#القصه_واللي_كان💔.
_part: 10....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أشقى مخلوقات الأرض .. إنسان بذاكرة قوية...
♡--------------------------♡---------------------------♡
_اصبح الحي مزين بأشرطة النور الكبيره، والمقاعد المزينه ، والكل يعمل ع قدم وساق لانجاز الاعمال الخاصه بزفاف توني..
هبط يحي للاسفل وهو يعدل من وضع ساعة يده و يرتدي ملابس مهندمه عباره عن بدله سوداء بقميص ابيض يترك ازرره الاولي مفتوحه، وحذاء رياضي ابيض..
_لاحظ وجود شد وجذب بين العمال المسؤلين عن تنظيم الزفاف واحد رجال مندور، ذهب لهم ..
واردف بهدوء: في اي ي رجاله بتزعقو لي؟..
اجابه اسامه بضيق: عايزين يركبو ميكرفون ع بيت الحج مندور، ومينفعش حد يطلع منهم يحطه الحج هيزعل..
اردف احد العمال بدفاع: ي عم يحي لو الميكرفون ده مركبش هنا الصوت هيبقي واطي شويه والقرار ليكم برضو..
يحي بهدوء: طيب بالراحه كده، انت عايز تحطه فين بالظبط؟..
اجابه الرجل وهو يشير ع نافذة غرفة سالي: هنا عشان الصوت يبقي لافف الحته كلها..
يحي وهو يأخذ منه الميكرفون : هات انا هطلع اركبه...
اسامه بسخريه : بقي بعد الشياكه دي كلها هتطلع تركب ميكرفون...
يحي بابتسامه هادئه: ملكش فيه انت وروح شوف العريس..
اسامه بجديه : خالد راحله من شويه انا هروح انا والشباب نظبط الزفه لحد ميجيبو العروسه..
يحي وهو يدلف داخل المنزل مجدداً: ماشي..
_ ذهب للاعلي وطرق ع الباب بهدوء، لتفتح له سعاد التي نظرت له بتعجب وهو يمسك بذلك الشئ..
سعاد بفضول: اي اللي انت ماسكه فأيدك ده؟..
يحي بهدوء: هما البنات جوه؟..
سعاد: البت نور مع اميره فالكوافير وسالي جوه، خير؟..
يحي: اصل عايزين يركبو الميكرفون ده فشباك اوضة سالي، وكانت عليه مشكله تحت فقولت اجي اركبه انا بدل محد يطلع هنا..
سعاد وهي تدعه يدلف للداخل: طب تعالي وكويس انك انت اللي جيت ومحدش طلع الا الحج كان هيقلب علينا الدنيا..
_انهت حديثها وصاحت بسالي، التي دلفت خارج غرفتها وهي تعدل حزام خصرها الخاص بفستانها البنفسيجي الرقيق وحجابها الطويل الذي وضعته بنظام ع رأسها..
رفعت رأسها واردفت بهدوء: نعم ي مرات خالي..
_توردت سريعا بخجل وهي تري يحي يقف امامها وينظر لها بأبتسامه هادئه..
سعاد بخبث: ا اا خدي يحي يركب الميكرفون ده عن الشباك جوه يلاا، وانا هروح اشوف الحج خلص لبس ولا لا..
_رمقت سالي زوجة خالها بغيظ، ثم نظرت بتوتر ليحي الذي يرمقها بنظرات هادئه زادت من خجلها..
واردفت وهي تذهب لغرفتها: تعالي اتفضل..
_ ذهب يحي خلفها الي غرفتها وترك خلفه الباب مفتوح ع اخره، نظر للغرفه بتفحص تبدو رقيقه بالوانها الهادئه وتلك الرسومات الطفوليه التي تملأ الغرفه وايضا هناك صورتين كبيرتين لسيده تشبهها كثيرا ورجل،يبدو انهم والديها وصور اخري لها ولنور...
سالي بتوتر: عارفه ان اوضتي حلوه، انجز بقي اللي هتعمله..
يحي بسخريه وهو يذهب للنافذه ويبدأ فتعليق ما بيده: حلوه اي، ده انا لسه كنت هسألك في اطفال ساكنين معاكم ولا اي؟..
سالي بخبث: معلش، ابقي اجيب صفيه تقعد معايا كام يوم يمكن تبقي الاوضه حلوه..
نظر لها بحاجب مرفوع واردف ببرود: دي هتبقي بطل مش حلوه وبس..
سالي بغيظ: طيب اخلص طيب عايزه اكمل لبس..
_ انهي يحي ما يفعله، ثم القي بسلك ذلك الميكرفون ارضاً ليلتقطه العامل الذي سيقوم بتشغيل الاصوات، واستدار لها
واردف بهدوء: مانتي لبستي اهو ناقص اي؟..
سالي بتوتر: ملكش دعوه اتفضل..
_جذب يحي الحزام الخاص بفستانها من يدها، وابتعد عنها خطواتين ورمقها بهدوء تحت خجلها الشديد..
واردف: كده احلي ملوش لازمه ده..
سالي بتوتر: بس هيبقي واسع جدا وشكله مش حلو هات الحزام...
يحي ببعض حده: وانتي عايزاه يبقي دايق ان شاء الله؟ قولت كده احسن خلاص..
سالي بغيظ: انت مالك اصلا يبقي دايق ولا لا بصفتك اي بتتكلم، هات الحزام..
_ نظر لها يحي ببرود ثم القي بذلك الحزام من النافذه، لتشهق هي بصدمه وهي تنظر من النافذه وكادت ان تبكي..
سالي بغيظ: انت رخم ع فكره، الفستان كده شكله وحش..
يحي بهدوء وهو يقترب منها قليلاً: الموڤ حلو اووي عليكي مش محتاج اي اضفات...
نظرت له ببلاهه ووجه احمر متوهج: هه..
_ ابتسم لها بهدوء وذهب للخارج ثم الي السطح الخاص بمنزل مندور...
أنت تقرأ
القصه واللي كان..
Romance_ما بين جدران ماضيه نشات قسوته وفساد حاضره ويبقي مستقبله مقيد بين ما حدث🖤