Luku 17

188 13 6
                                    


Olin edelleen shokissa saatuani tietää, että Olli ja Tommi olisivat kanssani samassa työpaikassa vielä pari tuntia tapahtuneen jälkeen. En ollut tajunnut ajan kulua miettiessäni erilaisia skenaarioita Tommin ja Ollin suhteen.

"Mitä jos pojat saavat tietää, että olen paikassa töissä siivoojana. Mitä jos pojat tietävät jo ja nauravat siitä." Ajatukseni katkesivat Lunan hypätessä syliini ja kerjäten huomiota.

"Mitä tyttö?" Kysyin Lunalta ja aloin silittelemään koiraa. Silitellessäni Lunaa katsoin pianoani, joka seisoi edelleen koskemattomana huoneessani. En ollut pariin kuukauteen soittanut mitään musiikkia, koska kärsin blokista, joka esti minulta minkään kaltaisen luovuuden. Siirsin Lunan pois sylistäni ja kävelin pianoni luokse. Istuin tuolille, joka odotti minua pianon edessä. Sormeni kulkivat pölyisten koskettimien päällä. Uskaltauduin jopa laittamaan pianon päälle ja kosketin hellästi yhtä kosketinta. Siitä lähti kaunis ääni, jota en ollut hetkeen kuullut.

Suljin silmäni ja hengitin syvään. Tämän jälkeen aloin painelemaan koskettimia ja tuottamaan musiikkia mieleni pohjalta. Luna haukahti ja katsahdin koiraan hymyillen edelleen jatkaen soittamista.

Isä ja Maria olivat molemmat ilmestyneet oveni rakoon kuullessaan soittoni, mutta en ollut huomannut heitä. "Kuulostaapa nätiltä." Säikähdin takattani tullutta ääntä ja lopetin soittamisen nopeasti. Katsahdin Isään ja Mariaan, jotka edelleen seisoivat oveni raossa.

"Millon sä oot taas alkanut soittamaan? Äitis sano, ettet oo muutamaan kuukauteen sitä tehnyt." Isä sanoi minulle ja käveli huoneeseen. "Tän vois varmaa puhista pölystä, jos taas alat soittamaan." Isä jatkoi tarkoittaen pölyistä pianoani.

"Kuhan vaa iski sellanen olo, et vois soittaa." Vastasin isälle ja nousin nopeasti pois pianon edessä olevalta tuolilta. Siirryin nopeasti sängylleni Lunan viereen ja otin puhelimeni käteen.

Isä sanoi Marialle jotain samalla, kun selasin puhelintani. Maria istui viereeni ja silitti tukkaani. "Mä alan tekee nyt ruokaa, et tuun sitten ilmoittelemaan, kun ruoka on valmista." Pidin katseeni puhelimessani sanomatta Marialle mitään ja jatkoin puhelimeni selaamista.

Tommi oli vihdoin ja viimein vastannut viestiini. "Mitä sä sitten teit Oyssissa, jos saan kysyä?"

Katsoin Tommin viestiä ja mietin, että mitä vastaisin miehelle. En ollut vielä valmis kertomaan, että siivoaisin hänen työpaikkansa vessoja ja lattioita. Aloin kirjoittamaan lopulta Tommille vastausta, jossa kerroin Marian olevan siellä töissä. Viestin lähetettyä olin huomannut saaneeni viestin myös Ollilta.

" Sattumaako? Näin tänään ihan sun näköisen henkilön töissä. Mut et se sä voi olla, kun oot matkalla. " Pari tuntia tämän viestin lähetyksen jälkeen Olli oli laittanut toisen viestin: " Tommi oli nähnyt sut tänään Oulussa. Mitä sä teet Oulussa? Jos oot täällä pitkääkin niin käydäänkö kahvilla? Jätkät olis tosi mustasukkaisia sen jälkeen, kun pääsen sun kaa käymään kahvilla."

Jälleen kerran vain tuijotin saamaani viestiä. Miten pojista oli näin nopeasti tulleet minulle niin ystävällisiä. En ollut tuntenut heitä edes kuin vain pari päivää. Päätin lopulta ympäripyöreästi vastata Olille, että faija asui Oulussa ja olisin hänen luonaan kylässä. Olli nopeasti vastasi viestiin ja kyseli kuinka kauan olisin Oulussa ja olisiko mahdollinen kahvi kutsu edelleen voimassa.

Samaan aikaan kuulin Marian huutavaan ruuan olevan valmista ja ajattelematta vastasin Ollille vain kyllä ja, että huomenna onnistuu.

Show yourself - Tommi Lalli X readerDonde viven las historias. Descúbrelo ahora