Povestea lui Stan Pățitul

339 13 0
                                    

de Ion Creangă

     Povestea lui Stan Pățitul tratează o temă care întâlnește pactul dintre un om și diavolul.

     Stan este un băiat fără familie, dar care devine un băiat în toată firea și își construiește o căsuță cu gospodărie. De un timp se gândea să se însoare însă gândul că își va lua nevastă și va avea zile mai puțin senine îl sperie așa că amână.

     Devreme într-o dimineață, Stan a plecat la pădure să ia un car de lemne, și-a pus în traistă un bolț de mămăligă, a zis ''Doamne ajută'' și a plecat.

     După ce a încărcat carul cu lemne, a mâncat, rămânându-i o bucățică de mămăligă, el a lăsat-o pe o teșitură gândindu-se că poate o găsi-o vreo lighioană și-a zice bogdaproste.

     Pe la prânz Stan pleacă spre casă. Tocmai în aceeași zi Scaraoschi, căpetenia dracilor, le poruncise slugilor sale să vâre vrăjile între oameni. Atunci dracii s-au și împrăștiat luând-o spre pădure unde era Stan, însă acest drac nu a nimerit deloc bine în acea zi. S-a luat după niște urme de unde încărcase Stan carul de lemne, însă dracul nu a mai găsit nimic; de ciudă că nu mai găsise nicio urmă de suflet, dracul știa ce explicație îi va da lui Scaraoschi dar pe deasupra mai era și lihnit de foame. Și cum stătea el supărat iacă a văzut pe teșitură un bolț de mămăligă, atunci dracul de odată o mănâncă și nu zice nimic, apoi dracul se întoarce în iad la Spânul său Scaraoschi.

     Stăpânul dracului îl întreabă ce isprave și câte suflete i-a adus, dracul îi răspunde că nimic din toate nu a putut îndeplini deoarece n-a găsit nici urmă de om și pe deasupra era lihnit de foame și norocul lui cu un bolț de mămăligă pe care l-a găsit pe o teșitură. Scaraoschi înfuriat îl întreabă dacă știe ce a spus omul când a lăsat bolțul de mămăligă, dracul îi răspunde că nu, Scaraoschi îl trimite pe drac la talpa Iadului să vadă ce lipsește după care să se ducă să-l slujească pe Stan 3 ani de zile și să nu primească de la Stan niciun ban.

     Dracul pleacă îndată spre Stan. Dracul metamorforizat într-un băiat sărac ajunge la poarta lui Stan pe care acesta mai să-l omoare, Stan iese la poarta casei și îl întreabă pe băiat cum îl cheamă și câți ani are. Dracul îi spune că îl cheamă Chirică și are 13 ani. Dracul se angajează în gospodăria lui Stan și muncește cu tragere de inimă.

     În termenii tocmelii, Stan își ia un argat și Chirică un stăpân. Stan are unele îndoieli în permanență în legătura originii lui Chirică.

     Chirică îl ajută pe Stan să se însoare și să facă un copil; grație lui Chirică, averea lui Stan va crește.

     În final, Chirică va fi eroul principal în scoaterea coastei de drac din nevasta lui Stan.

     Îndeplinindu-se sorocul de 3 ani de slujbă, eroul își ia rămas bun de la Stan și se întoarce în Iad cu coasta de drac a soției lui Stan.

     Lui Stan îi rămâne în permanență durerea, iubirea și prietenia pentru Chirică, acesta gândind că poate într-o bună zi îl va găsi pe Chirică pentru a-i mulțumi.

4 Comentarii BAC și RezumateUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum