Maitreyi

181 13 0
                                    

de Mircea Eliade


1

     Allan o cunoaște pe Maitreyi pe când lucra în Wellesley Street și o consideră o indiancă neatrăgătoare. El îi vorbește prietenului său, Harold, despre această fată, el având o impresie dezgustătoare. Ea era fiica unui inginer din Calcutta, Narendra Sen. Allan îl cunoaște pe reporterul Lucien cu care își petrece timpul vorbind despre India. Cei doi îl vizitează pe Narendra Sen și sunt fascinați de casa și familia acestuia. Allan o remarcă pe Maitreyi mult mai frumoasă.


2

     Mergând la o petrecere cu prietenii săi, Allan este surprins în mașină cu o fată în poală de către inginer și Maitreyi. După petrecere, Allan primește o telegramă de la inginerul Sen prin care acesta îi oferă un alt loc de muncă. El are impresia că Sen este tot mai interesat de viața sa intimă.


3

     Răsfoind paginile scrise în timpul șederii la Assam, Allan își amintește de greutățile întâmpinate acolo. El se îmbolnăvește de malarie și este internat de urgență. În timpul convalescenței este vizitat de toți prietenii săi, dar și de Maitreyi împreună cu Narendra Sen, care îi propune să locuiască în casa sa până se va însănătoși.


4

     Allan se mută în casa domnului Sen, iar familia acestuia se poartă foarte grijuliu și iubitor cu el. Acesta are ocazia să o cunoască mai bine pe Maitreyi și pe sora ei, Chabu, și află mai multe despre obiceiurile indiene.


5

     Allan se apropie din ce în ce mai mult de Maitreyi. În schimbul lecțiilor de bengaleză, Allan îi oferă o floare, iar aceasta consideră că toată familia complotează pentru ca el să se îndrăgostească de ea.


6

     După o conferință despre esența frumosului, Maitreyi se întoarce acasă supărată și îl invită pe Allan în camera sa pentru prima dată. Cei doi schimbă între ei cărțile primite de la Lucien despre India, dându-și dedicații reciproc. Allan participă la nunta lui Mantu și îi dezvăluie concepția sa despre căsătorie, motiv pentru care simte că relația lui cu familia Sen se răcește pentru o perioadă.


7

     Allan simte că Maitreyi este îndrăgostită de el, dar vrea să se arate nepăsător încercând să o rănească. Acesta devine gelos din cauza sentimentelor Maitreyiei pentru bătrânul Tagore.


8

     Allan se întâlnește cu Harold, care îl întreabă dacă este adevărat că se va căsători cu o indiancă. Maitreyi îi arată lui Allan ritualul atingerii picioarelor goale. Ea îl roagă pe Allan să o ajute să termine catalogul bibliotecii pentru tatăl ei. Cei doi se aproprie din ce în ce mai mult, iar Allan încearcă să îi demonstreze că o iubește, acesta refuzându-l deoarece se teme de consecințele iubirii lor interzise.


9

     A doua zi, Maitreyi îi propune lui Allan să plece din casă, mărturisindu-i dragostea pe care i-o poartă lui Tagore. Allan este gelos și nervos, dar seara, Maitreyi îl atinge cu piciorul. Apropierea celor doi este din ce în ce mai mare, Maitreyi oferindu-i o coroniță de iasomie, un semn al logodnei. A doua zi, Maitreyi îi dă lui Allan cutia în care păstra șuvița lui Tagore spunându-i să facă ce vrea cu ea; acesta nu o primește. Maitreyi îi explică lui Allan că părinții săi nu vor accepta niciodată ca ei doi să se căsătorească deoarece îl vedeau pe Allan ca pe un fiu pe care inginerul intenționa să îl înfieze.


10 

     Allan începe să fie atras de tot ce iubește Maitreyi. Ea îi vorbește despre iubirile sale anterioare (copacul, tânărul indian și Tagore). Momentele lor de intimitate sunt din ce în ce mai dese. Allan mărturisește că e hotărât să renunțe la religia sa și să se convertească la hinduism. Harold îl vizitează pe Allan și rămâne surprins de acesta. După plecarea sa, Khokha îi surprinde pe Allan și Maitreyi îmbrățișându-se.


11

     Cei doi îndrăgostiți se logodesc la Lacuri și petrec prima noapte de dragoste în camera lui Allan. Chabu se îmbolnăvește foarte grav și toată atenția se îndreaptă asupra ei și a domnului Sen care are nevoie de o operație la ochi. Allan e din ce în ce mai gelos, iar cei doi se tem mai tare că servitorul Khokha ar putea divulga secretul relației lor.


12

     De ziua Maitreyiei, domnul Sen invită mulți artiști indieni și are loc o petrecere fastuoasă la care Allan joacă rolul gazdei. În timpul petrecerii, Chabu sare din balcon și se rănește îngrijorându-i pe toți. Allan și Maitreyi o duc la plimbare pe Chabu la Lacuri și ea îi îndeamnă să se sărute. Chabu îi spune doamnei Sen secretul celor doi, iar Maitreyi este pedepsită și bătută. Domnul Sen îi spune lui Allan să plece o perioadă la munte deoarece el se va interna într-un sanatoriu pentru a se opera, iar familia o va trimite la Midnapur. 

Allan încearcă să o înduplece pe doamna Sen să îl lase să o vadă pe Maitreyi pentru ultima dată, dar singura persoană pe care o poate vedea este Chabu.


13

     Allan se mută într-o cameră cu chirie, domnul Sen îi trimite bagajele prin Khokha. Allan află de la acesta că după plecarea sa, Maitreyi a fost bătută și încuiată în camera ei aproape goală ca să nu poată fugi, iar familia ei nu vrea să o căsătorească. 

Maitreyi reușește să îl sune pe Allan, dar aceasta este prinsă, iar Allan amenințat printr-o scrisoare de la domnul Sen că va fi expatriat dacă nu încetează orice legătură cu familia sa. Allan lipsește de acasă timp de patru zile, iar când se întoarce află că Maitreyi se află în spital după ce a fost bătută fiindcă a amenințat că va spune totul despre relația lor. Allan pleacă din Bhowanipore, sfătuit de Maitreyi și în aceeași zi, Chabu moare.


14

     Khokha îi trimite scrisori lui Allan, din care află că operația domnului Sen nu a reușit și că Maitreyi refuză orice cerere în căsătorie. Mantu a fost concediat deoarece se purtase urât cu doamna Sen și o ducea foarte greu încercând să-și plătească datoriile. Allan cunoaște o femeie care se cazează la același bungalow cu el, căreia îi povestește totul despre Maitreyi. Cei doi petrec o noapte împreună, înainte ca ea să plece.


15

     Allan este părăsit de prieteni și refuză să mai ia legătura cu Maitreyi. Acesta se mută cu Geurtie, care era îndrăgostită de el de mai mult timp. Este vizitat de nepotul doamne Sen care îi spune că Maitreyi i s-a dăruit vânzătorului de fructe și a plecat să nască la Midnapur. Cu toate că acum știe toată lumea, inginerul refuză să o gonească, el încă speră să o facă filozoafă.


4 Comentarii BAC și RezumateUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum