Jocul Ielelor

184 12 0
                                    

de Camil Petrescu 

          Personaje: Gelu Ruscanu, Maria Sinești, Șerban Saru Sinești, Mara Ionescu, actrița vulgară, Grigore Ruscanu

Povestire pe momentele subiectului

     EXPOZIȚIUNEA: În expozițiune ne este prezent faptul că Gelu Ruscanu, personajul principal al acestei drame este împotriva Ministrului de Justiție Șerban Saru Sinești deoarece acesta ajunsese în funcție pe căi ilegale, chiar asasinarea unei bătrâne pe nume Manitti căruia îi luase testamentul și o sumă de un milion de lei și aur. Gelu Ruscanu însetat de dreptatea absolută și având în mâinile sale o scrisoare compromițătoare pentru Saru Sinești, vrea să o publice în ziarul său ''Dreptatea socială'', acea scrisoare era trimisă de soția lui iubită în care îi scris toate detaliile despre acțiunile negative ale ministrului.

     INTRIGA: Astfel în postura de a alege dreptatea, acesta alege după cum și denumirea ziarului său ''Dreptatea'', în acest moment Gelu Ruscanu hotărăște să publice scrisoarea.

     DESFĂȘURAREA ACȚIUNII: Ne este prezentat momentul în care la Gelu Ruscanu apar mătușa sa, Irena Maria Sinești și chiar Ministrul de Justiție cu tot felul de rugăminți.

     Într-un prim moment, lui Gelu Ruscanu i se declanșează memoria involuntară prin care își reamintește anumite momente din iubirea pe care o avusese cu soția ministrului. El trăia cu o amintire plăcută că s-a spulberat într-un anumit moment. Pentru el iubirea era o senzație absolută afirmând ''că o iubire eternă nu este nimic'' deși Maria Sinești îi scria că nu poate trăi fără el. În momentul în care s-a reîntors la ea a văzut-o lângă un oarecare galant spunând ''și totuși erai tu lângă fereastră și lângă tine acest galant care îți săruta mâinile și tu râdeai''. Acest moment i-a destrămat iubirea absolută pe care într-un final a fost nevoit să treacă peste, acesta considerând că sunt lucruri mai importante în viață.

     Gelu Ruscanu află de la Sanu Sinești că tatăl său, Grigore Ruscanu nu a murit într-un accident de vânătoare, ci s-a sinucis. Un alt amănunt care i-a perturbat viața a fost acela când a aflat că Șerban Sinești îl ajutase cu banii.

     O altă mare dezamăgire s-a realizat în sufletul său în momentul în care a aflat tot de la Ministrul Justiției faptul că tatăl său era într-o relație extra-conjugală cu o actriță vulgară numită Nora Ionescu și faptul că din cauza acesteia s-a sinucis cu revolverul trimis de ea.

     PUNCTUL CULMINANT: Ne prezintă o dezamăgire totală ce-l cuprinsese pe Gelu Ruscanu și anume faptul că toți din redacția sa erau împotriva publicării scrisorii.

     În acele momente Gelu Ruscanu intră într-o depresie totală din care nu iese decât cu prețul vieții. Văzând că toți sunt împotriva deciziei sale de a face dreptate consideră că nimic în viață nu este drept înafară de moarte.

     DEZNODĂMÂNTUL: Ne este prezentat jocul ideilor ce au loc în conștiința personajului aflat în abisul dintre dreptate și nedreptate ce se încheie cu moartea acestuia. El se sinucide asemenea tatălui său cu revolverul trimis de Maria Sinești.

     Tema: Tema acestei drame, ''Jocul Ielelor'' este drama intelectualului lucid care este certat atât cu ceilalți cât și cu el însuși.

     Titlul: Titlul sugerează de fapt jocul ideilor care există doar în mintea și conștiința personajului însetat de dreptatea absolută.

REPERE SPAȚIALE ȘI TEMPORARE:

     Acțiunea se petrece în preajma primului război mondial la redacția ziarului numit ''Dreptatea socială'' condus de Gelu Ruscanu ce făcea parte din partidul socialist.

     

     Perspectiva narativă este subiectivă.

     Este considerată o dramă de idei prin: tematică, conflictul interior al personajului (Gelu Ruscanu) și tipologia eroilor.

     TRĂSĂTURILE DRAMATICE:

     Drama este cea mai răspândită specie a genului dramatic, în versuri sau în proză, cu un conținut grav, uneori cu elemente tragice, reflectând o mare varietate de aspecte: sociale, istorice, mitologice, etc. având tendința de a reflecta întreaga complexiune a vieții reale. Drama este mult mai supusă convențiilor decât tragedia, folosind atât personaje individualizate cât și un limbaj solemn ce alternează cu cel familiar, recurgând chiar la elemente comice. 

     Componenta esențială a acestei opere literare este conflictul.

CARACTERIZAREA LUI GELU RUSCANU:

     Pe cale directă este caracterizat de celelalte personaje: Maria spune că ''mintea asta drăcească mi-a fost mereu dușmană'' și-i cere să facă un gest ''ca să mai cred că ești om și nu o cauză''. În scrisoarea sa, femeia îi spune că el e reprezentant ''un răsărit nou de soare'' în viața ei.

     Penciulescu spune că Gelu ''nu vede lucruri, vede idei''.

     Gelu este lucid, inteligent, încăpățânat și are puterea să-și asume cu demnitate erorile: convingerea că judecățile lui sunt infailibile, nerecunoștința filială, absența neligiozității.

     Pe cale indirectă, Gelu este caracterizat prin limbaj, fapte, frământări sufletești. Toate acestea dovedesc că este un personaj complex, care-și pune problemele grave, el intră în conflict cu colegii de la redacție din pricina convingerilor sale, relațiile cu Sinești sunt tensionate iar pe Maria vrea s-o sacrifice.

 Toate acestea dovedesc că este un personaj complex, care-și pune problemele grave, el intră în conflict cu colegii de la redacție din pricina convingerilor sale, relațiile cu Sinești sunt tensionate iar pe Maria vrea s-o sacrifice

Oops! Această imagine nu respectă Ghidul de Conținut. Pentru a continua publicarea, te rugăm să înlături imaginea sau să încarci o altă imagine.
4 Comentarii BAC și RezumateUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum