16

1.6K 95 29
                                    

Day 23

" Qaleesya, U reti buat kek tak? Kalau U pandai, boleh kita buat together" kata Maya.

Maya sejak malam semalam dia disuruh oleh Nazmi untuk duduk bersama Qaleesya.

Nazmi pergi berjudi untuk beberapa hari. Mahu kaut duit haram.

" Saya boleh buat kek. Awak nak buat bila?" Tanya Qaleesya

" Malam ni kita buat. Esok kek tu sejuk baru kita makan"

" Wahh, mesti sedap"

" Tapi kita tak cukup bahan ni. U nak ikut I beli barang?"

Qaleesya menggeleng perlahan.

" Nazmi takkan tahu punya lah. Trust me" Maya sudah melutut. Tangannya digenggam bersama tangan Qaleesya.

" I know U masih trauma. But this time kalau Nazmi nak pukul U, I akan gantikan diri I untuk U" pujuk Maya.

" Okay"

                                ***

Mereka telah pun selesai membeli belah. Sekarang mereka duduk di bangku taman.

Qaleesya dan Maya menikmati aiskrim.

Banyak orang yang sedang berjoging di kawasan situ.

" U tahu kenapa i nak buat kek?" Tanya Maya

Qaleesya yang sedang menjilat aiskrim menggeleng.

" Actually, hari ni hari jadi I. And selama I hidup, takde siapa pun yang kesah pasal I.

My mom and dad tak celebrate pun my birthday. And now, U jelah harapan I hehe. I teringin nak sambut birthday dengan kawan. Tapi-" Maya sudah pun menangis sambil menekup mulutnya.

Qaleesya gelabah.

Qaleesya menepuk lembut bahu Maya. Dia menarik Maya kedalam pelukan hangatnya.

" Uwaaa, I kurang kasih sampaikan I berkawan dengan rakan yang negatif.

Dorang ambil pil kuda, I ambil pil kuda. I menyesal jadi diri I yang sekarang hiks.

U know? Dulu I pernah ada boyfriend.  Kami happy but after that dia lacurkan I sebab nak beli dadah hiks.

I bukannya rela nak jadi pelacur hiks. Ni semua sebab abang kembar Nazmi! I benci dia hiks"

" Maya, jangan nangis. Allah beri ujian kepada awak, bermakna awak mampu laluinya. Saya yakin setiap yang pahit, ada manisnya.

Awak tahu? Dulu saya suka mengumpat orang. Banyak dosa yang saya mengumpat. Now, Allah bagi saya bisu supaya saya stop mengumpat.

Jadi, setiap yang Allah buat untuk hamba-Nya, mesti ada sebab"

Maya tidak membalasnya. Dia hanya menggosok-gosok matanya agar hilang air mata.

Dari jauh, mata Qaleesya melihat sosok tubuh yang familiar.

Mata mereka bertembung.

Doktor Amar?

Doktor Amar baru sahaja menamatkan 5 pusingan joging.

Dia memakai jogging sleeveless shirt yang menampakkan otot-otot lengannya.

Wahh hot namateyy!

" Hai Qaleesya. Jogging ke?" Tanya doktor Amar.

" Takde lah. Saja je makan aiskrim dekat sini"  kata Qaleesya.

Doktor Amar mencari sesuatu yang pelik pada tubuh Qaleesya.

Gotcha!

" Qaleesya, kenapa dengan kaki awak?!" Tanya doktor Amar. Terkejut dengan perubahan Qaleesya.

" Kaki dia kena po-" tidak sempat Maya mahu membalas, Qaleesya sudah menyumbat batang aiskrim kedalam mulut Maya.

" Saya ada kencing manis. Lepastu kaki ni dah buruk. Nazmi sarankan saya supaya potong" tipu Qaleesya.

Maya menjeling.

" Huhh, bagi jelah tahu benda sebenar. Abang dengan adik sama je jahat. Takde berperikemanusiaan" bisik hati Maya.

Habis sahaja perbualan Qaleesya dan doktor Amar, Maya menghulurkan tangan kepada doktor Amar.

" Maya"

" Erm sorry. Saya Amar"

Doktor Amar tidak menyambut.

Maya menarik tangannya semula.

" Kawan Qaleesya eh?" Tanya Maya

" Yup. Saya berkawan dengan suami dia juga" ucap doktor Amar.

" Ermm, Amar tahukan rumah Nazmi dekat mana?" Tanya Maya.

" Iye. Kenapa ye?"

" Takde lah. I nak ajak U sambut birthday I esok dekat rumah Nazmi" ajak Maya.

Qaleesya sudah resah. Kalau Nazmi tahu yang nanti lelaki masuk ke rumahnya bagaimana? Habislah dirinya menjadi pelepas amarah.

" Takpe lah-"

" Pukul 10 pagi ye Amar. Esok datang tau. Bye" pamit Maya.

Maya bangun dan menolak kerusi roda Qaleesya.

Wajah Maya sudah merah. Dia malu dengan doktor Amar.

                                ***

Ting!

Bunyi oven berbunyi. Maknanya kek sudah pun masak!

" Qaleesya kek dah masak!" Jerit Maya gembira.

Qaleesya datang menghampiri. Ermm sedapnya bau!

" Takpe Qaleesya, kek ni nanti I hias. Rumah I kemas. U pergi tidur" kata Maya

Qaleesya mengangguk setuju. Lagipun, dia mengantuk.

Only a MonthWhere stories live. Discover now