البارت4

70 8 4
                                    

ليأتي الصباح من جديد.............إلين (والده ادهم)برسميه:ادهم ادهم اصحي خلصني اصحي بقي.
ادهم بنعاس:في ايه.
إلين بسخريه:يارب تبقي سهرت امبارح مع الصيع بصتتك.
ادهم ببرود:اه كانت جميله.
إلين بغضب:الاكل جهز يا بيه اتفضل قوم.
ادهم وماذال نائما:معنديش جامعه النهارده الاربع.
إلين برسميه:نص ساعه وتبقي تحت علي السفره غير كده مش هيعجبك رد فعلي.
ليضحك ادهم بسخريه ويقول بنعاس:علي اساس انها بتعجبني في العادي.
لتذهب إلين والغضب يأتي بعينيها انها لم تنسي ذلك اليوم لكن ادهم ايضا ابنها وتحبه لكنها تكره طيشو الذي يسبب الكثير من المتاعب وهي لن تتحمل اكثر من ذالك


ساره بصوت مرتفع نسبيا:هاربين هاربين يا بني قوم.
هاربين:صباح الجمال يا ست الكل.
ساره بضحك:لا لا مش بيلا انا امك ياروحمك.
هاربين:علفكره بقي مكنتش بفكر فيها ظلماني علطول.
ساره:ماشي يا عم معندكش جامعه ولا ايه.
هاربين بتناسي موعدو مع كارلين:اه النهارده الاربع مفيش محاضرات.
ساره:طب ما تقول من الصبح صوتي راح بسببك.
هاربين بقهقها ونعاس:المره الجايه بقي خدي الباب والنور في إيدك. لتذهب ساره
لكن لم يطول نوم هاربين لينتفض من علي الفراش ليتذكر كارلين:يا نهار مش فايت نسيت البت ليأخذ هاتفه ويتصل لكنها لا تجيب لينهض بسرعه ويأخذ ثيابه ويرتدي لينزل مسرعا لكن لاحظتو ساره لتقول:انت يا واد استنا عندك رايح علي فين مش قولتلي معندكش جامعه.
ليبتسم هاربين ويقبل مقدمه رأسها ويقول:نسيت إني هقابل ادهم امال بابا فين.
ساره بضحك:هيكون فين يعني في الشغل روح انت بس استني مش هتفطر الاول.
هاربين وهو يرتدي حذائه:لا يا حببتي تسلمي ياله باي. ليذهب مسرعا لسيارته لكن اوقفو صوت رنين هاتفو ظن انها كارلين لكنه وجدها بيلا لم يكن سيرد لكنه اضر لذلك لكي لا تحزن
هاربين:صباح الخير يا حبي.
بيلا بسعاده:صباح النور يا قمر ها هنروح فين النهارده.
هاربين متسألا:ايه الي هنروح فين؟!
بيلا بإستغراب:هاربين النهارده الاربع.
هاربين:وبعدين!
بيلا بإنزعاج:لا مفيش بس المفروض اننا كل اربع بنخرج بس شكلك نسيت.
هاربين ولقد تزكر ليلعن نفسو:اه معلش يا حببتي بس هروح اقابل ادهم.
بيلا بإستغراب:ليه وفين.
هاربين بكذب:مش عارف هو اتصل وقالي اجي الجامعه وقفل معرفش ليه انا اسف يا بيلا هتتعوض إن شاء الله.
بيلا بحزن اخفتو:لا مفيش مشكله باي. لتغلق الخط وتتنهد ليأتي ببالها ان تهاتف ادهم

ادهم بنعاس لأنه استيقظ علي صوت الهاتف ليرد دون النظر لمن المتصل:الرقم المطلوب غير موجود حاليا يرجي لاتصال عند إستيقاظ امو من النوم.
بيلا بإستغراب:ادهم انت فين؟؟
ادهم بضيق:في الملاهي هكون فين يعني في النيله البيت.
بيلا:طب ازاي هتقابل هاربين.!
ادهم:متصلش وقالي انو هيقابلني هعرف إزاي اشم علي ظهر إيدي يعني.
بيلا بجديه:ادهم هقابلك قودام باب الجامعه متتأخرش. لتغلق الخط قبل ان يتحدث
ادهم:كمان بتقفلي في وشي. ليسمع صوت والدته تقول:ادهم قودامك عشر دقايق.
ادهم بتأفف:ماشي ماشي والله انتو هتجيبو اجلي.
لينهض ويتحمم سريعا ويخرج من غزانتو بنطال من اللون الاسود جينز وتيشرت ابيض ناصع ويضع احد اعطارو المميزه ويرتدي ساعته وحذائه من اللون الابيض فإنه يعشق الاسود والابيض وهذا لون غرفتو لينزل للأسفل ليجد والده جالس ويرتدي بدله رسميه ووالدته كذالك فإنها تعمل ايضا ادهم بإبتسامه اضهرت سنانه البيضاء:صباح الخير.
ليردف سامي بإبتسامه:صباح الخير يا باشا ياله اقعد افطر.
لينده ادهم علي الخادمه ليله:ليله ممكن القهوه.
ليله:ثواني وتكون جاهزه يا فندم.
سامي بإستغراب:مستعجل كده ليه؟
ادهم:رايح اقابل بيلا واتأخرت.
إلين وماذال نظرها في المجله لتردف بسخريه:ما كونت تصحي بدري بدل العجله دي كلها.
ادهم بإبتسامه صفراء:لسه متصله بيا وقايلالي انها عايزه تقابلني. لتضحك بسخريه
وقبل ان يتحدث ادهم جائت ليله وبيديها القهوه لتقدمها بإحترام له ليشكرها ادهم
سامي بجديه عكس عادته نعم انه مرح:ادهم ممكن تقعد دقيقه. ادهم:خير يا بابا.
سامي:عمتك وبنتها جايين يقعدو معانا.
ادهم:هو انا ليه عمه اصلا عمري ما شوفتها.
سامي:لا شوفتها وإنت صغير بس مش هتفتكر علشان سافرت إسكندريه مع جوزها ومرجعتش من يومها وجوزها اتوفي من سنين وهيا عندها شويه مشاكل كده المهم هيا وبنتها هيجو يقعدو معانا فتره.
ادهم بعدم اهتمام:تمام همشي انا بقي محتاج حاجه.
سامي بضحك:علي اساس لو طلبت هتجبلي.
ادهم بثقه:جربني كده.
سامي:تمام هاتلي شوكولاته وانت جاي.
ادهم:عيب علي سنك والله يا حج محسسني اني بكلم ابن اخويا.
لتكمل إلين بسخريه:هو فين ده.
ليقف هنا الضحك وتختفي ابتسامه ادهم
ليقول سامي محذرا:إلين اسكتي.
ادهم بحزن شديد يعلم انها لن تغفر له ولن تنسي وهو ايضا حزين ولن ينسي ذالك اليوم ليقول:انا ماشي سلام ليذهب ويمسح تلك الدمعه الهاربه من عينيه بقوه وبعد بعض الدقائق يلتقي ببيلا
ادهم:اهلا ست بيلا الي ديما تضيع عليا لحظات النوم.
بيلا:يعم اتنيل انت طول اليوم نوم اصلا المهم هاربين جوه دلوقتي عيزاك. ليقاطعها هو يقول:بيعمل ايه؟!
بيلا بسخريه:مأنا لو عارفه هجيبك ليه.
ليقول هو:لا اهدي واحكي براحه لتحكي له كل ما حدث........بيلا:وعايزاك دلوقتي تدخل تسألو هو جي ليه بس من غير ما يعرف اني هنا او تحكيلو حاجه.
ادهم:اكدب عايزاني اكدب ادي اخرتها.
بيلا بجديه:ادهم مش وقت هزار.
ادهم:خلاص خلاص شله نكديه صحيح. ليدخل ادهم ويبحث عن هاربين

حب من رمال💛حيث تعيش القصص. اكتشف الآن