البارت5

61 6 0
                                    

وعند انتهاء الدوام لدي مايا ذهبت لتودع جميع اصدقائها والمعلمين جميع من تعرفهم إنها فتاه محبوبه للغايه والان ستذهب حقا بكت صديقتها سلمي من اجل رحيلها هذا لكنها ستتصل بيها وبعد لنتهاء كل هذا ذهبت مايا للمنزل لتدلف غرفه والدتها تجدها تلملم باقي اشيائها لتقول مايا:ماما مش هنزور الجيران قبل ما نمشي.
سعاد بإبتسامه لتذهب وتحضنها فهي تعلم انها ستختار البقاء معاها لتقول سعاد:هيجو يودعونا بكره قبل مانمشي روحي انتي جهزي حجاتك تمام يا حببتي؟ لتؤمئ مايا وتذهب لتلملم اشيائها.............وفي مكان اخر لدي ادهم يدلف المنزل بهدوء ليجدو فارغ فماذا سيتوقع ليصعد لغرفته وقبل ان يدلف للغرفه نظر علي الغرفه المجاوره له لتدمع عيناه ويتذكر ما حدث ليدخل غرفته ويأخذ شاور دافئ ويخرج بصدر عاري ومنشفه علي خصره ويخرج من غزانته بنطال قطني من اللون الاسود وتيشرت من اللون الاسود ايضا ليستلقي علي الفراش ويذهب في ثبات عميق

**********

بينما لدي هاربين كان في غرفته بعد رجوعو من الجامعه ولا يزال يحاول الاتصال بكارلين وفي مكان اخر........شادي وهو يركض:كارلين كارلين. ليدلف لغرفتها ليجدها مبتسمه وهي ترسم علي اللوح      كارلين:في ايه يا شادي.
شادي:في حد بيتصل علي الموبايل بتاعك.
كارلين:رود شوف مين.
ليرد شادي بصوت طفولي فهو صاحب 6 اعوام فقط ليقول:الو مين.
هاربين:فين كارلين ومين انت؟!
شادي:انا اخو كارلين.
لتقول كارلين:مين يا شادي.
ليهز رأسو بلا يعرف
كالين:طب هات انا خلصت خلاص. لتأخذ هاتفها وتقول لشادي:روح انت كمل اكلك. لتكمل علي الهاتف:الو.       ليقول هاربين:الو كارلين فينك.
كارلين:معلش يا هاربين معرفتش انزل النهارده   الجامعه بابا ساب اخويا شادي ومكتش ينفع اسيبو لوحدو انا اسفه.
هاربين بتفهم:لا عادي ولا يهمك بس هنعوضها صح.         كارلين:اه انا هروح انام تصبح علي خير واغلقو الخط بعدها كل منهما ذهب للنوم ولكن بيلا ماذالت مستيقظه تفكر وتفكر ماذا يحدث هل يقابل فتاه كما قالت سوزان ام ماذا؟وإذا لم يقابل فتاه لماذا كذب علي؟؟!كانت تائها وألف سؤال وسؤال يأتي ببالها ليقطع حبل افكارها دخول والدتها كاميليا:ايه يا حببتي لسه صاحيه لتؤمئ بيلا لتكتشف كاميليا حزنها فهيا ام وتعرف هذا الشعور لتذهب وتجلس بجوارها علي الفراش وتقول:مالك يا حببتي فيكي ايه احكيلي. لتقس بيلا كل شئ فهيا تحتاج للنصيحه وايضا لأن والدتها تعلم علاقتها بهاربين كاميليا بهدوء:بصي يا حببتي انتي لازم تسيبيلو مساحه لغايه ما يجي هو يقولك وكده كده الموضوع لو في حاجه هيتكشف واحده واحده وخلي دايما في بالك ان حبل الكذب قصير اوي يا بيلا. ثم تركتها بين افكارها التائها لتذهب بعدها للنوم وفي صباح اليوم التالي تستفيق مايا علي صوت والدتها سعاد.        مايا بنعاس:خاضر يا ماما هقوم اهو.
سعاد بصوت مرتفع:يا مايا اخلصي الباص هيروح مننا ولسه مودعناش الجيران اخلصي قومي.
لتفرك مايا قدمها بضيق وتنهض لتذهب للخارج بإتجاه المرحاض لتستحم وتخرج لبسها وهو عباره عن بنطال جينز ازرق وتيشرت ابيض مكتوب عليه love بالاسود وجاكيت جينز ازرق ليتناصق مع البنطال وتضع عطر علي جسدها وتخرج من الغرفه لتجد جميع الجيران يودعون والدتها لتذهب هيا الاخري وتودعهم بحراره فهيا لن تقابلهم مجددا لترتدي حذائها الابيض وتأخذ حقيبه سافرها وتفعل المثل سعاد ويذهبو سير إلي الباص....................
ولدي بيلا تدلف كاميليا لغرفت بيلا لتجدها ماذالت نائمه لتتركها نائمه لان واضح علي شكلها الارهاق لتنزل وتأخذ سيارتها لتذهب للعمل وفي طريقها يرن هاتفها بإسم (حبيبي)بترد عليه لتقول:خلاص انا داخله اهو تمام باي وتغلق الخط وتذهب وبعد دخولها الشركه التي تعمل بها تنزل من السياره ليقابلها رجل وهو يقبلها وهيا تبادله ليتركها بعدها ويقول:ها ايه الاخبار قولتي لبيلا ولا لسه.
كامليا بحزن:لا لسه انا لقيت عندها مشاكل مع حبيبها مرتدش ازود عليها وانت؟
إيهاب:وانا لقيت كارلين نايمه معرفتش اقولها بس اكيد هقولها يا حببتي اننا بنحب بعض وهنتجوز.
كاميليا بخوف:حاسه إن بيلا وكارلين مش هيتفقوا.
إيهاب:ليه بتقولي كده بالعكس الإتنان في سن بعض وهيكملو بعض كمان تعالي بس نطلع الشركه.        فإيهاب هو صاحب الشركه التي تعمل بها كاميليا وهي تكون سكرتيره إيهاب والد كارلين ما هذه الصدفه؟!



حب من رمال💛حيث تعيش القصص. اكتشف الآن