Fântâna dintre plopi

391 13 0
                                    

 de Mihail Sadoveanu

     Tema: iubirea tragică, iar ca personaj narator pe căpitanul Niculae Isac. Narațiunea este la persoana întâi.

     În povestire se realizează un singur fapt, o tristă poveste de iubire care a avut rol de inițiere pentru tânărul de odinioară.

     Într-o toamnă, Niculae Isac ducea vinuri în ținutul Sucevei și face popas la Hanul Ancuței. Plimbându-se călare pe malul râului Moldova întâlnise un grup de cerșetori care pescuiau. El este întâmpinat de Hasanache, un bătrân cerșetor care o alungă fără succes din calea boierului pe Marga, o țigăncușă de 18 ani.

     Frumusețea fetei îl tulbură și le dă celorlalți câte un ban de argint. Fata îl caută la han a doua zi pentru a-i arăta ciobotele cumpărate cu banul primit. În acea seară ei petrec o noapte la ''Fântâna dintre plopi'' și își promit o nouă întâlnire la întoarcerea lui din Pașcani unde trebuia să-și vândă marfa.

     A doua întâlnire la fântână are un final tragic. Îndrăgostită fata îi mărturisește că Hasanache o trimise la han ca să-l seducă, iar planul era ca țiganii să-l omoare și să-i ia banii de pe marfă.

     Deși este conștientă că o vor omorî că i-a trădat, fata îl avertizează asupra pericolului. Tânărul fuge călare, dar o prăjină aruncată de urmăritori îl doboară, lovindu-l la unul dintre ochi.

     Însoțit de cărăușii de la Han care auziseră strigătele sale, revine la ''Fântâna dintre plopi'' unde sângele proaspăt de pe colacul de piatră arată că fata a fost ucisă cu cruzime și aruncată în fântână.

4 Comentarii BAC și RezumateUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum