01| Verstoppertje

601 34 66
                                    

|Dinsdagavond|

Om het schip een beetje te verkennen, gaan we verstoppertje spelen. De crew is hier oké mee en wat de andere passagiers hiervan vinden boeit ons niet zoveel. "Oké en de vijf minuten gaan nu in!" Roept Milo. Raoul, Robbie, Koen en ik rennen gelijk weg met een camera in de hand. Ik ben van plan om naar de derde klas te gaan, dat is op D dek. Onze kamers, die eerste klas zijn, zijn op C dek.

Mijn voeten verplaatsen mij richting de oubollige lift. Er is een plaats waar we absoluut niet mogen komen; de stookruimte. Ons kennende is er sowieso wel iemand die daar wel heengaat. Ook hebben we besproken niet in de kamers van andere passagiers te gaan, om logische redenen. "Kan ik op D dek komen met deze lift?" Vraag ik aan de man die voor de lift staat. Het is echt een oude lift, eentje die nog handmatig bediend moet worden met een slingerarm door een werknemer. Het is daardoor wel te merken dat dit schip uit de jaren vijftig komt. Hij knikt en opent het deurtje. Ik stap naar binnen, maar moet nog even wachten op wat meer mensen die naar binnenkomen.

"Yo, Blondie!" Hoor ik en ik zie onze befaamde ginger naar mij toe rennen. Een glimlachje vormt op mijn lippen. "Ga je naar D dek?"
"Ja, man." Hij stapt naar binnen en glimlacht. "Jij ook?" Hij knikt en hijgt even uit van het rennen. Zijn conditie is niet al te best, de mijne overigens ook niet...
"Ja, was van plan om naar derde klas te gaan en dan richting hun keuken." De deur van het liftje wordt gesloten en we gaan langzaam aan naar beneden.
"Oh ja, ik wilde naar een kast gaan die ze daar hebben. 'T is niet zo'n grote kast, gewoon een soort opbergplekje voor de bezem, stofzuiger en dat soort. Die zag ik op een plattegrond." Vertel ik hem, de man van de lift geeft me een tip; als ik linksom ga, dan ben ik er sneller. Dat is namelijk 'crew passage.' Rechtsom is gewoon voor passagiers. Ik bedank de man en glimlach kort naar hem.

"We kunnen ook samen zitten." Stelt Koen voor. "Keuken is groot genoeg voor twee." Voor even ben ik stil, hij heeft wel gelijk, maar aan de andere kant, ze zijn daar wel aan het werk. Ik wil ze niet te veel storen. "Misschien doe ik je dan nog wel even op het aanrecht daar." Grinnikt hij, ik lach en rol mijn ogen, terwijl we de lift uitstappen. Ik weet dat het een grapje is voor de video, maar hij en ik weten allebei dat er ergens wel een serieuze ondertoon aan zit. Hij zou er absoluut geen problemen mee hebben om mij daar te nemen.
"Ja, of we gaan samen in de kast, meer privacy." Ik knipoog naar hem. Hij slaat zijn arm om mijn schouders heen en samen lopen we richting de kast.
"Dat is ook wel een goeie." Je kan wel zien dat we niet meer op eerste klas zijn. Het is niet alsof het hier heel lelijk of vies is, maar er zijn gewoon minder dure dingen gebruikt en dat is te zien. "Weet je, dat gaan we doen. Gezellig samen in de kast." En later gezellig samen uit de kast? Of denk ik nu te ver in de toekomst?

En zo lopen we verder tot we er zijn. Ik open de deur en laat hem voorgaan, maar voordat ik naar binnen kan stappen hoor ik iemand haar keel schrapen. Mijn hele lichaam verstijft en een schaamte vloeit door mijn lijf. "Oh," ik draai me om, wanneer ik iemand haar keel hoor schrapen, "wij gaan niet neuken, ik beloof het." Begin ik, terwijl ik mijn wangen warm voel worden. Koen die gaat helemaal stuk achter mij en ik hoor hoe hij lomp zijn lichaam tegen de deurpost aan laat vallen. "Wij- Ik- Oh god..." Hoe moet ik dit ook uitleggen? Hoe ben ik überhaupt in deze positie gekomen? 'Oké, wij zijn van het YouTube kanaal Bankzitters en we mochten hier wat video's opnemen, waaronder een verstoppertje video. En nu waren wij van plan om hier te zitten.' Probeer ik te zeggen, maar in werkelijkheid klinkt het meer als 'wij- uhm, ik- Wij hebben- Zijn de Bankzitters. En uhm we doen verstoppertje hier. We- we mochten video's hier opnemen...'

"Oh Jezus, Matthy," Koen rolt zijn ogen, trekt mij de kast in en gaat op mijn plek staan, "aangenaam, Koen van Heest." Hij schudt de vrouw haar hand, "wij zijn van het YouTube kanaal Bankzitters. We hebben overleg gehad met de heer van Bergen en we mogen hier meerdere video's opnemen." De vrouw haar gezichtsuitdrukking verandert en wordt kalmer wanneer ze de naam 'Van Bergen' hoort. "Waaronder een verstoppertje video. We mogen niet in de stookruimte komen en niet in de kamers van andere passagiers. We waren van plan in deze kast te zitten." Met nog een beetje bluf, arrogantie en wat Koencharme redt hij ons uit deze bizar ongemakkelijke situatie.

-As the world caves in-Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu