Werk
Belakang tubuh adelyn diurut lembut. Sejak subuh tadi dia mengeluarkan isi perut walaupun yang keluar hanya air. Badan lemah adelyn dipapah untuk duduk di meja makan. Nenda berjalan turun dari atas rumah ke dapur sambil berpimpin tangan dengan suaminya.
“ Werk!”
“ Dah sapu minyak panas ke Is?” soal nenda lembut. Aisar mengangguk mengiyakan pertanyaan nenda.
“ Is dah ready ke nak galas tanggungjawab ni?” tanya Tok ayah pula. Aisar mengerutkan dahi.
“ Tanggungjawab apa ni Tok ayah?” nenda menggeleng mendengar soalan yang keluar dari mulut aisar.
“ Is ni bila je tak lembab kalau pasal adelyn bonda, ayahnda” ucap puan camelia pula dari tangga dapur.
“ Pasal apa ni? Is pening lah” aisar mengurut pelipis.
“ Nak Duriaaaaann” rengek adelyn sambil membuat mata comel kepada aisar.
Adelyn Kembali berlari ke sinki bila tekaknya terasa loya yang teramat. Aisar menepuk belakang adelyn. Adelyn berpaut pada tepi sinki bila tubuhnya hampir hilang keseimbangan. Aisar pantas memaut pinggang isterinya dari samping.
" Werk!"
Gunalah minyak gamat cap kapak, dijamin melegakan.
“ Is, bawak adel rehat dulu. Tok ayah pergi bukak durian kat bawah” arah tok ayah.
“ hm hm taknakkk. Adel nak ikut boleh tak tok ayah? Adel teringin nak makan fresh dari dalam kulit dia tuuu” tok ayah ketawa kecil lalu mengangguk.
Terkedek-kedek kaki adelyn mengikuti tok ayah ke bawah rumah. Aisar pula hanya mengikut dari belakang.
Tok ayah menghulur seulas buah durian kepada adelyn. Bersinar mata hazel adelyn melihat buah durian di depan matanya.
“ Sedapnyaaaa! Awak pun makanlah ni” buah yang sudah digigit tadi dihulurkan kepada aisar. Jejaka itu menerima suapan adelyn dengan perasaan gembira.
Pipi Adelyn dicium berkali-kali.
Gemas!
“ Adel?” panggil nenda namun adelyn hanya menyahut dengan pandangan mata bersinar.
“ Lepasni, Adel kena makan makanan sihat je. No junkfood or fastfood. Okey?” adelyn hanya mengangguk tanpa syak wasangka.
“ Jangan gelojoh adel, semua itu untuk adel. Slowly please. Mama risau tercekik je nanti” pesan puan camelia dengan wajah berkerut.
“ Makan esok pulak, kalau makan banyak-banyak terus takut malam ni panas badan. Tok ayah memang simpan untuk adel semua ni” kata tok ayah pula.
“ hm. Tapi adel pun teringin nak makan sambal petai dengan gulai ayam kampung macam nenda buat dulu tuuuu. Tak tahu la kenapa rasa teringin sangat ni. Hm” ujar adelyn sedih.
“ Jangan risau, Esok Nenda buat untuk adel. Tok ayah sembelih ayam kampung dia pagi esok. Jangan sedih-sedih okay?” balas nenda sambil mengusap rambut adelyn.
“ Sayang, apa beza durian dengan sayang? Tak! Tak! Tak! Salah! Bezanya, durian bujur, sayang bulat.” Adelyn terus memulas perut berketul aisar.
“ Awak tu! Badan je tegap tapi cengengggg!” adelyn terus turun dari bangsal lalu naik ke bilik. Merajuk dulu.
Pergelangan tangan adelyn direntap perlahan dari belakang. Aisar menunduk menahan sedih. Dia melepaskan pegangan lalu duduk melutut. Ruang tamu menjadi saksi penyesalan aisar. Potret mereka sekeluarga juga menjadi saksi cinta aisar pada isterinya.
YOU ARE READING
C | | SWEET LEADER
Romansa( And Action! ) Stand-Alone. ' 𝙈𝙔 𝙒𝙊𝙈𝘼𝙉, 𝙈𝙔 𝘽𝙄𝘿𝘼𝘿𝘼𝙍𝙄 ' There's no word can be said except felt grateful for having Her as My bidadari. Little Lion. 𓆩♡𓆪 Mature Content 𓆩♡𓆪 Dark Romance 𓆩♡𓆪 Do Not Try The Scene Just For Fun! ©...