الفصل الثالث (صدمة اسيل😳)

188 7 7
                                    

معلش يا جماعه على التأخير وعلشان كده بعوضكم وهنزلكم اكتر من بارت ♥️♥️
الحب لا يعرف المستحيل.
البارت الثالث 3.
🖋️ بقلم الاء يحيى.
احمد :. بنتى ااااا.
دخلت اميره بسرعه وقاطعة كلام احمد وآسيل.
اميره:. اسيل اي ده انتى جيتى امته .
اسيل:. لسه واصله حالا يا ماما .
اميره:. طيب حمدالله على السلامه اتأخرتى ليه.
اسيل:. معلش اصل كنا بنذاكر ومحسناش بنفسنا وكمان بكره اول يوم امتحان كنا بنتفق على معاد اللى هنمشى فيه .
اميره:. اااه طيب يلا اكيد انتى جايه تعبانه اطلعى على الأوضه غيرى هدومك وجهزى نفسك علشان بكره.
اسيل:. حاضر يا ماما بس هشوف بابا الاول كان عاوزنى بموضوع .
اميره:. وهى بتبص ل احمد موضوع اااااه ده كان هيتكلم معاكى فى موضوع التاخير علشان لسه سال عليكى منى دلوقتى.
اسيل: وهى بتبص ل امها وابوها فعلا يا بابا هو ده .
اميره:. اي يا اسيل هو انا هكذب عليكى يعني.
اسيل :. لا يا ماما مقصدش كده ابدا .
احمد:. وهو بيبص على اميره ااه هو ده يلا على فوق وبلاش تأخير تانى .
اسيل:. حاضر واسفه على التأخير.
اميره:. يلا حبيبتى اطلعى .
⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩.
فعلا طلعت اسيل لكن فى نفسها مستغربه اوى تدخل اميره بالسرعه دى وطريقة كلامها ونظراتها ل احمد كانت بتحاول تخبى حاجه وكمان نظرات احمد ل اميره وهو بيتكلم مع اسيل ولو فعلا عاوز يتكلم معاها في التأخير كان اتكلم بعصبية كالعادة واضح كده أن ماما بتخبى حاجه طلعت على اوضتها وكانت عاوزه تعرف اي حاجه من أمل لكن ...
⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩.
اسيل:. امل هو فى اي .
امل :. اي هو اللى فى اي .اوعى يكون بتسألى على ماما وبابا تانى ومواضعهم اللى مش بتخلص دى .
اسيل :. اااه يعني فى حاجة حصلت النهارده.
امل :. يا بنتى هو احنا قلنا اي مش قلنا انك تخلى بالك من دراستك وملكيش دعوه بمشاكل البيت دى وبعدين هو انتى مش اول امتحان ليكى بكره .
اسيل:. اااه بس ماما .
امل :. بس اي يا شيخه بقا ركزى شويه وملكيش دعوه بكل الكلام ده بدل ما تقوليلى تعالى راجعى عليه قبل يوم الامتحان.
جايه تسالى عن مشاكل البيت.
اسيل:. والله فعلا انا كنت جايه اقولك تراجعى عليه بس طريقه كلام بابا وماما تحت نستنى.
امل :. لا تعالى اراجع عليكى وكمان تجهزى نفسك علشان بكره وسيبك بقا من كلام ماما وبابا ومشاكلهم .
اسيل:. تمام ماشى يلا خدى بقا المذكره دى هى اللى هتسالينى فيها .
امل :. ماشى انا نشوف شطارتك.
أسيل:. اي يا بت اللماضه اللى انتى فيها دى .
امل :. طلعالك يا دكتوره هههههههه.
اسيل:. ههههههههه ماشى يختى يلا .
⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩.
امل كانت بتراجع على اسيل وفى نفس الوقت احمد واميره تحت كانو بيتناقشوا فى حوار اسيل.
&&&&&&&&&&

اميره: احمد هو انا مش كنت متفقه معاك على انك متقولش ل اسيل الموضوع وانا اقولها اول ما تخلص امتحانات .
احمد: والله انا شايف أن كده كده البنت آخرها بيت جوزها وكده كده اسيل هتتجوز فى الاخر من حسين ف على أي يعنى المرمطه دى والمصاريف والكلام ده كله.

أميره: ملكش دعوه بالبنت يا احمد انا بقلك اهو وبعدين هو انت بتصرف عليها اصلا ولا تعرف عنها حاجه هتفضل طول عمرك بخيل كده وكمان عاوز تبيع بنتك ل حسين بس علشان هو معاه فلوس كتير ومش مهم عندك اي حاجه تانى لا اخلاق ولا مبادئ .
احمد : أبيعها اي وبعدين انتى ازاى بتعلى صوتك عليه انتى نسيت يا هانم انى جوزك ولا اي
هى دى الأخلاق اللى انتى بتقولى عليها وعاوزه تعلميها لبنتك
اميره:. انت بالذات اخر حاجه تتكلم عليها الاخلاق
احمد:. وهو لاوى دراعها لا انتى زوتيها اوى اي رايك بقا أن مفيش امتحانات وان اسيل هتتخطب ل حسين واي كلمه زيادة هطلقك أما اشوف حضرتك هتعملى اي.
اميره : . انت فاكر انك كده بتهددنى لا ده فى حلمك على فكره ملكش دعوه بنتى يا احمد وآسيل هتروح الامتحانات يعنى هتروح ولو فيها طلاقى مش مهم المهم مستقبل بنتى
⁦^_________^⁩
علي صوت اميره وأحمد فى شجارهم نزلت اسيل حتى تسمع ما يقولون ...
⁦^_________^⁩

احمد: طيب أما نشوف رأى مين اللى هيمشى يا ست اميره ونده على اسيل بصوت عالى ولكن قبل أن تخرج اسيل لأنها فى الأساس مستخبيه بتسمع كلامهم رن هاتف احمد وقال له إن لازم ييجى حالا اغلق احمد الهاتف .
احمد: حاضر يا اميره حظك بس إن لازم اشوف اي اللى حصل فى الشغل غير كده مكنتش سبتك انتى وبنتك وبرضو هنشوف رأى مين اللى هيمشى أن خارج وراجع تانى ..
اميره: فى داهية وحمدت ربها بأن اسيل مسمعتهوش ولكن الصدمه ان اسيل كانت واقفه خلف الباب وسمعت كل حاجه😳🥺
اسيل :فى نفسها معقول اللى انا بسمعه ده معقول توصل مع بابا انو يبعنى ل حسين ده بس علشان الفلوس طيب هو بابا ناقصه فلوس ليه كده يا بابا ليه وانهارت اسيل من البكاء 😭😭😭..
&&&&&&&&
اميره اطلع اطمن على اسيل واشفها قبل ما تنام .......
اميره:. اسيل اسيل.
اسيل:. مسحت اسيل دموعها وفتح لوالدتها الباب لاحظت اميره ان اسيل عرفت بشئ ..
اميره : اسيل مالك يا حبيبتي فى اي ليه عيونك فيها دموع المفروض تكونى نايمه دلوقتى...
اسيل: لا عادي قلق وتوتر بس مفيش حاجه يا ماما..
اميره: هتخبى على ماما يا حبيبتي..
اسيل: وهى منهاره بالبكاء لا يا ماما ولكن مكنتش متصوره أن بابا يفكر كده مكنتش متصوره حب بابا الفلوس ممكن يوصل معاه لدرجة انه يجوزنى ل حسين علشان الفلوس ليه يا ماما ليه هو بابا مش محتاج فلوس علشان يعمل فيه كده 😭..
اميره: 😱بصدمه انتى عرفتى ..
اسيل:اه يا ماما سمعتكو وانتو بتتكلمو مكنش قصدي اسمع بس الصوت كان عالى اوى وكمان بابا نده عليه..
أميره: لا يا اسيل انا بنتى حبيبتى مينفعش تنكسر كده ولا تزعلى وميهمكيش انا هفضل معاكى وهتروحى الامتحانات وهتنجحى وتحققى حلمك ..
اسيل : كيف يا ماما بعد اللى هو قاله ده قال فيها طلاقك وانا مش ممكن ابنى سعادتى على طلاقك يا ماما ..
اميره : متفكريش غير فى دراستك وحلمك بس يا اسيل متعمليش نفس غلطتى زمان يا بنتى انا سعادتى لما اشوفك محققه حلمك هو ده الامل اللى انا عايشه علشانه ومستحمله باباكى علشانه انتى وأخواتك .
اسيل : ليه يا ماما هو اي اللى حصل زمان 🤔
اميره: دى حكايه طويله هبقى احكيهالك بعدين المهم دلوقتى تاكل. وتنام. علشان بكره تفوقى بدرى علشان الامتحان ولازم تفتكرى يا اسيل أن شهادتك وتحقيقك لحلمك هو السلاح الحقيقى ..
اسيل : اكيد يا ماما مش هنسى ده وربنا يخليكى ليا يا اغلى انسانه فى الوجود ..
اميره ويخليكي ليا يا قلب ماما يلا بقى علشان الوقت اتاخر تصبحى على خير..
اسيل : وانتى من أهله يا ماما ...
⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩
راحت اميره على أوضتها وسابت اسيل تنام وهى بتفكر كيف هتتخلص من أحمد وكيف اسيل هتروح بكره الامتحان وفى الوقت ده جه احمد من بره .........
⁦^_________^⁩⁦^_________^⁩.
احمد : فين اسيل
اميره: اسيل نامت واعمل حسابك أن بنتى هتكمل تعليمها ..
احمد : انتى اللى تعملى حسابك أن اسيل هتتجوز حسين والخطوبه هتكون بعد ما حسين يرجع من القاهره لانو مسافر ليخلص شغل هناك اعملى حسابك بقا انتى وبنتك على كده .
اميره :. داهيه لا ترجعه ماشى كويس على الأقل في فرصه هحاول اشوف فيها حل .
احمد:. مالك سكتى ليه ولا اقولك احسن خليكى كده ساكته علشان اعرف انام علشان عندى بكره مشوار مهم .
اميره:. نااام ........
ونام احمد لكن اميره كان قلقها على بنتها ومستقبلها مش عارفه تنام بسببه ....
يا ترى بقا اي اللى هيحصل ويا ترى اسيل هتروح الامتحان بكره ولا احمد هيمنعها ويكون ليه رأى تانى ؟................
⁦^_________^⁩⁦(◠‿◕)⁩

الحب لا يعرف المستحيلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن