18

205 27 4
                                    

Pagi ini mereka ingin bergerak ke sekolah seperti biasa. Namun baru saja Arya hendak melangkah keluar daripada rumah, tubuhnya mula ditahan oleh Ayra.

" Kejap ! "

" Apa lagi ? "

" Kau still merajuk dengan aku ke ? "

" Hmm entah lah..." balas Arya acuh tak acuh.

" Alaaa sudah lah Arya....jangan la merajuk lama - lama sangat...."rengek Ayra sambil diruntun - runtunnya tangan Arya.

" Ish kau ni...dah la kita dah lambat ni...."kata Arya menukar topik.Tangannya ditarik daripada pegangan tangan Ayra.

" Selagi kau merajuk dengan aku...aku tak nak pergi sekolah lah..." putus Ayra tiba - tiba.

Telinga Ayra pantas ditarik kecil oleh Arya.

" Jangan nak mengada tak nak pergi sekolah...jom cepat !"kata Arya tegas seraya ditarik telinga Ayra untuk mengikuti langkahnya.

" Aduhh...aduh..."mengaduh kecil Ayra sambil langkahnya mengikuti Arya. Haish suka hati aje tarik telinga aku ! Tercabut macam mana ?


Sepanjang di sekolah Ayra tetap juga dibuat tak endah oleh Arya. Geram Ayra dibuatnya. Hm dah lah malas lagi aku nak pujuk. Sekarang its my turn pulak nak merajuk ! Asyik Arya aje kan yang merajuk memanjang.

Loceng sekolah rehat mula berkumandang. Semua pelajar sudah berpusu - pusu keluar untuk rehat, namun Ayra masih saja terduduk santai di kerusinya. Langsung tiada tanda - tanda nak pergi  rehat. Dia mogok makan sebenarnya. Arya yang hendak berlalu keluar juga terbantut melihatkan reaksi Ayra itu. Eh minah ni tak nak rehat ke ? Dia mula kembali mendekati Ayra.

" Tak nak rehat ke ?" soal Arya.

" Hmmm..."balas Ayra.

Oh care juga aku tak keluar rehat kan ? Ingatkan nak blah macam tu aje ?

" Kenapa tak nak rehat ? Jom keluar makan..."ajak Arya seraya mula meraih pergelangan tangan Ayra.

Ayra menepis kecil pegangan tangan Arya.

" Hmm pergi aje lah....orang tak ada selera nak makan...."tolak Ayra.

Arya merenung Ayra seketika.Eh minah ni ? Dia pula nak merajuk dengan aku ke hape ?

" Tak payah nak mengada tak nak makan boleh tak ? Jom la..."kata Arya mula tidak sabar lagi.

" Ish orang cakap tak nak ... tak nak lah...."kata Ayra lagi. Sempat dia menjeling Arya.

" Okay fine ! Tak nak sudah ! Nanti kalau sakit perut....jangan cari aku...."balas Arya seraya mula melangkah pergi meninggalkan Ayra.

Ayra tersentak kecil. Tidak menyangka yang Arya akan sebegini dengan dirinya. Aku yang nak merajuk dengan dia, lagi bertambah gaduh pulak aku dengan dia. Hmm menyampahnya ! Ni semua sebab Nufael yang annoying tu !

Seketika Ayra mula menyembamkan wajahnya di atas meja. Dia tak ada mood gila sekarang ni. Perut yang sebenarnya lapar minta diisi juga tidak dihiraukannya lagi.

✿✿✿

Nufael mula membuat pemeriksaan di setiap kelas. Sengaja hari ni dia nak turun padang untuk melihat adakah anak buahnya membuat tugas masing - masing ke tak. Setelah mula diperiksa blok tingkatan 5, dia tidak sengaja ternampak Ayra yang bersendirian tertidur di dalam kelas.

" Dia tak keluar rehat ke ?" desis hati Nufael.

Tetiba Nufael melihat roti yang dipegang  tangannya sejak dari tadi hanya diusung saja ke mana - mana. Setelah itu, Nufael mula mengorak langkah perlahan - lahan masuk ke kelas Ayra. Dia mula melutut sedikit di sebelah meja Ayra. Dilihat wajah polos Ayra yang sedang tertidur itu. Hmm rindunya aku nak tengok dia dekat macam ni.

 My Sweet Mr. Short ! Where stories live. Discover now