"٢٤" تهديد بالماضي

889 6 1
                                    

#القصه_واللي_كان💔🖤.
_part: 24....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"لا نحتاجُ سِوى الرأَفة بِبعضنا البعض، الرأفةُ في الحديث، في الفِعل، في التمسُّك، وحتىّ في التخّلي."

- أحمد خالد توفيق
ــــــــــــــــ•••ــــــــــــــــــ•••ــــــــــــــــــ•••ـــــــــــــــــ

_ما بين نسمات الليل، بمنزل راقي باحد البنايات العاليه كان يجتمع برفاقه، والغضب مسيطر عليه ولما لا وهو اكثر من ذاق الظلم والان يري غيره قتل بلا ذنب من هؤلاء السامون..
خالد بحده: غلط ي سليم انت عايز تنتقم منه مكنتش سكت وانت عارف انهم هياذو البنت الغلبانه دي..
سليم ببرود: مكنتش اعرف انهم هيموتوهاا..
يحي بسخريه لازعه: لا ي راجل كانو مثلا هيشكوها بدبوس..
سليم بجمود: من غير تريقه ي يحي ا..
صاح فيه بغضب مقاطعاً: اسكت ي سليم، انت كده مفرقتش عنهم فحاجه مانا لو عايز انتقم منهم كنت قتلت مرات خليل ولا بنته بس دول ناس ملهاش ذنب مشكلتك كانت مع محمد وعمر والشيمي البنت دي مكنش ليها ذنب راحت نتيجة قرفهم وربنا ادلك سبب ودليل عشان تنقذها وانت سكت وشاركت معاهم..
سليم بغضب: مكنش قلبه هيتحرق غير كده، انا سكت بس عشان اشوفه متعذب ومحروم من البنت اللي حبها زي معمل فيا، وعمر انا اللي زنيت ع خالد يتجوز نور قبل كتب الكتاب عشان يتوجع نفس وجعي، وانا معاكم هنا عشان انتقم منهم وبس..
خالد بهدوء قبل ان تتاذم الاوضاع بينهم: خلاص ي جماعه اللي حصل وسليم معاه اهو الفديو هما اكيد دلوقتي هيفهمو محمد ان اللي قتل مي يحي..
سليم بهدوء: انا هبعتله الفديو واخليهم يولعو فبعض..
يحي بحده: انت متفكرش من دماغك تاني ي سليم، والفديو تخليه عندك لحد يوم العمليه..
سليم بتنهيده غاضبه: طيب العمليه امتي احنا معندناش ولا معلومه عنها اصلا والوقت عمال يعدي وده وحش علينا احنا..
يحي بضيق: انا مراقب مندور الاربعه وعشرين ساعه مفيش خبر عن حاجه زي دي خالص..
سليم بجمود: طيب مهو يمكن عدنان بيسوحنا او بيلبسنا فالحيطه مثلاً..
خالد بنفي: لا لا مستحيل انا اعرف عدنان كويس لو كان فنيته حاجه كان قلب علينا الدنيا من غير ميحتاج يخطط، بس هو فعلا عايز يبطل لانه كان قبل كده بيعترض ع شغل الحج بس الحج كان بيزعق فيه وبيهدده زي مبيعمل معانا بالظبط..
سليم بغيظ: اومال مش عايز يساعدنا لي فهموني؟..
نهض يحي واقفاً واجابه: عشان اللي احنا عايزين نسجنه وندمره يبقي ابوه..
خالد: انت رايح فين ي يحي؟..
يحي بجمود: رايح مع المدام للدكتور، وموضوع العمليه ده مقدمناش غير نستني لان اي حركه غبيه هتودينا فداهيه..

_ذهب للخارج واخرج هاتفه وبحث عن رقمها الذي غيره مؤخراً الي اسم "ام يونس" واضعاً قلب احمر بجوارها، يعلم بانها غاضبه الان لانه اخبرها انه سيقوم بتوصيل فرح الي المحطه، ورغم انها لم تبدي اعتراض الا انه علم بحزنها من هذا لذلك ارسل معها خالد وبقي هو بالعمل، قام بالاتصال بها..
فاتاه صوتها الهادئ: نعم؟..
اردف بهدوء وهو يدلف خارج الاسانسير متجهاً لسيارته: انعم الله عليكي بتعملي اي؟..
سالي بجمود: كنت باكل وبتفرج ع التلفزيون..
يحي بابتسامه هادئه وهو يصعد سيارته: بتتفرجي ع اي وبتاكلي اي؟...
اجابته بتنهيده عاليه: باكل سندوتش جبنه بيضه وطماطم وزتون ويتفرج ع فيلم بحبك..
اردف بنبره هادئه: وانا كمان بحبك..
ابتسمت رغماً عنها قائله بنبره خجوله: لا ده فيلم تامر حسني واسمه كده...
يحي بنبره حاده: اي لا دي هو انتي مش بتحبيني ولا اي؟..
سالي بهروب من مشاكسته: انت سايق صح؟..
يحي بحزن مصطنع: بتتهربي من السؤال ماشي ي سالي، زعليني بقي وانا سايق عشان اتعصب واسوق بسرعه واعمل حادثه مانتي لو بتحبيني مش هتعملي كده..
قاطعته قائله بخجل شديد: بحبك ي يحي اسكت بقي..
ضحك بهدوء قائلاً: طيب مانا عارف انك بتحبني عشان انا اتحب..
سالي بغيظ: انت عايز اي ي يحي وفينك اصلا مش المفروض فالشغل ولا روحت فين حضرتك؟..
اجابها بهدوء: بصي ي ستي انا حسيت الصبح ان في واحده حبيبت قلبي زعلت اني هوصل فرح فعشان زعلها فارق معايا بعت خالد معاها واخدت انا شغل خالد وشغلي ومعرفتش اكلمك، وبعدين دلوقتي كنت قاعد مع خالد فكافي كده وخلصت اهو وجاي اخدك..
سالي بعدم فهم: هتاخدني فين؟..
يحي بخبث: فحضني طبعاً..
سالي بغيظ وخجل: اتلم ي يحي وبعدين اقفل متتكلمش فالفون وانت سايق ممكن..
ابتسم بهدوء قائلا: حاضر بس ممكن انتي تقومي تجهزي عشان اجي اخدك ونروح للدكتوره نطمن ع الواد يونس..
ابتسمت باتساع قائله: هو انا كنت هروح بكره و..
يحي بهدوء: لا انا حجزت من يجي ساعتين وهنروح النهارده عشان موضوع الدوخه والتعب اللي بيتكرر معاكي ده..
سالي بحماس: ماشي هجهز بسرعه اهو بس متتاخرش..
ابتسم لحماسها بسعاده قائلاً: حاضر ي حبيبتي مش هتاخر..

القصه واللي كان.. حيث تعيش القصص. اكتشف الآن