32 «trust»

36.2K 948 26
                                    

"Sunshine."

"Hmm?" Airis yang sedang melukis pada buku lukisannya menjawab tanpa memandang Arfan.

"Come here. I want to talk."

Airis akhirnya mengangkat wajah dari buku lukisannya. Dia memandang Arfan yang duduk bertentangan dengannya di sofa sana. Tanpa membantah, Airis meletakkan buku lukisannya di tepi sebelum melangkah ke arah Arfan. Dia duduk bersila di sebelah Arfan. Tangan Arfan disatukan dengan tangannya, bermain dengan cincin perkahwinan mereka yang tersarung di jari Arfan.

Arfan memandang Airis dengan pandangan yang penuh cinta. Nafasnya dihelakan sebelum menghulurkan sampul surat yang berisi gambar Airis dan Rifqi serta Farrel yang diberikan oleh Megat Awatif tempoh hari.

Airis memandangnya. "Apa ni?" soalnya sambil jarinya membuka sampul surat tersebut dan beberapa keping gambar di dalam sampul itu dikeluarkan. Wajahnya menjadi pucat saat melihat gambar tersebut. "A..awak.." Airis memandang Arfan.

"Papa bagi." Arfan meraih lembut tangan Airis. "Explain, supaya aku tak salah faham dengan kau," ujarnya lembut.

Airis mengetap bibir. Dia kembali memandang gambar di tangannya. "Saya jumpa Rifqi sebab saya nak tanya pasal video tu. Saya syak dia yang rekod video tu tapi bukan. Dia takde kat kampus hari program kita tu. Dengan Farrel pula.." Airis mendongak memandang wajah tenang Arfan. "Ni semua gambar masa saya keluar dengan dia untuk bincang pasal program kitaorang hari tu. Kitaorang bukan berdua, ada ahli yang lain juga. Tapi mungkin gambar ni diambik masa saya berduaan dengan dia. Tapi, saya sumpah Arfan! Saya tak ada hubungan pun dengan dia." Mata Airis berkaca, menahan tangisan. Risau jika suaminya tidak mempercayainya.

"I know it, Sunshine." Arfan menganggukkan kepalanya. "Come," Arfan menarik badan Airis untuk rapat padanya dan dipeluknya lembut badan gadis itu.

"A..awak tak marah ke?"

"Why would I? Aku tanya dan aku dah dapat jawapan yang aku perlukan. If I need to choose who to believe, I will always choose you," ujar Arfan lembut. Tangannya mengelus lembut pipi mulus Airis. "Megat Awatif sengaja hantar orang untuk ikut kau. He want to use you to against me. Dia gunakan kau untuk ugut aku," jelas Arfan ringkas.

"Kenapa?"

"Dia nak aku berhenti jadi doktor dan join dia dalam company dia. But no. I love doing what I'm doing," ujar Arfan.

"Tapi gambar ni?"

Arfan senyum tipis. "Don't worry. Aku tahu nak buat apa dengan gambar ni sekali dengan video hari tu."

Airis diam. Arfan kembali menariknya dalam pelukan. "Aku takkan benarkan sesiapa sakitkan kau dan aku takkan biarkan sesiapa, termasuklah Papa sekalipun untuk pisahkan kau daripada aku. Never. I promised that," ujar Arfan lembut.

Airis membalas pelukan Arfan. Kepalanya terletak elok pada dada Arfan dan dia dapat mendengar dengan jelas degupan jantung Arfan yang tenang. Airis memejamkan matanya, rasa tenang dan selamat dalam dakapan suaminya. Buat seketika, semua masalah yang mereka hadapi hilang entah ke mana.

~

"Yan."

Rayyan yang duduk bersandar sambil menatap skrin telefonnya mengangkat wajahnya saat dua kerusi di hadapannya ditarik. Senyuman terukir di bibirnya saat melihat Arfan dan Airis, lebih kepada Airis. "Hi Dahlia" sapa Rayyan, mengundang jelingan tajam daripada Arfan.

"Don't Dahlia my wife."

Rayyan tergelak. "Oh my God. I need to record today's date. It's a rare sight of Megat Arfan getting jealous," ujar Rayyan, dramatik.

My Beautiful SunshineWhere stories live. Discover now