.
.Hanim memberi salam sebelum masuk kedalam rumah, berjingkit-jingkit dia berjalan. tak mahu sesiapa tahu dia sudah pulang.
cepat-cepat pintu bilik dikatup, dikunci rapat. risau jika ada adik mahupun sesiapa sahaja menerjah masuk kedalam biliknya.
semua beg laptop, tas tangan dan fail-fail kerja diletakkan di atas tilam. buku yang baru diterima tadi pun dicampak keatas meja.
"okay."
baru jam 2.30 petang, dia tebak dirumah cuma ada mak dan adik, mungkin. emaknya suri rumah sepenuh masa dan adiknya masih kecil, tidak hairanlah jika mereka sentiasa ada.
usai menyalin pakaian, dia kembali ke meja kerja yang terletak di hadapan jendela bilik, diari kecil tadi dibawa keluar. dibelek-belek lagi.
helaian yang sudah dibaca diselak tak mahu dilihat lagi, beberapa foto dirinya dalam keadaan berbogel juga diselak cepat-cepat. sebuah helaian baharu pula terpampang.
"hm."
satu puisi panjang terkarang, memenuhi dua muka surat. mahu dibaca namun entahlah hatinya masih berasa marah dan meluap-luap.
"nantilah."
Hanim menghabiskan hampir 2 jam membelek-belek diari itu, banyak puisi cinta dan luahan hati yang di-skip Hanim.
dia cuma melihat berpuluh-puluh foto dirinya yang dicuri ketika dia di sekolah. ada ketika dia didalam kelas, di padang, di event-event sekolah dan banyak lagi occasions yang lain.
"hmm, stalker ke? budak lelaki?"
pelbagai andaian mula bermain di minda, ya dia pun sedar yang ramai pelajar lelaki kerap kali datang bertemunya secara personal. minat rasanya.
ada yang bertanya soalan, ada yang cuma bertanya khabar sahaja. walaupun Hanim guru muda, ramai pelajar mula merapati dirinya sama ada lelaki mahupun perempuan.
dia mengerling pada jam dinding, sudah hampir masuk waktu solat Asar.
"takpelah, baik aku settlekan hal lain dulu."
.
.
.selepas beberapa hari, tiada apa yang berlaku. tiada ugutan yang dia terima sewaktu di sekolah mahupun di luar. tiada pula orang yang datang menyindir apa-apa perkara pada dirinya.
semuanya berjalan seperti biasa.
sebelum dia terjumpa sebuah nota kecil tersisip di celah buku teks miliknya. kertas berwarna merah jambu. tulisan diatasnya pula menggunakan dakwat basah biru cair.
"ni bukan ke alamat rumah taman perumahan depan ni?"
Hanim berasa blank pula, tak tahu apa yang mahu diproses didalam otak tebalnya dengan informasi tanpa konteks ini. takut? risau? bahagia? entahlah.
dia menyisipkan keratan tadi didalam buku nota kecilnya, biarlah manatahu dia bakal memerlukannya kelak. dia terus bangkit berjalan keluar dari bilik guru untuk masuk ke kelas seterusnya.
.
.
."ustazah.."
"ya?"
Hanim mendongak memandang ke wajah salah seorang pelajar lelaki, Ahmad. salah seorang murid subjek Bahasa Arabnya. seorang yang pendiam, tak sangka pula dia mahu datang ke meja dan bertanya soalan.
"datang taw nanti."
"datang? apa tu?"
"rumah saya, alamat tu. ustazah tahu tak jalan dia?"
"hah? alamat?"
Hanim memandang siling, cuba mengumpul maklumat dan info yang dia pernah dapat namun tak terungkai-ungkai. sebelum Ahmad tergelak kecil.
YOU ARE READING
𝚄𝚂𝚃𝙰𝚉𝙰𝙷
Короткий рассказ🦋🦋🦋 . . . tarikh lahir -12 dec 2021 . . 𝚌𝚎𝚛𝚝𝚘𝚝 𝚙𝚊𝚜𝚊𝚕 𝚠𝚊𝚗𝚒𝚝𝚊 𝚓𝚞𝚛𝚞𝚜𝚊𝚗 𝚞𝚜𝚝𝚊𝚣𝚊𝚑 𝚍𝚊𝚛𝚒 𝚖𝚊𝚗𝚊 𝚒𝚒 𝚜𝚞𝚍𝚞𝚝 𝚙𝚘𝚟 𝚙𝚞𝚗. 𝚖𝚊𝚢𝚋𝚎 𝚐𝚞𝚛𝚞, 𝚊𝚍𝚊 𝚢𝚊𝚗𝚐 𝚙𝚎𝚕𝚊𝚓𝚊𝚛. 𝚊𝚝𝚊𝚞𝚙𝚞𝚗 𝚔𝚊𝚠𝚊𝚗 𝚔𝚎𝚙𝚊𝚍�...