Epilog

1.7K 72 41
                                    

" Papa, pergilah kawin baru" ucap Thaqeef.

Nazmi tersengih.

" Kenapa?" Tanya Nazmi.

" Bosanlah asyik tengok muka mama je" sambung Thaqeef.

" Ahahahahaha-"

Farisya mencubit pinggang suaminya. Nakal!

" Thaqeef nak bagi papa kahwin dengan siapa?" Tanya Farisya pula.

" Kahwin dengan cikgu Lisa-"

" Mama tak nak bancuh susu dah dekat Thaqeef. Padan muka. Nanti berak suruh cikgu Lisa tu basuh. Mama taknak ambil tahu pasal Thaqeef dah!" Merajuk si mama.

" Eleh, dekat tadika cikgu Lisa yang basuh berak Thaqeef! Mama tak datang basuh pun!"

" Eii budak ni! Takkan mama nak datang tadika awak semata-mata nak basuh tahi awak?"

" Ehh sudah-sudah. Taknak bergaduh" ucap Nazmi.

***

" U boleh terima I ke?" Tanya Maya.

" Insyaallah Maya" jawab Amar.

" Even I tak sempurna macam gadis lain?"

" I know your past story Maya. I akan sedaya upaya untuk terima U. Jangan risau"

" Tapi Amar-"

" Shush, I taknak dengar U tolak lamaran I lagi. Dah masuk 8 kali U tolak. Please, ni masa yang sesuai untuk kita kahwin. Umur kita bukan makin bertambah. Tapi berkurang" kata Amar.

***

" Umar hodoh! Hodoh" kata rakan sekelasnya.

Umar hanya menundukkan diri. Selalu sangat dia dengar rakan-rakanya mengejek.

" Abang, janganlah sedih. Abang hensem jugak macam Thaqeef" pujuk si Thaqeef.

Umar buat tak endah. Dia meninggalkan Thaqeef yang terpinga-pinga di kawasan tadika.

" Tunggu!"


***

" Umar, tak baik buat Thaqeef macam tu. Dia adik awak tau"

" Tapi cikgu, saya sedih. Orang cakap saya hodoh. Saya bukan minta jadi hodoh pun" ucap Umar. Tangan kecilnya menggengam sisi baju.

" Awak comel lah Umar! Jangan dengar cakap dorang, dorang tu yang tak comel!" Cikgu Lisa memicit pipi anak muridnya.

Pin pin!

" Tu, papa awak dah sampai" kata cikgu Lisa

" Papa!" Jerit si kembar serentak.

***

Si kembar berlari ke muka pintu setelah melihat si ibu yang tercinta.

" Mama! Thaqeef rindu" Thaqeef mengangkat lengannya meminta didukung.

" Anak mama rindu mama ye?" Farisya mencium pipi anak bongsunya berkali-kali.

Umar mematah balik pergi ke papanya.

Tangan kecilnya memegang tangan kekar Nazmi.

" Why?" Tanya Nazmi perlahan.

" Jom masuk" Umar menarik papanya untuk masuk ke dalam rumah. Nazmi hanya mengikut.

***

"Sayang, Anak-anak papa! Turunlah! Makanan dah siap!" Jerit Nazmi.

Harini giliran Nazmi untuk masak makan malam.

Only a MonthWhere stories live. Discover now