Bab 12

56 9 5
                                    

Carl berjalan menuju kekelas. Tak ada mood. Kelas 5 Sains Tulen dimasuk dan mengambil begnya. Tak ada mood jadi dia mahu fly. Lagipun lagi berapa minit sahaja mahu pulang. Dah lama dia tinggalkan kerja fly fly ni. Hari ni tiba tiba rasa nak buat. 

Pandangan dari classmate dihiraukan. Dengan santai Carl keluar dari kelasnya. Belakang tandas dituju. Handphonenya yang dipasang mood silent dibuka.

Tersenyum dia melihat gambar lockscreen miliknya. Namun, cuma seketika lalu wajahnya bertukar muram.

'Kenapa perlu mention pasal girlfriend ha? You rip my mood bunga, haihh.' bisik hatinya.

Malas mahu mengusutkan hatinya, pantas dia menekan aplikasi game Mobile Legend. Let me healing myself!

Sedang asyik dia fokus bermain game tanpa menghiraukan keadaan sekeliling, tiba tiba ada yang duduk dihadapannya, atas rumput.

Awalnya Carl tidak mahu perduli, tapi dari segi bunyi lonceng dari beg orang itu, pantas dia mengangkat wajahnya dari handphone.

"Bunga? What are you doing here? Don't seat there, kotorlah." kata Carl kepada gadis itu.

Aku menundukkan wajah memandang kearah rumput tersebut. Kata kata Carl aku tolak tepi.

"Saya minta maaf" keadaan yang sepi aku pecahkan. Sejujurnya aku berasa serba salah kerana sudah menghancurkan mood lelaki cina didepanku ini.

Aku tahu Carl sedang memandangku namun aku tidak mahu mengangkat kepala untuk membalas pandangannya.

"Bunga, look at me dear."

Pantas aku menggelengkan kepala

"So? Tak nak pandang I, pergi balik." dingin suaranya membuatkan aku pantas mengangkat wajah.

Tindakan polos itu membuatkan Carl tersenyum.

"Listen bunga, when Im with you, please jangan mention about girlfriend or seangkatan dengannya. You know what bunga, when I spend time with you, I macam nak stopkan waktu tu. I macam nak masa tu berpanjangan but I know I can't. When you mention about my girlfriend, you rip my mood bunga. Please, let me be happy when I spend time dengan you bunga." katanya panjang lebar.

Aku menganggukkan kepalaku

"But can I ask you something? Saya promise lepas ni saya tak tanya lagi soalan berkaitan ni" soalku.

"What is it?"

"Awak kan ada girlfriend, lepastu awak asyik dengan saya je. Tak baik, nanti mesti dia salah faham.Awak jangan lah redflag sangat, dah ada girlfriend tapi ada kawan perempuan. Ke awak anggap saya scandal ha?" soalku. Akhir sekali itu aku hanya bergurau sahaja. Tapi kalau betul, memang aku baling mamat cina ni sampai loji.

Carl memandangku.

"Pasal I dengan girlfriend I tu, biar I settle, you don't worry okey? Biarlah I jadi redflag sekalipun, tapi yang penting dengan you I jadi greenflag. Untuk lebih yakinkan you, I memang ikhlas nak berkawan dan berkenalan dengan you.  I tak anggap you as perempuan simpanan, scandal and whatever. I Ikhlas! For your information bunga, you are very special in my life. Ada satu tempat dekat hati I yang memang hanya ada you saja. Got it bunga?" penjelasan itu cukup membuatkan aku terdiam.

Bersyukurlah dia tak gunakan aku untuk jadi tempat bosan dia. Tapi, aku tersenyum sendiri

'Kawan yang special dalam hati dia?' sudah, itu sahaja aku boleh ambil. Aku takut untuk berharap lebih dan hati aku yang akan sakit.

"Haih, sudahlah. Kita tutup kes ni.  Jom berdamai, saya Afeeqah Dahlia memohon maaf atas segala kesalahan saya terhadap Carl Lee." ucapku dengan senyuman comel.

Sekuntum Bunga Dahlia [og]Where stories live. Discover now