Hemen hepimizin akilli sanılan bir telefonu var artik. Ellerimizden düşüremediğimiz ve hatta tuvalete bile birlikte girdiğimiz bu tekno oyuncakların ilişkilerimize etkisi ise çoktan kontrol edebileceğimiz sınırlardan taşmış durumda. Son iki senedir kullanıcı sayısı dünya da ve beraberinde ülkemizde çığ gibi büyüyen whatsapp ise ilişkilerin tam bir bas belası olmuş anında mesajlaşma programlarının başında yer alıyor. En azından ben böyle düşünmesem bile bu tarz uygulamalar nedeniyle zor durumda kalmış ya da başını whatsapp la birlikte belaya sokmuş danışanlarımın çoğu böyle düşünüyor. Hemen her gun esini ya da sevgilisinin olası gizli ilişkilerini ortaya çıkarmak adına gecelerini "ikisi de ayni anda cevirim ici olacak mi" diye online nöbetler tutan kadın ve erkekler mi dersiniz, yoksa "o niye whatsapptan yazmış, bu niye whatsappta ne yazmış" diye kıskançlık krizlerine girenler mi ? Psikologların ve hatta psikiyatristlerin ofislerini dolduran ve sözde akilli telefon mesajlaşma uygulamaları nedeniyle ilişki sorunlar yasayan tüm bu insanların yasadıkları sorunların kaynağı whatsappmış gibi konuşup davranmaları ise aslında yüzlerce mizahçı için espri yapılabilecek malzeme içeriyor. "ilişkimiz whatsapp yüzünden zarar gördü" "whatsappla aldatıldım ve hatta whatsapp olmasa aldatılmazdım" diyecek kadar ileri gidenler merak ediyorum ki suçu neden doğrudan üstlenmek yerine bir uygulamanın üstüne atıyorlar.
Geçtiğimiz günlerde gelen bir danışanım uykusuzluk gözlerinden akar ve harap bitap bir şekilde randevusuna geldi. "Murat bey geceyi telefon başında geçirdim, ve hatta sabahladım, hoşlandığım erkek sabaha kadar ilişkisi olduğunu bildiğim kızla yazıştı" deyince bu yazıyı yazmaya karar verdim. Demek ki durum bu kadar ciddiydi ve insanlar gerçekten de bir telefon uygulamasına esir düşebiliyorlardı. Bu ve benzeri uygulamaların kişilerin özel hayatına dair ipuçları veren kişileri takibini kolaylaştıran uzantılarının olması (çevirim içi olduğunuzun görünmesi ya da en son ne zaman çevrim içi olduğunuzun görülebilmesi gibi) aslında ilişkileri tehdit etmese de özel hayatı önemli bir ölçüde tehdit ediyor. İlişkileri tehdit etmiyor diyorum çünkü whatsapp gibi uygulamaları bahane ederek ya da kullanarak kişiler aldatılmışlıklarına ya da aldatmalarına dair bir takım kılıflar, bahaneler buluyorlar. Aslında programın tek başına bir şey yaptığı yok sadece bunu, her türlü haberleşme aracının kötüye kullanımında söz konusu olabileceği gibi, kullanıcıların kötü ya da iyi niyeti belirliyor. Mobil teknolojinin iyice küçüldüğü ve bu cihazların kolaylıkla saklanabilir ve gizlice her yerde kullanılabilir hale geldiği düşünülürse, mobil cihazlar ve internet tabanlı çalışan bu tip mobil uygulamalar kötü niyetli kişiler için oldukça elverişli çözümler sunuyor.
Günümüzde ilişkilerde yaygın ve artan büyük bir güvensizlik olduğu kolaylıkla söylenebilir. İlişkilerde ki güvensizliğin asıl nedeni olarak mobil iletişim uygulamalarını görmek son derece yanlış olacaktır. Ancak şüphesiz bu tip uygulamalar ilişkiler için olumlu ve legal iletişim tarzları kadar olumsuz bazı duruşları da beslemektedir. Yani eşinize ya da sevgilinize güzel sözler resimler ya da mesajlar göndermek isterseniz oldukça yararlıdırlar. Ancak süre giden yani devam eden evliliğinizi ya da ilişkinizi riske atacak görüşmeler ya da görüntü ses ve benzeri dosyaları paylaşmak için kullanıyorsanız tabii ki tehlikeli olacaklardır. Yazımın başlarında bahsettiğim gibi telefonun başında "o çevirim içi, diğeri de çevirim içi, o halde birbirleriyle konuşuyorlar" şeklinde sabahlara kadar takipteyseniz ise bir klinik psikologtan yardım almanız da fayda var. Sözün sonu hepinize tavsiyem mobil uygulamalar ya da internet değil bunların kötüye kullanımıdır ilişkileri yaralayan ya da sarsan, yani whatsapp'in falan hiçbir suçu yok, bu sadece sizin avuntunuz...
Psikolog Dr. Murat SARISOY
www.muratsarisoy.com
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Bir Psikoloğun Seyir Defteri
De TodoBiz insanlar toplumsal bir varlık olduğumuza göre; nasılsa, bu toplumun ürettiği sorunlarla eninde sonunda mutlaka karşılaşacağız. Yaşayacağımız sorunlar aşağı-yukarı aynı gibi... İşte, Dr. Psikolog Murat Sarısoyun kaleminden, bazı toplumsal sorunla...