#القصه_واللي_كان🖤💔.
_part: 13.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الإبتعاد قاتل...
ولكنه أفضل من قرب بلا تقدير...!!ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡••♡
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♡••♡_دلفت نور الي غرفتها لتجد سالي مازالت نائمه، تنهدت بغيظ وذهبت لها وقامت بسحب الغطاء من عليها...
نور وهي تهزها بقوه: ساااالي قومي ي زفته انتي..
سالي بنوم: في اي ي نور، سيبيني انام..
نور بحده: يعني انتي اليوم اللي بتنزلي فيه جامعتك بتصحي من فجر ربنا، ويوم كتب كتابك جابك الضهر اهوو، وبعدين عايزه تنامي غوري نامي فاوضتك..
سالي وهي تفرك عيناها بنعاس: هي البت اللبنانيه مشيت ولا اي؟..
نور بجمود: ااه صحيت الصبح قالت لماما انها هتقعد فاوتيل ومشيت حتي مستنتش بابا يصحي..
سالي بقلق: نور انتي كويسه؟...
نور بابتسامه هادئه: انا زي الفل ي عروسه يلاا قومي بقي عشان نعمل المسكات والحاجات اللي فاتتك بالليل...
سالي وهي تعود للنوم: لسه ي نور كتب الكتاب بعد العصر واحنا الضهر سبيني انام بقي والنبي...
نور بحده: قومي ي سالي بقي والله مهتنامي تاني..
سالي وهي تضربها بالوساده بقوه: قومت، قومت اهوو ابو شكلك...
_نهض الاثنان سوياً واخذ يمرحان وهما يتحضران لكتب الكتاب، فحين كانت نور تكتم حزنها والم قلبها من ما حدث بينها وبين خالد كي لا تفسد فرحة من تعتبرها شقيقته بل واكثر...
_دلفت لهم سعاد وخلفها صفيه التي كانت مبتسمه بقوه..
نور بابتسامه صفراء: خير عايزين اي؟..
سعاد بهدوء: هنكون عايزين اي، دي صفيه جايه تقعد معاكم وتساعدك فتجهيز العروسه...
نور بهدوء! فيكي الخير والله ي صفيه احسن من البنت اميره اللي قولتلها تيجي وطنشتني..
صفيه بهدوء: تلاقيها مش فاضيه مهي عروسه برضو..
سعاد وهي تذهب للخارج: انا هروح اجهزلنا لقمه لحد مسالي تخرج من الحمام...
_اومئ لها الاثنين وذهبت هي للخارج..
صفيه بأبتسامه هادئه: عامله اي فكليتك ي نور؟..
نور بضيق: زي الزفت والله ي صفيه، انا قولتلكم مليش فالعلام انتو اللي صممتو تدخلوني كليه..
صفيه بضحكه هادئه: ي عبيطه ده انا اكبر غلطه فحياتي اني مكملتش تعليمي وروحت اتجوزت اللي ميتسمي عمر...
نور بانتبااه لها: هو عمر لسه بياذيكي ي صفيه..
صفيه بحقد شديد: هيأذيني اي تاني، عمر عزام اذاني كل الاذي مفضلش حاجه تاني ياذيني بيها...
_قطع حديثهم دلوف سالي خارج المرحاض وهي تضع منشفه صغيره ع رأسها، ومان وقع نظرها ع صفيه حتي تنهدت بضيق..
صفيه بحقد مختبئ خلف ابتسامتها الواسعه: بسم الله مشاء الله احلي عروسه شافتها عيني..
_رمقتها سالي بضيق وصمتت لم تجيبها..
نور وهي تذهب للخارج: انا هروح البس واساعد ماما، ولو احتاجتيني ي لالي ناديلي...
سالي بغيظ لصفيه بعد ان غادرت نور: انتي جايه لي ي صفيه؟...
صفيه بهدوء: جايه اباركلك ي عروسه، واحب اطمنك يحي حنين اووي يعني هينسيكي اللي حصلك زمان خالص اساليني انا...
سالي بغضب: انتي وحده مش محترمه، واطلعي بره...
صفيه بجمود: همشي بس تعالي معايا بره هنتكلم كلمتين ووقتها همشي من وشك خالص..
سالي بعدم فهم: بره فين، متقوليهم هنا..
صفيه وهي تجذبها للخارج رغماّ عنها: انا بقولك بره، يبقي قدامي وانتي ساكته ده لمصلحتك...
_ذهبت معها سالي لخارج الشقه وهي قلقه للغايه، فوجدت ثلاث سيدات يقفن امامها وقبل ان تعترض او تدلف للداخل كتمن فمها وقام بتكبيلها تحت نظرات صفيه الشامته، ثم هبطن بها للاسفل ودلف الي سياره سوداء ضخمه تقف امام المنزل مباشرتاً دون ان يلاحظ احد، وعادت صفيه داخل منزل مندور، وذهبت الي غرفة نور وطرقت الباب بهدوء..
فتحت لها نور واجابتها: نعم ي صفيه..
صفيه ببعض من التوتر: اا انا نازله وسالي بتقولك انك متروحيش ليها دلوقتي هي هتجهز وهتيجيلك...
نور بهدوء: ماشي طيب استني اتغدي معانا..
صفيه وهي تذهب للخارج سريعا: لا معلش انا لازم انزل القهوه..
أنت تقرأ
القصه واللي كان..
Romance_ما بين جدران ماضيه نشات قسوته وفساد حاضره ويبقي مستقبله مقيد بين ما حدث🖤