Sifat Iri

737 8 0
                                    


"Tengok laila tu dah lah cantik body bagus" kata ku kepada kawan ku, "cantik memang cantik tapi tu kakak ipar kau, tulah lambat sangat kan abang kau dah kebas" kata kawan ku. Laila memang kakak ipar aku sekarang, dulu aku suka dia tapi entah lah macam mana abang aku yang besar tu boleh dapat dia, setakat badan berotot aku pun berotot. Tiba2 abang aku pun datang, "ish apa lah korang buat ni melepak dekat sini? Ingat duit jatuh dari langi ke masih tak nak cari kerja" kata abang ku, "aku balik dulu lah am, malas aku nak kena ceramah dari abang kau" kawan aku berlalu pergi, "apa kurang ajar sangat kawan kau ni adik" "diam lah kau, mentang2 semua benda dia dapat" terus aku masuk rumah.

Pada waktu malam kami makan bersama di meja makan, "ni amar bila nak cari kerja, ayah tanya nak sambung belajar cakap tak nak tapi tak cari kerja, nak jadi apa kamu ni?" tanya ayah kepada ku, "alaaa nanti2 lah yah, am tak puas cuti lagi" balas ku, "tak puas apa nya lagi dah dekat dua bulan cuti tak puas lagi" abang aku membalas, "diam lah kau, urus je hidup kau jadi nelayan tu, tak payah nak sibuk hal aku" "am apa cakap macam tu dekat abang" balas ibu, "kalau tak kamu ikut abang pigi laut cari ikan" kata ayah, "tak nak lah ewww" habis makan terus aku ambil pinggang aku dan pigi basuh.

Dalam bilik aku hanya berbaring memikirkan hala tuju aku di masa depan, aku dah malas nak belajar tapi kalau aku kerja pula kerja apa yang sesuai dengan aku, tiba2 ada ketukan pintu, "masuklah pintu tak kunci" jerit ku, sosok bertubuh besar membuka pintu lalu masuk ke bilik dan menuju ke arah aku, "apa kau nak?" tanya ku tanpa melihat mukanya, "abang nak minta maaf, bukan niat nak sakitkan hati adik tapi untuk masa depan adik, kalau terus macam ni nak jadi apa takkan nak harap duit mak ayah dengan abang jak" kata abang aku. "Ok adik pun minta maaf tapi benci lah semua benda kau dapat. Duit banyak, mak ayah bangga dengan kau, badan sado, isteri cantik" "aik suka dengan kakak laila ke? Hahaha itu sebab abang usaha, oklah esok pagi ikut abang cari ikan nak?" aku diam sebelum mengangguk tanda setuju.

Pagi pun tiba, aku bergerak ke pantai untuk ikut abang aku ke laut untuk mencari ikan, "barang semua ada?" tanya abang ku "ada dah semua" balas ku, kami pun berlayar dengan bot abang aku, sampai di tengah2 laut abang aku sediakan jala dan mula kan penangkapan ikat, betul banyak sekali baling jala tu penuh ikan2. "Gila banyak nya" "jangan tengok saja tolong abang angkat naik" terus aku menolong abang aku, bila dah naik kami pun keluarkan ikan2 tu dan masukkan dalam tong, tiba2 kejadian tak diduga berlaku. Abang aku menjerit kesakitan, terkejut aku terus ke arah nya, rupa2 nya seekor ketam menjepit selangkang nya, "argh!!!! Adik tolong lepaskan ketam tu dari telur abang" kata abang aku, yang aku ni pula tergelak tengok dia, badan sado tapi jerit macam bayi sebab tu jak, "ARGHHHH, a..apa adik ni ge...gelak kan pula, to..to...tolong lah cepat sakit ni" bila dengar dia marah aku pun berhenti gelak dan cuba tarik ketam tu, makin aku tarik makin abang aku jerit, aku cuba patahkan tangan ketam yang jepit telur abang aku, bila dah patahkan tangan ketam tu masih tak nak lepaskan telur abang aku.

Abang aku dah macan orang kena rasuk jerit2 sakit, "adik to..tolong lah lepaskan jepitan tu, a...abang tak tahan, abang bagi apa sahaja yang adik nak" mendengar itu aku terus tersenyum, terus aku ambil tali dan ikat tangan bang aku. "Apa yang adik buat ikat tangan abang?" bingung dengan perbuatan ku, "adik nak pastikan betul apa yang abang cakap tu, aku menarik2 tangan ketam yang masih kuat menjepit telur abang aku, "ARGHHHHH ABANG...ABANG JANJI BAGI APA ADIK NAK" jerit abang aku dengan kuat, "adik nak kak laila" dengar itu abang aku naik marah "kau gila ke dik, itu isteri abang lah" marah nya, aku terus buka jepitan tangan ketam tu, abang aku lega semua tu dah berakhir tapi aku masih tak puas, aku membuka seluar pendek bola nya dan terlihat lah spender hitam dia yang getah dah longgar dan nampak lusuh, "apa lagi yang adik nak buat ni" tanya abang, aku memakai sarung tangan lalu mengambil landak laut dan mengarahkan ke arah celah kangkang abang, "tolong dik jangan, jangan buat macam ni dekat abang" muka abang takut, yalah bayangkan landak laut yang tajam2 tu jatuh tepat kena batang dan telur dia dah lah tadi tahan sakit kena jepit dengan ketam.

"Kenapa adik sanggup buat abang macam ni" tanya abang, "sebab semua yang bagus abang dapat, kak laila tu punya lah cantik abang dapat juga" "itu kan jodoh dik, please jangan cedera kan alat sulit abang, abang masih usaha nak dapatkan anak untuk kak laila" mata abang aku mula berkaca, "oklah adik tak ambil kak laila dari abang tapi dengan syarat" "apa syarat nya?" tanya abang aku, "abang kena jadi hamba adik, adik nak abang bagi duit tiap2 bulan dari hasil jualan ikan ni dan adik nak abang jadi alat siksaan adik boleh buat tak?" abang aku tak ada pilihan sebab kalau dia tak terima kak laila akan dirampas, abang cukup tau perangai adiknya yang buat ikut sukanya dan abang takut terjadi apa2 kepada isteri kesayangan nya.

Bila abang setuju aku terus jatuhkan landak laut tu di celah kangkangnya, "arghhh kenapa jatuhkan juga, kan abang dah setuju" marahnya, "tak dengar ke tadi, abang jadi alat siksaan adik" kata ku sambil tersenyum, "tapi jangan lah cederakan kemaluan abang" terus aku memijak selangjang nya, "nak lawan adik ke?" "ARGHHH!!!!! AMPUN2 OK ABANG MINTA MAAF" hahahah aku gelak sebab abang dah betul2 dalam genggaman aku sekarang. Aku pun lepaskan ikatan tangan dia dan suruh dia tangkap ikan lagi tapi aku arahkan abang aku untuk berbogel, tanpa melawan dia membuka spender lusuh dia, tertonjol batang abang aku yang sedikit merah mungkin disebabkan perbuatan ku, bila tong ikan dah penuh kami pun balik tapi aku suruh abang aku untuk masuk berendam dalam tong bersama ikan, dia merayu2 tapi aku tak peduli, bila aku tak layan dia merayu pula nak pakai spender dia masuk dalam tong, takut lah tu ikat gigit batang dia.

Abang memakai spender itu lalu masuk ke dalam tong, aku pula membawa bot balik, setibanya di sana aku terus turun dari bot, abang aku keluar dari tong dan mencari2 sesuatu, "adik tunggu kat rumah ya bang" sambil melambai2 menggunakan seluar pendek abang, "adik bagi lah seluar tu dulu" jerit abang, balik pakai spender jak lah" terus aku berlari pulang, sampaibdi runah aku campak seluar tu kat atas bumbung rumah, "eh adik am dah balik, mana abang an" tegur kak laila, terus sesosok tubuh dengan separuh bogel berlari ke arah kami, "eh kenapa dengan abang ni pakai spender je, mana seluar abang?" terus aku naik atas rumah tinggal kan abang dan kak laila, "tak ada lah sayang, tu adik bergurau ambil seluar abang" kata abang.

Telur yang malang (Cerita Pendek)Where stories live. Discover now