Bab 12

13.5K 984 143
                                    

          "Morning ibu." Aku berjalan memasuki ruangan dapur.

Terus ibuku menoleh saat mendengar aku menyapanya dari belakang. "Ryana?" Ibu lihat jam di dinding, "Ini anak ibu ke? Tak pernah-pernah lepas subuh turun dapur. Ada mimpi apa-apa ke?"

Aku mencebik. "Sampai hati ibu..." Kataku dalam nada merajuk.

Langsung ibu ketawa. "Habistu? Dah kenapa ni?"

Aku sengih, "Uhm, nak tolong ibu masak breakfast boleh?"

"Sah kau ni. Kena sampuk eh?"

Aku jeling ibu. Tahu lah aku selalu tidur lepas subuh, jangan lah nak perli aku pula. Tengah ada mood ni nak tolong.

Aku pukul perlahan lengan ibu, "Ish! Kakak nak tolong je. Boleh eh? Please."

Ibu geleng kepala. "Suka hati lah. Pergi ambil cili dalam tu."

"Tapi ibu...Kakak nak masak spaghetti."

"Kenapa? Teringin nak makan ke?" Soal ibu sedikit hairan. Mesti pelik aku tiba-tiba nak makan spageti pagi-pagi ni.

Aku ambil beberapa saat sebelum menjawab. Bukan aku nak makan sangat pun tapi ada misi nak buat. "Haah. Lepastu nak bawa pergi uni kejap lagi."

"Ha kalau macam tu pergi potong bawang."

Laju saja aku angguk. Ayuhlah memikat hati bakal boyfriend!

Habis saja bertukang di dapur, aku ambil dua bekas makanan dan letakkan spageti aglio olio yang dimasak tadi ke dalamnya.

"Ni dah kenapa Ryana letak dalam bekas? Nak bawa bekal nanti eh?"

Aku angguk.

"Tapi kenapa dua? Nak suruh Amani bawa pergi sekolah nanti ke?" Soal ibu lagi.

Aku geleng, "Erk untuk..." Aku garu kepala tidak gatal. Nak cakap apa ni?

"Untuk siapa?" Ibu menunggu jawapan.

"Untuk kawan." Balasku mudah. Harap ibu tak tanya pula siapa kawan aku tu.

Ibu memandangku pelik. Aku hiraukan aje pandangan itu dan terus menutup bekas makanan. "Akak nak pergi bersiap! Bye!"


          Aku ambil telefon pintar yang aku letak di poket belakang seluar jean aku. Nama Arden dicari.

Dekat lima minit juga aku cari, tak jumpa. Eh? Bukan ke Arden dah masukkan nombor dia dalam telefon aku semalam?

Aku taip Arden. Tiada. Aku taip Mikael tiada. Aku taip Arden Mikael pun tiada. Dia simpan nama dia sebagai apa pula?

Nak tak nak terpaksa lah aku scroll kontak aku dari atas sampai bawah.

Mata aku tertumpu pada satu nama yang asing.

Alysha's

Ini ke nombor dia? Aku senyum sendiri melihat nama itu tertera di skrin telefon. Comel bin cute.

Laju tangan aku menghantar pesanan mesej buatnya.

Hi Mikael
You ada class today?

Kalau tadi aku nampak tiada apa-apa di bawah profil kosongnya, kini ada tertulis online. Mesti dia sedang baca teks yang aku hantar.

Ada
Kenapa?

Aku senyum lagi sebelum membalas.

You tahu ke ni siapa?

Saja aku tanya. Mana tahu dia tak tahu ni siapa tapi main jawab je.

Kau seorang je panggil aku Mikael, Alysha.

Arden Mikael's | Ebook Where stories live. Discover now