Bunyi mata pen yang sedang menari di atas kertas memenuhi segenap ruang yang berpenghawa dingin itu. Wajahnya datar tanpa sebarang senyuman. Aura berkarisma meruap-ruap keluar dari dirinya.
Joshua Reinwold,penolong peribadi merangkap rakan baiknya masih setia berdiri disisi. Menanti seorang Tuan Muda Marteen Uqael untuk menyelesaikan tugasnya.
File yang sudah siap ditandatangani diserahkan kepada Joshua.
"Anything else?" wajah Joshua dipandang.
Lelaki berbadan tegap itu menggeleng.
Tiba-tiba pintu biliknya dibuka dari luar tanpa sebarang ketukan.
"Assalamualaikum abangku sayang" dengan selambanya Muzameel Uzair melabuhkan duduk pada kerusi di depan abangnya.
Sebuah buku diletakkan ke atas meja tersebut. Joshua dan Marteen hanya memerhati tingkah laku Muzameel.
"Kau dari mana?" Joshua juga turut labuhkan duduk disebelah Muzameel.
"Meeting" Iphone di dalam poket suit dikeluarkan.
"Sejak bila kau baca novel cinta Zair?" buku atau lebih tepat novel yang diletakkan di atas meja tadi diambil.
Joshua menyelak helaian demi helaian novel itu. Nampak menarik.
"Sejak novel ni keluar. Best bodoh cerita dia. Perempuan tu crush kat someone tapi crush dia tak pernah notice dia. Pastu bila diorang dah besar diorang jumpa balik sia. Diorang kahwin lepastu hidup bahagia. Tapi sad ending. Sebab last sekali,sebenarnya semua tu mimpi waktu dia koma masuk hospital je"
Dengan penuh semangat Muzameel bercerita tentang sinopsis termasuklah plot twist novel tersebut. Marteen pula hanya mendengar. Tangan masih bergerak menyiapkan tugasnya.
"Kejap,asal male lead dia ni...macam aku kenal?" Novel itu dan Muzameel dipandang bersilih ganti.
Lelaki itu baru selesai membaca prolog dan bab satu novel yang diberi tajuk Unreachable Love yang berada di dalam tangannya.
"Kan....aku pun rasa benda yang sama" jawab Muzameel dengan nada meleret.
"Cara dia describes male lead dia buat aku terbayang someone. Lelaki dalam cerita ni..."
"Macam Marteen" kata mereka serentak.
Marteen yang mendengar namanya diseru terus mengangkat wajah.
"Dalam banyak-banyak manusia kenapa kena bayang male lead tu aku?" soalnya dengan nada malas.
"Tak. Kau kena faham. Dalam dunia ni jarang ada manusia yang mata warna dark olive macam kau" Joshua mempertahankan pendiriannya tadi.
"Haah weyh. Kau kena baca. Aku dah baca sampai habis. Sumpah male lead dia dari awal sampai habis aku boleh bayang kau je. Beza dia dalam story ni male lead tu arkitek and kau pula ceo Cael"
Muzameel juga turut bersuara. Bersetuju dengan Joshua. Marteen gulingkan mata ke atas. Bukannya boleh percaya sangat si berdua ni.
Joshua san Muzameel membuat muka 10 sen dihadapan Marteen. Lelaki itu berdecit geram.
"Ye lah. Tinggal je lah novel tu dekat sini. Nanti aku free aku baca" jawabnya malas.
Joshua dan Muzameel tersenyum kemenangan.
"Eh lepastu kau nak baca apa Joshua?"
"Aku? Alah,tak apa. Benda boleh beli online" screen yang sedang menunjukkan aplikasi shopee ditayang kepada Muzameel.
"Suka hati kau lah jamal. Dah,aku nak balik bilik aku" kot yang dipakai dibetulkan sewaktu berdiri.
"Sedar pun ada bilik sendiri" gumam Marteen sambil melihat adiknya yang sedang berjalan keluar.
Muzameel hanya buat pekak. Dah biasa kena ayat pedas dari abang sendiri.
Pintu bilik kerja Marteen ditutup rapat. Muzameel mengerling sekejap kebelakang. Perlahan-lahan bibir mengoyak senyuman sinis.
"Well,aku dah buat kerja aku. Now,it's up to you to continue the story,my dear big brother"
YOU ARE READING
MARTEEN'S QUEEN
RomanceAYLANA ILARIA Gadis kecil yang menyimpan perasaan suka terhadap seorang senior disekolahnya. Luahkan perasaan? Aylana tidak seberani itu. Hanya wattpadlah tempat Aylana meluah perasaan. Menjadikan encik crush sebagai seorang tokoh utama di dalam ce...