Anak Sultan

55 5 1
                                    

Sementara di Istana

"Silakan masuk"kata Sultan.
"Kenapa ayahanda seru beta?"kata anak Sultan.
"Ayahanda sudah jodohkan kamu dengan puteri"kata Sultan dengan suara yang serious.
"Ayahanda tahukan beta tidak suka kalau ayahanda buat begini"kata anak Sultan dengan suara yang marah.
"Ayahanda terpaksa anakku, demi persahabatan antara negara lain"kata Sultan dengan suara yang tinggi.

Anak Sultan keluar dari bilik tersebut dan terus berlari ke bilik beta.
"Betul ke beta tidak akan jumpa perempuan beta akan cinta tanpa ayahanda jodohkan"kata anak Sultan.Beta mengintai di luar pintunya jika ada pengawal dan nasibnya tiada siapa jaga beta. Anak Sultan jalan perlahan-lahan ke pintu keluar tapi ada dua pengawal tengah menjaga pintu. Anak Sultan patah balik ke biliknya dan fikir cara lain untuk keluar. Anak Sultan punya mata tertangkap tingkapnya yang selama ni berada di dalam bilik beta dan sepatutnya buat cara itu dulu. Anak Sultan tengok luar tingkapnya untuk tengok sejauh mana turun ke tanah dan ia tak berapa jauh. Nasibnya ada pokok berdekatan dengan tingkapnya.

Beta cuba mencapai pokok punya dahan dan berjaya, selepas beta letak kedua-dua tangannya memegang dahan tersebut, dia cuba meletak kakinya pula dan lagi sekali berjaya. Akhirnya,beta mendaki turun dari pokok dan sudah mencapai tanah. Beta terus lari ke hutan berdekatan dengan istananya

Bunga Raya dari 1943Where stories live. Discover now