{{عُشاق الهوس.. 13}}

7.4K 296 38
                                    

#عُشاق_الهوس
#من_سلسله_عشقتك_حد_الهوس
#بقلمي_مروة_ياسر "مجنونهة_الاههلي"
#البارت_الثالث_عشر

كان من يستمع لحديث ماسه "بنت الياس وماس تؤام  ألماسه وإياس" وكنان "ابن فهد وانغام  تؤام كيان" هو ليث "ابن هنا واسر تؤام ليل" الذي كان يقف مصدوم من ما يري، لا يعرف كيف حدث واصبحوا بعلاقه حب؟ لا وتركوا بعضهم أيضاً؟..

واكثر ما صدمه هو عدم معرفتهم بهذه العلاقه التي دامت لسنوات كثيرة، لم يستطيع ليث ان يمنع نفسه من لكم كنان..

فـ عندما ذهبت ماسه قرب منه ولكمه بقوي، جعله يفقد توازنه وكاد ان يسقط أرضاً، امسك ليث كنان من ملابسه واردف قائلاً بغضب:
ــ هتطلع معايا بهدوء، مفهوم؟

هز راسه بنعم، وبالفعل خرجوا من المنزل بسياره ليث الذي كان يقود بغضب وجنون، ليصل الي مكان متطرف..

وكانوا طول الطريق لم يتحدث أحد، نزل ليث من السياره ليهدأ حتى لا يقوم بصفع كنان الذي نزل أيضاً من السياره واردف قائلاً بهدوء:
ــ انت سمعت كل حاجه؟

نظر له ليث بغضب واردف قائلاً وهو يقرب منه:
ــ انت بتعمل ايه يا كنان؟ بترسم علي ماسه.. ماسه يا كنان، اشحال انها اخت اسد وبنت اللواء الياس وبنت عمتي،  كل دا مخلكش تبعدها من دماغك،  انا مصدوم فيك، لم تيجي ترسم ترسم علي اختنا..

ظل يضربه بكتفه ويتحرك كنان من اثر الضرب للخلف، يستمع له ولا يستطيع أن يدافع عن نفسه، وعندما وجد ليث في صمت كنان انه محق صدم، كان يتمني ان يخبره ان حديثه ليس صحيح..

ولكن كنان كان يقبل بلكماته له، فيشعر انه كان يجب ان يصفعه أحدهم علي ما فعله بنفسه وبحبيبته، ظل ليث يضرب كنان التي حتى لم يحاول ان يرد الضربات او يتفادها..

الي ان سقط كنان علي الارض وظل جالساً، لينظر له بيتنهيدة ويهز راسه بقل حيله وعدم فهم، ثم يمد له يدة لكي ينهض وبالفعل تمسك به كنان ونهض معه، ليعانقوا بعضهم بأخوه ورتب ليث علي ظهر بقوي..

كنان كان يعانقه كأنه يشكره انه عرف، وليث يشعر بالاسف عليه فأصبح وجه كنان لا يظهر من كثره الدماء..

بعد وقت كانوا يجلسون معا في السياره و وجه كنان بيه كدمات وبعض اللاصق الطبي، اعطي له ليث زجاجه ماء اخدها كنان ببتسامه وارتشف منها، ثم تحدث قائلاً:.
ــ انا عارف انك مش مصدق الكلام اللي انت قولته لانك عارف اني مش بتاع الكلام دا ولا انا اللي اضحك علي بنات الناس..

تنهد ليث براحه واردف قائلاً بتسال:
ــ طيب ليه يا كنان متكلمتش، ليه مدفعتش عن نفسك؟ ليه خليت علاقتكم في السر ومقولتش لحد؟

تنهد كنان بتعب واردف قائلاً:.
ــ انت عارف يعني ايه اتكلف بحمايه هدف وفي الاخر احبها، هقول ايه في الجهاز؟ الهدف المرغوب تأمينه خلتها تحبني وحبتها، ودي مش اي واحدة دي ماسه الياس الشامي، كنت هقول ايه وهشرح لمين؟ ليك؟ ولا لـ اسد؟ ولا ليها هي؟، اقولها انك كنتي هدف بحميه وفي الاخر حبيتك، انت متوقع انها هتقول ايه؟ اقل حاجه هتقول بكذب عليها وان حبي ليها كان مجرد وهم وبس وكل دا عشان انجح في مهمتي...  انا مكنش في دماغي الحب ولا اي حاجه من دي، لكن هي ببرئتها وطبتها وكيانها اللي تخلي اي شخص يحبها من غير ما يقصد هو اللي اجبرني احبها، مش هكذب عليك انا مكنتش اتمني اقع في حبها لان مكنتش عايز اتجوز واحده مالهاش ذنب تترمل بعد موتي وانت عارف شغلنا صعب قد ايه...، انا حبتها من غير ما اعرف اني بحبها، حبتها وعرفت الحب وعرفت الخوف والوجع، خايف انها تعرف انها كانت مجرد هدف بأمنه، كان نفسي اتكلم مع اي حد مكنتش بلاقي حد ولا ينفع اقول لحد حاجه، وجعي كنت بدوي مع نفسي ومكنش حتي ينفع ابينه لحد، فرحتي اول ما قالتلي بحبك معرفتش اشاركها مع حد، حتى مع اقرب الناس ليا، وطلبت منها ان العلاقه تفضل في السر من غير ما حد يعرف، لكن هي عندها حق مينفعش تفضل مع شخص خايف ان حد يعرف بعلاقتها بي... انا تعبان اوي يا ليث، وعلي قد حزني انك عرفت بالطريقه دي علي قد فرحتي انك عرفت، مش هرجع اكتم اللي جوايا حتى علي صحبي...

عُشاق الهوس. "بقلمي مروة ياسر" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن