الحب لا يعرف المستحيل.
البارت التاسع عشر 19.
🖋️بقلم الاء يحيى.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
نتعرف بقا على بطلنا جاسمن ونعرف مين هو السبب فى زعل الصاروخ اللبنانى.
^_________^^_________^^_________^.
جاسمن مصطفى الصمدى باباها مصرى ومامتها لبنانيه مامتها اسمها نسرين .
جاسمن وحيده وباباها ومامتها منفصلين والد جاسمن كان فى لبنان اعجب بنسرين واتجوزها قعد معاها فتره طويله حياتهم كانت سعيده جدا وشرفتهم جاسمن وطبعا زادت البيت فرح وسعادة بتشريفها بس للاسف بعدها 17 سنه كان لازم أن مصطفى ينزل مصر ونسرين مكنش ينفع إنها تسيب لبنان لان مامتها كانت تعبانه ومش معاها حد وكان أمجد ابن عمها بيهددها أنها لو سابت لبنان متلمش غير نفسها لان هو كان بيحبها وهى فضلت مصطفى عنه وهو منسيش الموضوع ده لكن نسرين مهمهاش التهديد رغم انها عارفه أمجد وعارفه قادر يعمل اي لانه هو مسبهمش فى حالهم وكان دائما بيعملهم مشاكل ومكنش سايبهم فى حالهم لكن رغم المشاكل دى كان حبهم لبعض قادر يتخطوها ويعيشو سعداء وكانت هتسافر مع مصطفى لكن قبل السفر تعبت وعملت فحوصات وعرفت انها عندها كانسر فى المخ وأنها مش هتعيش كتير محبتش تكون عبٔ عليه فطبعا قررت نسرين الانفصال عن مصطفى بس فضل عايش في قلبها حتى أنها متجوزتش حد بعده .
بعد كده ماتت نسرين ورجعت جاسمن عند باباها ...
جاسمن جميله جمالها فتان جدا وذكيه كمان جاسمن رياضيه بتحب كرة التنس والموسيقى ..
سبب حزن جاسمن وزعلها أنها بتشوف على ابن امجد هو كمان بيحب جاسمن بس جاسمن مش بتحبه وهو بيطاردها كتير على زى باباه بالظبط نفس الطبع وحتى نفس الأسلوب وواخد كتير من شكله .وبكده نكون عرفنا مين هى جاسمن ومين السبب فى زعلها نكمل بقا .
^_________^^_________^^_________^(◠‿◕)
بعد ما روحو بقا اسيل وهند على البيت اسيل حبت تطمن على جاسمن وتعرف اى سبب انزعاجها الموفاجأ .
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
اسيل :. الو جاسمن اخبارك اي مالك .
جاسمن:. الو اسيل الحمد لله لا ابدا ما فى شئ انا كويسه .
اسيل:. ازاى كان باين عليكى التوتر والزعل النهارده هو انتى كويسه .
جاسمن:. اه كويسه أن شاء بكره راح نتكلم وبقولك على السبب.
اسيل:. خلاص ماشى بس المهم انت انتى كويسه دلوقتى.
جاسمن:. اي الحمد لله تسلمى على سؤالك اسيل حقيقى ونعمه الصداقه .
اسيل:. عيب متقوليش كده احنا اخوات يلا اسيبك بقا وبكره نتكلم باى .
جاسمن :. هههههههه تمام ماشى بكره نتكلم باى ..
هند:. اطمنتى عليها هى كان مالها .
اسيل:. اااه مش عارفه والله هى تانى مره تعمل كده تبقى عادى ومره وحده تلاقيها بان عليها الزعل وتستأذن وتمشى بس الله اعلم بقا فى اي .
هند:. طيب وانت بقا يا قمر مالك اي حكاية السرحان هااا😉.
اسيل:. والله ده بجد يا بنتى مفيش حاجه عادى وبعدين هو أي انتى رايقه يعنى عليه النهارده.
هند:. لا ابدا يا روحى بس حبيت اطمن عليكى .
اسيل:. لا اطمنى ويلا علشان نذاكر احسن اي مكنش عندك محاضرات النهارده.
هند:. لا كان عندى ماشى انا هذاكر بس لو حابه تتكلمى معنديش مانع اغير من زراعه ل دكتوره نفسيه هههههههه.
اسيل:. والله لا شكرا جدا حضرتك اتفضلى هههههههه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
هند :. بت مش هتصلى ولا السرحان نساكى الصلاة.
اسيل:. لا طبعا هصلى يا لمضه ويلا بقا كفايه رغى.
^_________^^_________^^_________^
صلت هند وآسيل الفروض اللى عليهم وبدأوا المذاكره واسيل قررت انها تنهى التفكير فى ذات الرداء الاسود وأنها تنتبه لدراستها افضل وكمان هى متعرفهوش وان ده مش من الصح أنها تفكر فى حد متعرفوش وأنتهى اليوم ما بين المذاكره والضحك
☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️
^_________^^_________^^_________^
👈بس اللى هى متعرفهوش أن هو هيبقى نصيبها ومش هتفكر غير فيه فى المستقبل ♥️.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
🌤️فى صباح اليوم التالي.
فاقت اسيل كالعادة وصلت الفجر وقرأت الأذكار وطبعا هتجهز نفسها علشان الكليه.
اسيل:. هند هند اصحى يا بنتى كفايا نوم الساعه 7 قومى وفوقى بقا.
هند:. اي ده هو الوقت أتأخر ولا اي.
اسيل:. لا ابدا لسه بدرى بس يلا علشان متتاخريش قومى صلى الصبح وجهزى نفسك وانا هحضر الفطار.
هند:. بأبتسامه خلاص ماشى فكرتينى ب ماما .
اسيل:. اه والله وانا كمان .
يلا اي خدمه فوقى بقا .
هند :. ماشى يا ماماتى هههههههه.
اسيل:. 😂😂😂😂😂
^_________^^_________^^_________^(◠‿◕)
خلصت هند الصلاة وجهزت نفسها وآسيل كمان كانت جهزت الفطار وفطرو وهما بيفطرو رنت مها ماما اسيل علشان تطمن عليهم .
مها :. الووو هند حبيبتى عامله اي .
هند:. الحمد لله يا ماما انى أخبارك اي وبابا عامل اي .
مها :. الحمد لله كلنا بخير بيسلم عليكى وآسيل أخبارها اي .
هند:. كويسه بتسلم عليكى دى بتعاملنى كأنها انتى ههههه.
مها :. ربنا يخليكو لبعض واي اخبار الكلية.
هند:. كل حاجه تمام الحمد لله.
مها:. دائما يا رب
ادينى اسيل اكلمها .
هند:. اسيل ماما عاوزه اكلمك .
اسيل:. الو اخبارك اي يا خالتو وعمو محمود .
مها:. الحمد لله يا اسيل يا حبيبتي انتى اخبارك اي.
اسيل:. دائما بخير يا رب يا خالتو الحمد لله رب العالمين بخير.
مها:. خالو بالكو من نفسكم ولو احتاجوا اي حاجه كلمينى أو كلمى عمك محمود .
اسيل:. أن شاء الله يا خالتو ربنا يخليكي لينا يا رب .
هند:. اي كل ده طيب وانا .
اسيل:. هههههههه
هند عاوزه تكلمك يا خالتو .
هند:. ماشى يا ست الكل وصيها عليه ولا كأنى طفله صغير ليس بطالبه فى الجامعه .
مها:. مهما كبرتى هتفضلى صغيرة فى نظرى .
هند:. شكرا يا ست الكل اسيبك انا بقا علشان احنا اتأخرنا على الجامعة.
مها :. خلاص ماشى ربنا معاكم ويوفقكم وخلو بالكم من نفسكم وهبقى اكلمكم اول ما ترجعو بالسلامة.
هند:. ماشى أن شاء الله وابقى سلميلى على بابا علشان واحشنى وقوليه انى هكلمه ان شاء الله اول ما ارجع .
مها :. ماشى سلام .
هند:. سلاام
اسيل:. خلصتى يلا بقا علشان ننزل انا اتأخرت .
هند:. وانا كمان اصلا .
^_________^^_________^^_________^ .
مشيت هند وآسيل وراحوا الجامعه وطبعا وصلو بسرعه لان السكن تبعهم جنب الجامعه .
هند:. اسيل هتستنينى فى الكفاتريا زى كل مره تمام وابقى هانى الصاروخ اللبنانى معاكى اشطا 😂😂.
اسيل:. هههههههه ماشى والله بدأت أشك فيكى يلا يا بت على الكلية تبعك.
هند:. اشطا سلام يا قمرى وبلاش سرحاااان وهى بتسرع مشيتها 😂🤭🤭.
اسيل:. ماشى أما اشوفك 😂.
(☆▽☆)(☆▽☆)(☆▽☆).
وبعد مرور وقت المحاضرات وفى اخر اليوم قررت اسيل انها تكلم جاسمن وتطمن عليها .
اسيل:. الووو جاسمن اخبارك اي.
جاسمن :. اسيل الحمد لله انتى كيفك .
اسيل:. الحمد كويسه فينك كده .
جاسمن :. هون خلصت محاضرة وقاعدة فى الكفاتريا .
اسيل:. تمام انا خلصت و جيالك .
جاسمن تمام وانا منتظراكى .
اسيل:. اكلم هند بقا.
هند:. الووو هند فينك .
هند:. ياه دائما بتتصلى فى الأوقات المناسبة انا خلصت اهو كان فى دكتورة رحمه ولو كنتى اتصلتى قبل خمس دقائق مكنتش هعرف ارد عليكى .
اسيل:. ياه ليه كده؟..
هند:. اصلها صعبه اوى يلا الحمد لله أن المحاضرة خلصت
انتى فين كده .
اسيل:. انا خلصت وهستناكى فى الكفاتريا أنا والصاروخ اللبنانى ههههههههه.
هند:. ايوه بقا يا بخت طب يا جدعااان هههههههه.
اسيل:. يا لهووووى امال جاسر يعمل اي .
هند:. الله يكون فى عونه 😂😂😂.
اسيل:. يا بت خاصة انا هبدأ اخاف على البت منك اخلصى مستنينك هناك وهاتى هاله صحبتك معاكى .
هند:. لا هاله مشيت من تانى محاضره بس انا جاااااااي.
اسيل:. هههههههه ماشى يا لمضه مستنياكى
باااى.
هند:. اشطا باااى.
^_________^^_________^^_________^(☆▽☆).
اسيل راحت الكفاتريا وقعدت هى وجاسمن الصاروخ اللبنانى يعنى ومكملوش قعدتهم ووصلت هند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هند:. هاااى.
اسيل وجاسمن :. اهلا وسهلا بيكى حبيبتى.
هند:. الله مع بعض حلو ده 😂😂🤭.
اسيل:. كفايا لماضه وتعالى.
هند:. اشطا يا ترى بقا من امته كده ونميتو على مييين؟
اوعو تكونو نميتو عليه .
اسيل:. لا اطمنى مفيش الكلام ده انا لسه مكملتش خمس دقائق.
هند:. اشطا يعنى لحقت الحلقه من اولها.
جاسمن :. شو حلقه اي حلقه.
هند:. لا هتفهمينى بعدين كلما بدأنا اليوم فهو حلقه من مسلسل حياتنا فهمتى .
جاسمن :. ااااه ماشى باين عليكى لمضه زى ما بتقول اسيل هههههههه.
هند:. مش اوى كده هههههههه.
اسيل:. طيب كفايا لماضه وخلينا نشوف جاسمن بقا كان مالها امبارح.
هند:. :. اااه صحيح انا اخذت بالى المره اللى فاتت أن فى حد اول ما جه انتى زعلتى ومشيتى.
جاسمن :. لا ابدا كل الحكايه أن ده اسمه على أمجد أمجد ده ده ابن عم ماما وبيحبنى وبيغلس كتييير عليه من وانا بلبنان وحتى بعد ما نزلت مصر عند بابا وهو مو سايبنى بحالى وعلشان كده اول ما بشوفه بتخنق حقيقى.
هند:. طيب وهو الارتباط بالعافية.
اسيل:. طيب وفين باباكى مبعرفش الموضوع ده.
جاسمن لا ما بيعرف.
اسيل:. ليه ما بتقوليله.
جاسمن:. اساسا على بيكون مثل باباه وكان في عداوه ما بين خالو أمجد وبابا بسبب أن امى فضلت بابا عليه لأن ماما كانت بتحبه ل بابا وبخاف على بابا يدخل فى صراع مع خالو أمجد وبابا بس لهذا السبب أنا ما بدى بابا يعرف شئ.
اسيل:. ااااه علشان كده هو طبعا مش هينسى أن باباكى اخد مامتك وطبعا هيبقى عاوز أن ابنه ياخدك علشان ميتقررش نفس اللى حصل معاه فى الاول .
هند:. اااه بس اكيييد فى حل مش هتبقى كده على طول .
جاسمن :. لا عادى هو ما بيقدر يكلمنى بس انا كل ما بشوفه في مكان بيعصبنى بحس انى بشوف خالو أمجد وهو كان سبب من ضمن الاسباب يلى بعدنى انا وماما عن بابا فتره طويله وعلشان هيك هو بس اول ما بيشوف حدا مقربلى بيتعصب وكمان ممكن يعمل مشاكل وعلشان هيك انا بخاف منه .
اسيل:. طيب باباكى ممكن يعينلك حرص ولا مينفعش.
جاسمن:. لا انا ما بقدر اعمل هيك لانى ما بحب احس انى متراقبه.
هند:. علشان تحسى بالأمان اكتر فى وجود الحرص.
جاسمن :. لا انا بقدر احمى نفسى كتييير امنيح .
اسيل:. اااه ماشى بس برضو لازم يبقى فى حل للموضوع ده.
جاسمن :. اصلا ما بيشغلنى انا بس ما بحب انى اشوفه حتى ما اتذكر ماما ولى صار بها لأن آخر فتره كانت مشتاقه لبابا كتير بس هيك.
هند:. طيب وهو عمل اي يعنى علشان يبعدهم عن بعض.
جاسمن:. كان دائما يهدد ماما أنه ممكن يأذيه وكمان ممكن يأذيها لتيته لانه كان عنده معارف إكتييير بلبنان غير هيك اخر فتره بحياة ماما كان عندها كانسر وهو قالها أنها هتبقى عبٔ تقيل عليه فقالت فى نفسها أنها لو سافرت مع ال بابا ممكن عمو أمجد يأذيه وكمان ممكن تكون عبٔ عليه ولهيك قررت الانفصال عنه رغم حاجتنا للبابا فى الوقت ده .
هند وآسيل:. يااااه .
اسيل:. فعلا كل واحد فينا فيه اللى مكفيه ومفيش حد خالى .
هند:. الله يكون فى عونك حقيقى على اللى بسمعه ده .
بس اي كمان متقلقيش اعتبرينا اخواتك واكيييد مش هنسمح لاى حد أنه بأذى اختا طبعا ولا اي يا اسيل.
اسيل:. طبعا اكيد من غير اي كلام.
جاسمن:. تسلمولى حقيقى وانا اعتبرتكم كده فعلا .
هند:. طيب اعتقد كده اننا مشربناش حاجه فا اي رأيكم نشرب اي .
قبل ما جاسمن تتكلم اتصل باباها عليها .
جاسمن :. الووو بابا حبيبى كيفك.
مصطفى:. الووو حبيبت بابا فينك كده .
جاسمن:. هون بالجامعة مع رفقاتى
مصطفى:. خلصتى دوامك.
جاسمن:. اي خلصت ليش فى شئ.
مصطفى:. اي لما بتيجى بنحكى مع بعضنا .
جاسمن:. اي خلاص انا جايه بالطريق ما بأخر عليك.
مصطفى:. راح ابعتلك السيارة.
جاسمن:. لا حبيبي ما تعذب حالك انا ما بأخر وبكون عندك سلام حبيبى.
مصطفى:. تمام خلى بالك على نفسك حبيبتى سلام .
اسيل:. خير فى حاجة.
جاسمن:. ما بعرف بس خير ان شاء الله.
هند:. تمام نمشى معاكى طيب.
جاسمن:. لا لا ما تعذبى حالك انا ما بأخر اصلا بيتى مو بعيد كتير .
اسيل:. طيب ابقى طمنينى عليكى .
جاسمن:. اي حبيبتى اكيييد.
يلا سلام بقا .
هند وآسيل:. سلام.
^_________^^_________^^_________^.
هند:. طيب يلا احنا كمان بقا نروح ونشرب فى البيت احسن .
اسيل:. يلا ...قامت هند وآسيل علشان يروحو هما كمان لكن وهما فى الطريق كان في شباب بتحاول تغلس على اسيل وهند لكن هربوا بسرعه اول ما شافووووووووو😉
أنت تقرأ
الحب لا يعرف المستحيل
Romanceعنيف مغرور قوى الشخصية أخرجته من حزنه الدائم ويأسه فى الحياة بعد فقدان حبيبته الاولى بعد وقوعه فى عشقها وهى فاها صغيره طموحه لديها حس فكاهى تسعى لإثبات ذاتها وكان لديها شغف كشف سر غموضه