En İyi Psikolog Olmak

109 5 0
                                    

Gün geçmiyor ki, internette şöyle bir dolaştığınız da ve "en iyi psikolog" kelimelerini arattığınızda yeni bir psikolog bu listeye eklenmesin. Anahtar kelime oyunları, tag scriptleri ve eklentileri ile bu alanda çalışan uzmanlar kendilerinin hazırladığı ya da profesyonellere hazırlattıkları sitelerde psikoloji alanında uzman arayan kişileri kendilerine çekmeye çalışıyorlar. Aslında bu şekilde bir uzman aramanın hiç de güvenilir bir yol olmadığını, bu yolla kendisine psikolog ya da terapist seçmiş danışanlarımızın olumsuz tecrübelerinden çok da iyi biliyoruz. Öte yandan kişisel, yaşamsal ve mesleki başarılara imza atmadan, toplum ve insan için neler yapmadan, ortaya somut şeyler koymadan "Hollywood Sendromu" ile internet ve sosyla medya desteği ile böyle bir izlenim yaratmak hiç de etik (mesleki açıdan ahlaklı) değil.

Psikologluk mesleğinin her şeyden önce bir hayatı tanıma ve kendini bulma mesleği olduğunu düşünüyoruz. Bu anlamda bu alanda çalışacak psikologların sadece mesleki ve kariyer anlamında değil her anlamda kendini geliştirmiş olmasının şart olduğunu düşünüyoruz. Bütün bu birikimin ise alınan bir kaç sertifika ya da yapılan bir iki kısa süreli stajla değil uzun süren akademik eğitim, tecrübe bileşimiyle sağlanacağını düşünüyoruz.

Peki bu saydıklarımızın yanında neler olmalı iyi bir psikologda;

"Empati kurma, güvenilirlik, içtenlik, özen, ikna edicilik terapötik ilişkide umut aşılama iyi bir psikoloğun en önemli özellikleridir. Literatür de psikoloğun kişisel ve profesyonel kalitelerinin etkili terapötik ilişki kurmada yardımcı olduğunu belirtmektedir."

"Arkadaşça, sabırlı ve esnek davranan psikologlar, sinirli , yargılayıcı, anksiyöz ve rijid psikologlardan daha başarılıdırlar. Mizahi yeteneği olan kişiler makul bazı riskleri alabilme yeteneğine sahiptirler; hatalarını ve sınırlarını kabul edebilirler."

"Gerçekçi bir özgüvenleri, öz saygıları, kendi hayatlarında gelişmişlikleri olan psikologlar, kişisel ve sosyal gelişime istekli ve aynı zamanda başarılı bir psikolog olmaya meyillidirler. Öz farkındalıkları, bireysel ve etnik farklılıklara ve kültürel deneyimlere olan hassasiyetleri ve saygıları diğer nitelikleridir. Bunun yanında objektiflik ve dünyayı başka bir kişinin gözlerinden görebilme diğer önemli özelliklerindendir.

Genellikle duygusal olarak stabil, iyi uyumlu ve iyimser olan terapistler daha etkilidirler. Tüm bu özellikler psikoloğun yaşı, cinsiyeti ve kültürel geçmişi gibi özelliklerinden daha önemlidir."

"Diğer yandan etkili ve iyi psikologlar mümkün olduğunca kendi ihtiyaçlarını bir kenara bırakarak en azından geçici bir süre anlayabilmekte, desteklemekte ve yardımcı olarak, ruhsal sağlık konusunda iyi olduklarını ortaya koymaktadırlar."

"Geçmişte kişisel güçlükler yaşamak, kişinin sonrasında iyi bir psikolog olmasına engel değildir. Gerçekte dürüstçe bakmak ve cesurca kendi meseleleriyle uğraşmak ve kişilerin olumlu davranış örüntüleri geliştirmeleriyle ilgili olmak muhtemelen başarılı psikologlarda bulunan yeteneklerdir."

Evet sizde tecrübeli, nitelikli, işinin ehli bir psikolog arıyorsunuz ki insana yardım elini uzatan bir meslek grubu için bu özellikler sadece gerekli değil bizce şart. Bu yüzden artık arama motorunuzda en iyi psikolog taramalarını bırakın ve aradığınız uzman hangi kişisel, yaşamsal ve mesleki başarılara imza atmış, toplum ve insan için neler yapmış, ortaya neler koymuş biraz da bunları araştırın...

Saygılarımla...

Dr. Psikolog Murat SARISOY

www.muratsarisoy.com

Bir Psikoloğun Seyir DefteriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin