de Costache Negruzzi
''Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreu...!''
Nuvela debutează cu dorința lui Alexandru de a-și recăpăta tronul de la Ștefan Tomșa, pe care nu l-ar fi pierdut dacă nu ar fi fost vândut de către boieri. Bogdan zicea că boierii vor fugi de îndată ce îl vor vedea pe Alexandru și îl vor da jos de pe tron pe Tomșa.
Ajungând aproape de Tecuci, au poposit la o dumbravă, unde patru boieri: vornicul Moțoc, postelnicul Veveriță, spătarul Spancioc și Stroici vin și îi spun lui Alexandru că norodul nu îl vrea și nici nu îl iubește. Lăpușneanul înțelegând complet greșit se înfurie și amenință boierii. Auzind vorbele boierii pleacă mâhniți, însă Moțoc a rămas căzând la picioare și rugându-se de el să intre doar câțiva în Moldova, dar Lăpușneanul nu se încrederea în vorbele lui.
''Ai să dai samă, doamnă''
Alexandru instalându-se la tronul Moldovei, de unde Tomșa fugise, reușește să împlinească amenințările date la adresa boierilor. Astfel că Alexandru omora fiecare boier la cea mai mică greșeală.
Soția lui Alexandru, Ruxandra, îl ruga să înceteze fiind îngrozită de ce văzuse și ce îi spusese o femeie. Alexandru îi promite Ruxandrei că îi va oferi un leac împotriva fricii ei.
''Capul lui Moțoc vrem''
După slujba religioasă, Alexandru invită toți boierii la un ospăț spunând că vrea pace. Spancioc și Stroici nu se duc la masa domnească bănuind intențiile rele ale domnitorului.
După masă, Alexandru ordonă să fie uciși cei 47 de boieri. Slugile fugind, au dat de veste în sat, mulțimea adunându-se în fața porților cerându-l pe Moțoc, considerându-l cauza tuturor relelor.
Alexandru îl dă pe Moțoc mulțimii care îl omoară și ordonă să fie tăiate capetele boierilor, făcând după o piramidă din capete și arătând-o soției acestuia ca leac de frică, aceasta leșinând.
De asemenea, poruncește ca Spancioc și Stroici să fie căutați, dar i-au găsit când treceau granița, Spancioc zicând că se vor vedea până a muri.
''De mă voi scula, pre mulți am să popesc și eu...''
Timp de patru ani, la promisiunea dată soției sale, Alexandru nu a mi tăiat nici un boier, dar îi schingiuia.
Când Lăpușneanul s-a îmbolnăvit, acesta a cerut să fie călugărit primind numele Paisie.
Când își revine, Alexandru îi alungă pe cei care l-au călugărit, pe Ruxandra și pe fiul său. Dar Ruxandra, la sfatul lui Spancioc și permisiunea părintelui Teofan, îl otrăvește, și așa își găsește sfârșitul Alexandru Lăpușneanul.
CITEȘTI
4 Comentarii BAC și Rezumate
De TodoRezumate scrise pe scurt în anii de liceu. De ce să alegi aceste rezumate? Au esențialul. Unele cuprind caracterizări. Folosesc diacritice. Sunt ușor de înțeles. Comentariile sunt făcute la clasă cu ajutorul profesoarei de limba română pe durata ace...