Usai menyelesaikan hidangan, Tengku Khairil bangkit untuk membayar sedangkan sudah dilarang oleh Luthfan. Tapi lelaki itu tetap bertegas mahu membayar untuk makanan mereka. Untung kau Azea dapat tunang macam Tengku Khairil.
"Lara, aku nak pergi tandas kejap." Bisik Azea. Inilah hobi Azea jika selesai makan. Pasti mahu ke tandas.
"Maaf Tuanku, izinkan saya ke tandas sebentar." Aku ternganga apabila melihat Azea yang menunduk hormat kepada Luthfan. Lelaki itu terus tersenyum dan mengangguk. Setelah itu, terus sahaja Azea pergi meninggalkan aku dan Luthfan. Aku pandang dia. Dia pandang aku. Saat mata kami beradu, terus sahaja aku pandang meja.
Janggal.
"Ehem. Kau tak pergi touch up ke?" Soal Luthfan tiba-tiba. Aku mengerutkan kening.
"Tak. Lagipun dah nak balik kan." Balasku biasa. Takkan nak balas kasar pula.
"Lepas ni kau nak pergi mana?" Soal Luthfan.
Lah! Kan aku dah kata nak balik!
"Baliklah. Kenapa? Awak nak ajak saya pergi mana-mana ke?" Soalku ingin tahu. Aku ukirkan sedikit senyuman.
"Aku nak kenal kau." Seketika jantungku berdegup laju. Senyuman yang tadi aku ukir kini pudar. Bukan sebab tidak suka tapi disebabkan aku terkejut.
"Kenal saya? Awak nak tahu apa?" Soalku selamba. Cuba mengawal riak wajah yang berubah.
"Everything."
"Hah?" Air suam yang aku pesan selepas menghabiskan spageti aku sedut. Cuba menghilangkan debar di hati. Mataku yang tadinya hanya tertunak padanya kini sudah meliar ke seluruh restoran. Cuba mengawal diri daripada membuat perkara yang tidak patut. Aku kerling Luthfan. Dia tersenyum kecil sebelum senyuman itu berubah sini.
Heh!
"Korang berdua tak bercakap ke?" Soal Tengku Khairil tiba-tiba. Dia tiba bersama satu resit sebelum resit tersebut disumbat ke dalam poket seluarnya. Aku tersenyum nipis.
"Korang berdua dah nak mendirikan rumah tangga tau. I think you should know each other more than you all know your partner's name. By the way, I already know you all punya story about engagement. Yeah, maybe cerita pertunangan you all macam drama but you all should change now. Korang berdua dah dewasa. Sepatutnya korang berdua lebih tahu apa yang perlu dibuat." Pesan Tengku Khairil. Dia menepuk bahu sepupunya itu. Aku menghela nafas lalu memandang Luthfan yang turut berdiam. Mungkin sedang berfikir.
"Korang berdua tak perlu berfikir macam mana nak memerintah Everly. Raja dan Permaisuri masih hidup untuk memerintah Everly. Sekarang ni korang perlu berfikir how to love each other. Aku tak nak korang berdua berkahwin kontrak macam drama tv tu. It's cliche you know?" Pesan Tengku Khairil lagi. Di saat itu Luthfan memandangku dengan sepasang mata tajam miliknya. Matanya bagaikan sedang berbicara denganku tapi aku hanya memandang tanpa tahu apa-apa.
Kejap!
"Awak dengan Azea pun rancangan family jugakan?" Soalku.
Tengku Khairil tersenyum nipis sebelum menggeleng kepala.
Aku mengerutkan dahi.
"What do you mean?" Soalku ingin tahu.
"One day, she will tell you the real story of our engagement." Ujar Tengku Khairil lalu tersenyum nipis.
Real story?
Apa ni?
Aku baru ingin bertanya lagi tapi Tengku Khairil mengisyaratkan aku untuk diam. Aku hanya akur apabila sudah tahu mengapa aku perlu berdiam sekarang.
YOU ARE READING
𝙐𝙩𝙪𝙨𝙖𝙣 𝙋𝙪𝙩𝙚𝙧𝙖 𝙍𝙖𝙟𝙖 | Hiatus
Roman d'amourMy new babies🤍💜 Start: 19 July 2022 End: Genre: Royal-Romance Sinopsis Aku Alara Surya. Panggil Lara. Aku anak tunggal dan aku bakal isteri seorang lelaki yang tak pernah aku cinta. Hidup aku hanya ada pelajaran dan masa depan yang kuinginkan. Ke...