Luku 15

203 15 11
                                    


"Oyssysta?! Mitä mä siellä muka teen? Sehä on sairaala!" Aloin kovaan ääneen huutamaan, kun minulle selvisi, että teen kesätöitä Oulun keskussairaalaan. Miten kukaan edes pääsisin tuollaiseen paikkaan kesätöihin mitenkään. Isä ja Maria katsoivat minua pitkään ennenkuin Maria avasi suunsa. "Isäs sano, että olist tarvinnu extra rahaa nii aateltiin et voisit pariks viikoks tulla meille Oyssiin siivoojaks. Ei oo paha homma. Puhistaisit vaa yleisiä tiloja, kuten käytäviä ja vessoja." "Vessojen siivoojaks!" Vastasin järkyttyneeltä. Isä ohjasi Marian pois huoneesta ja tuli luokseni. "Hei. Sull olis ainaki viikonloput aikaa tehä meijän kaa kaikkee kiva." Isä antoi minulle hymyn ja tsempiksi silitti olkapäätäni. Tämän jälkeen hän poistui paikalta. "Vessojen siivojaksi. Kiva. Noh jonkun se o pakko tehä paska duuni." Sanoin edelleen sylissäni olevalle Lunalle ja jatkoin tämän rapsutuksia.

Tommin kanssa juttelu oli keskeytynyt enkä viitsinyt hänelle laittaa sen enempää viestejä. Avattua puhelimeni olin kumminkin saanut Joonakselta viestiä missä mies kyseli olinko jo nähnyt kuvat mitkä minusta olivat levinneet. Vastasin Joonakselle ja kerroin olevani samaan aikaa surullinen, että hämentynyt miten näin voisi käydää. Mies vain Nauru emojilla vastasi, että tämä oli heille arkipäivää. Olin aivan varmasti jossain kuullut jo nämä sanat aikaisemmin. Huomasin myös samalla somea selatessa, että Joonas ja Joel olivat käynneet jossain haastattelussa, joka tulisi myöhemmin ulos. Niko ja Joel olivat kanssa käyneet MTV:n haastattelussa, joka näkyi televisiossa.

Laitoin puhelimeni syrjään ja nousin lattialta vaihtaakseni lakanani, jotka olivat jo monta kuukautta maanneet petaamattomina sängyssä. Huomaa ettei isä päästä ketään huoneeseeni.

Lakanoiden vaihdon jälkeen menin nukkumaan ilman, että olin edes mitään syönyt. En olisi halunnut nähdä isää ja Mariaa ennen kuin tämä kesätyöpaikka olisi selvitetty.

Maria tuli seuraavana aamuna herättämään minua viiden jälkeen aamulla ja ilmoittamaan, että lähtisimme nyt tutustumaan paikkoihin. En odottanut, että olisin näin nopeasti aloittanut kesätyöpaikassa.

Oyssyssa Maria esitteli minua työkavereilleen ja kertoi minusta asioita, joita en olisi halunnut jakaa muille. Isä oli selvästi kertonut minusta aivan kaiken Marialle ja Maria kertoi nyt niitä muille. Tunsin koko kehoni ahdistuneen, kun yksi Marian kollegoista antoi minulle kasan vaatteita. "Tässä olisi sulle sun työvaatteet. Tosi kiva et pääset jo huomenna aloittaa meijän kaa kunnon työt." Nainen sanoi ja hymyili. Hymyilin hänelle takaisin, jonka jälkeen nainen sanoi jotain Marialle. "Katja sano, että tänään on niin kiireinen päivä, ettei päästä esittelee sulle paikkoja, mutta huomenna kun aloitat nii esitellään aluetta samalla." "Kiva" Ajattelin mielessäni ja seurasin Mariaa kohti pukuhuoneita. Maria osoitti minulle yhtä kaappia, johon laitoin vaatteeni. Laitoin kaapin kiinni ja otin siitä avaimen. Tämän jälkeen lähdimme Marian kanssa takaisin kotiin. Seuraavana päivänä aloittaisin urani vessansiivojana.

Kiersin siivouskärryjen kanssa Oyssyn käyttäviä. Minua oli neuvottu viemään kärryt jonnekin siivouskaappiin, mutta olin selvästi eksynyt. Kiva! Kuka olisi arvannut, että siivon sairaalan vessoja ja käytäviä koko kesän. Ajattelin itsekseni, kun siirryin hiljaista käytävää pitkin eteenpäin. Välillä joku lääkäri tai hoitaja käveli ohitseni ja katsoi minua oudosti. Olin juuri kääntymässä yhdeltä käytävältä oikealle, kun huomasin jonkun törmänneen minuun.

"Hei! Kato vähän eteesi!" Sanoin hiukan närkästyneenä minuun törmänneelle henkilölle ja käännyin katsomaan vieressäni olevaa miestä, joka työnsi tyhjää vuodesänkyä. Mies ei ollut paljoa minua pidempi ja tällä oli vaaleanruskeat kiharat hiukset. Mies muistutti ihan Ollia. "Sori." Mies tokaisi ja jatkoi matkaansa. Jäin katsomaan todella hämmentyneenä miehen perään, mutta annoin hänen jatkaa matkaansa.

Parin tunnin kuluttua siivottuani koko päivän lattioita ja muita vastaavia paikkoja työvuoroni oli vihdoin ohi. Hengästyneenä istuin sairaalan vastaanoton penkille ja hetken aikaa vain rentouduin. Isä lupasi tulla hakemaan minua töistä, mutta kuten arvata saattaa hän on myöhässä.

"Voinko auttaa sua jotenki?" Kuului hetken päästä vierestäni matala miesääni, joka tavallaan kuulosti tutulta. Nostin päätäni ja edessäni seiso Tommi. Kuitenkaan Tommi ei ollut pukeutunut normaaliin tapaansa. Tällä oli päällään hoitajan vaatteet. Tommi taisi tunnistaa minutkin, koska hän hetken aikaa näytti hiukan säikähtäneeltä. "Y/N? Mitä sä täällä teet?" Tommi lopulta kysyi minulta. "Ootan faijaa." Vastasin Tommille ja koitin peittää hämmennykseni. "Tai siis tarkoitin. Mitä sä teet Oulussa?" Muistin samalla sekunnilla, etten ollut kertonut pojille, minne olin matkustamassa. "No siis. Mä..." Olin aloittamassa selittämään Tommille, miksi olin Oulussa, mutta samalla isä käveli etuoven ovista sisälle ja huomasi minun juttelevan Tommille. Isä otti pari hätääntynyttä juoksu askelta hiukan järkyttyneenä. "Y/N onko sulla kaikki hyvin? Onha Y/N kaikki hyvi?" Isä alkoi ensin kysymään minulta ja sitten Tommilta. Tommi ja mina molemmat näytimme hetken aikaa hämmentyneiltä ja vilkaisimme toisiamme. "Kaikki on oikein hyvin herra." Tommi lopulta ilmaisi. "Kunhan vain tässä kyselin neidin oloa." Tommi kääntyi katsomaan minua kysyvästi. Nousin äkkiä ylös penkiltä ja meinasin katua. Tommi ja isä molemmat huomasiat tämän ja olivat valmiita auttamaan minua. "Kaikki hyvin! "Sain sanottua ja sain tasapainoni takaisin. "Mepäs tästä nyt varmaa lähetään kotiin. Tuu jo faija!" Sanoin hymyn alta ja aloin jo repimään isää pois Tommin luota. Isä hetken aikaa tuijotti Tommia kuin yrittäen tunnistaa tämän. "Tuu jo Faija!" Sanoin ja aloin repiä tätä kädestä. Samalla myös Tommi kääntyi katsomaan minua tajutessaan, että olin isäni kanssa hänen työpaikallaan. Sain lopulta isän revittyä pois sairaalan aulasta ja autoon. Hengähdin kovaan ääneen samalla, kun yritin vaipua syvälle auton istuimeen. Isä nousi autoon ja hetken aikaa vain katsoi eteenpäin. "Olenko se vain minä vai näyttikö toi nuori kundi sustakin tutulta?" Äkkiä pudistin päätäni isälle ja tämä alkoi käynnistämään autoa.

Show yourself - Tommi Lalli X readerDonde viven las historias. Descúbrelo ahora