12

1.6K 112 11
                                    


" Kita jalan-jalan dulu. Bila nak balik baru pergi Jakel" kata Maya yang sibuk mencari parking.

Setelah selesai memarkir kereta, mereka berdua keluar menuju ke Sunway Putra Mall.

" Qaleesya nak beli baju?" Tanya Maya apabila mereka berjalan mendekati butik H&M

Qaleesya menggeleng.

Dia masih ingat bahawa pakaian di butik H&M sangat lah mahal.

Baik dia beli di pasar malam.

Lagipun dia hanya ada RM 200 didalam dompet duitnya. Duit itu dia mahu membeli sesuatu yang lebih penting.

" Takpe, i belanja" terus tangan Qaleesya di tarik Maya memasuki butik H&M.

                                ***

Baju denim muslima half button diambil Maya. Dia menyuruh Qaleesya mencubanya dibilik persalinan.

" Wah cantiknya! Sesuai dengan badan u!" Kata Maya

Qaleesya sudah tersenyum malu.

" Okaylah. U pergi tukar balik baju. I nak pergi ambil banyak lagi baju" kata Maya.

" Tak payah susah-susah Maya. Saya bukannya keluar rumah pun nanti" tangan Qaleesya bergerak-gerak membuat bahasa isyarat.

" Ouh iya juga. Takpelah, i ambil t-shirt je"

Qaleesya hanya pasrah. Rezeki.

Maya kembali dengan pelbagai warna baju women plain t-shirt.

Ada warna ungu cair, biru, hijau dan merah jambu.

" Kenapa banyak sangat ni? Habislah duit saya"

" Qaleesya, kan i dah cakap, i yang bayar. Ni tanda terima kasih sebab u punya caramel puding sedap sangat" kata Maya.

" Emm, terima kasih Maya. Semoga awak sentiasa dimurahkan rezeki"

" Aamiin. Dah jom bayar. Lepas ni kita pergi Jakel"

                                ***

" Maya tunggu jelah dalam kereta. Qaleesya nak pergi sorang" tangan Qaleesya yang berbicara.

" Okay. I tunggu sini" kata Maya

               
                              ***

Jari Qaleesya menunjukkan angka lapan.

" Nak lapan meter?" Tanya pekerja Jakel

Qaleesya mengangguk.

Selesai membayar di kaunter, Qaleesya berhati-hati melintasi jalan raya menuju ke kereta Myvi Maya.

Pintu kereta penumpang ditutup.

" Beli apa?" Tanya Maya

" Beli kain"

" Okaylah. Kita balik. Nanti Nazmi marah pulak sebab awak keluar"

                           
                               ***

" Woi kau sini! Kau keluar ke betina?!" Jeritan Nazmi bergemar dipelusuk rumah.

Terhinjut bahu Qaleesya apabila terdengar suara Nazmi dibelakangnya.

" Maaf. Tapi saya tak pergi mana-mana pun. Saya jalan-jalan dengan Maya je-"

Ppangg

" Tak minta izin"

Ppangg

" Menyusahkan aku"

Ppangg

" Layak mampos"

"Ibu, adik tak kuat" kata Qaleesya didalam hati

Hiks, Hiks

Hiks, Hiks

" Kau tunggu esok, kaki kau sebelah takkan ada dah. Biar terperap kau dalam rumah" bisik Nazmi perlahan ditelinga Qaleesya sebelum dia menghentak kepala Qaleesya ke dinding.

Dengan kudrat yang ada, Qaleesya perlahan-lahan menaiki tangga. Sepanjang tempoh menaiki tangga, dia menangis.

Only a MonthWhere stories live. Discover now