Bab 23

18 6 6
                                    

Aku bersendirian saat makan dikantin

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku bersendirian saat makan dikantin. Nuraina pergi perjumpaan PRS manakala Shiqin sibuk dengan projek STEMnya. Aku? Santai santai jelah makan sorang sorang.

"Sorry, boleh duduk sini?" tersentak aku apabila mendengar sapaan dari seseorang. Aku angkat kepala dan melihat dihadapan aku ada seorang lelaki sedang memegang pinggan berisi mee goreng dan air milo cawan.

"Ha? Asal.."

"Meja lain penuh, boleh tak? Kalau tak boleh saya.."

"Lah, duduk jelah." ujarku sambil menyambung menyuapkan makanan ke dalam mulut.

"Thanks awak." ucapnya sambil senyum manis.

Sunyi diantara kami, namun itu lebih baik. Tak ada sebab aku nak berborak macam dah kenal seribu tahun. Tapi aku rasa dia batch aku juga ni. Aliran agamalah tu sebab seluar kuning. Tapi peliklah, tak ada kawan ke? Takkan lah kawan dia tak ada jagakan tempat untuk dia sekali? Heh!

"Awak, nak apa apa ke? Saya boleh belanja. Tanda terima kasih sebab awak bagi saya duduk sini." katanya. Cermin mata dibetulkan sebelum dia memberi senyuman kepada aku.

Aku terkebil kebil.

"Ehemm.."

"Tak payahlah nak belanja. Lagipun tak payah nak berterima kasih sangat. Ni kan kantin sekolah bukannya kantin saya. Jadi, suka hatilah sesiapa nak duduk. Saya tak kisahlah." kataku sambil memandang kearahnya.

"Tapi sungguh! Saya nak belanja awak. Saya tak kisah, cakap je awak nak apa apa, inshaa Allah saya boleh belikan."

Eh mamat ni.

"Erm dah kalau awak cakap macamtu..." aku ketap bibir. Nak apa eh?

"Nak air soya kat kooplah! Boleh? Lepastu awak belikan saya nabati coklat. Nabati tu kalau awak nak saya bayar boleh je-"

"Tak apa. Saya belikan. Awak tunggu sini tau erm" dia memandang kearah nametag ku.

"Afeeqah. Nama saya Afeeqah." kataku apabila melihat strugglenya untuk melihat. Member ni rabun apa, dah pakai cermin mata pun tak nampak.

"Ohh! Ha tunggu saya tau Afeeqah!" usai itu dia terus berlari meninggalkan aku.

Aku hanya melihat sebelum tanpa sedar aku termenung panjang.

Biasanya kalau time time macam ni. Pasti dia akan temankan aku dan membelikan aku air soya.

"Bunga! Nah, for you. Soya your favorite, but you are my favorite. Always. Forever." Carl mengeyitkan matanya lalu duduk di kerusi berhadapan denganku.

Aku tersengih. Soya! Hati tak usah kata, berdegup kencang mendengar pickuplinenya itu.

"Mana awak huh? Kata nak rehat sama sama. Ni nak dah habis waktu rehat baru nampak muka. Sukalah tu jadikan saya alone ranger. Dahlah dua ketul tu tak ada.Hhmp!" tanpa sedar aku mencebik.

Sekuntum Bunga Dahlia [og]Where stories live. Discover now