky potřeboval čas na to, aby se myšlenka i text usadily a byly poté ještě lepší, upravenější, učesanější, věty i děj plynulejší. A teď vidíš, jak dopadá to, že jsi chtěl všechno hned a rychle.
Pochopil jsi hned u první strany, že i pro tebe to bude utrpení, přesto všechno jsi doufal, že tě kniha nezklame. Nezklamala, ale vzápětí ti došlo, že kdybys byl jen trochu trpělivější, mohl jsi sedět u hořícího krbu a číst dílo, které by ti pohladilo duši. Nyní ses musel začíst do prvotních řádků, které nebyly zdaleka takové, na jaké jsi byl u svého oblíbeného spisovatele zvyklý.
S nechutí ses pustil do psaní svých řádků. Těmi jsi ze sebe dostal všechnu svou frustraci, ale nakonec ses omluvil, že všechno tohle byla vlastně tvá chyba.
Soukromý mail jsi odeslal i s první verzí zpět se slovy, že počkáš a budeš trpělivý tak dlouho, kolik bude potřeba na to, aby bylo dílo dokonalé, abys i ty byl spokojený a mohl jej pustit mezi čtenáře i se svou kritikou, kterou už napíšeš natolik vlídně, jak jsi zvyklý a jak dokážeš jen ty.
Jsi přece kamarád, nikdy bys nepotopil knihy, které tak rád čteš a ve kterých se až s dětskou radostí nimráš a jež mají v tvé knihovničce významné místo.