(كنتُ أري الظلام فحسب..لتأتي انتِ ف نري سوياً الظلام!!)
كان قد قال ادهم ما في جوفيهِ لتقع كلماته فوق رؤسهم......
إلين بصدمه:ايه الي انتَ بتقولو دا يعني ايه تتجوز مايا؟ ماتفهمنييي!!!
سامي بغضب:ومالها مايا بقي يا ست إلين ولا ماتكنش عجباكي ياهانم؟!!!!
إلين بغضب:قول بقااا كده تبقي انت الي قولتلو يقول كده صححح؟!!!
وقبل رد سامي قال ادهم بصوت مرتفع:بااااس ايه الي بتعملو دا...لا والله يا مدام إلين انا الي عايز مايا وهنتجوز ويكون في علمك انا مطلبتش رأيك انا بستأذن عمتي وانتِ ضيف شرف مش اكتر من كده!
إلين بصدمه وبعض الغضب:انت ازاااي تتكلم كدا انا امك وليا كامل الحق عليك!!!
ادهم والدموع بدأت تتلألئ داخل عنيه:امي!!! ليكمل بسخريه:ودا من امتي بقي..دلوقتي؟..قبل موت مالك؟...ولا يكونش قبل ما اتولد وبعدها بقيت منبوذ؟!! ماتردييي ساكته ليه ردي علياااا من امتي وانا ابنك هاااا من امتي؟!!
كان يصرخ بها وهيا دموعها تسبق كلماتها كما كان حال سعاد التي تبكي علي وجع ادهم بينما كانت مايا لم تفهم من مالك المتوفي ؟ولما ادهم منبوذ ؟! لكن كانت دموعها تتلألئ بعنيها عند استشعارها بالحزن العميق المدفون داخل قلبه الذي يخفيه بمهاره وراء ابتسامة مشرقة جميلة.............ليتنا نستطيع التحدث بأريحه..ليت الألام تختفي قبل دخولها..ليتنا نستطيع الإفراغ عن مشاعرنا دون الاختباء وراء ستائر المرح والأبتسامات الكاذبة...وياليت من يسألنا عن احوالنا نصرخ به بقول انا لستُ علي مايرام..لم اعد بخير...ياألف ليت وليت ولكن لاتجري الرياح بما تشتهي السفن..
إلين بصراخ بين دموعها:انتااااا الي عملت كده!.. كنت السبب في دمار كل حاجه حلوه..بسبب طيشك وغباءك راح مني ابني بسببك انت وبس وعمري ماهسامحك يا ادهم فااااهم؟!!!!!
أدهم وهو يمسح احدي الدموع التي هرولت من اعينهُ: صح عندك حق..اتمني لو كنت بين ام بتعرف تربي تعرف تعلم شاغل وقتها وتفكرها ابنها الضايع ومشاكله مش الشغل والفلوس..كنت اتمني ام تصحي الصبح تسلم علينا وتودعنا قبل معاد المدرسة مش ام تصحي وتمشي قبل ما تشوف عيالها علشان متتأخرش علي الاجتماع علشان الشغل اهم من ابنهاااا صححح؟!.. عمتاً انا هتجوز مايا لو هيا موافقه وعمتي موافقه غير كده مش عايز.....
يقول اخر كلماته ويذهب لغرفته بدون التفوه بكلمه اخري بينما إلين واقفه بذهول....لتكرر القول في داخلها:هل كنتُ ام سيئه لهذا الحد؟!!...... اسفة إلين لكنكي لم تكوني بل مازلتي!!!
لتذهب جيسي هيا الاخري وورائها والدتها اميره
جيسي بداخل الغرفه بغضب:اخترهاااااا لييييييه فهمينييي؟!..عملت كل حاجه لبس ولبست دلع وادلعت فاضلي ايه تااااني؟!..