"١" حي شعبي

1.2K 19 4
                                    

#القصه_واللي_كان🖤💔.
_ part: 1
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ انها بدايه ولكنها نشأت بـ خطوات الماضي، لتصبح ابشع البديات💔
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
امرأه فبداية عقدها الخامس تركض خارج شرفة منزلها وهي تصيح وتصرخ بـ: ي نصيبتي هيموتوهم نور روحي صحي الواد اللي قاعد فوق ينزل يتصرف يلاا..

_هرولت مره اخري للشرفه وهي تصيح ببكاء مرير، تاركه خلفها تلك التي تدعي نور صاحبة ال20 عام تبكي بقوه..
نور ببكاء شديد: بابا ي سالي بابا هيموت..
حاولت الاخري تهدأتها رغم خوفها الشديد: اهدي ي نور وخليكي مع مرات خالي هنا وانا هروح اشوف الراجل اللي فوق ده يمكن يعمل حاجه..

_ركضت خارج تلك الشقه ثم الي الاعلي، وقفت امام باب تلك الغرفه التي توجد ع اعلي البنايه ودقت الباب بقوه عدة مرات
ليفتح لها شاب ما، وهو يفرك عيناه بنوم واردف بأنزعاج: في اي؟..
سالي بانفاس متقطعه ونظرات يكسوها الخوف: في ناس تحت بيتخانقو مع خالي وخالد..
نظر لها بهلع: ناس مين؟ ..
سالي بدموع: مش عارفه بس معاهم سلاح والدنيا خربانه اتصرف كلم الشرطه اوو..
دلف للداخل وهو يردف بنبره غاضبه وتكسوها السخريه: ومن امتي الحكومه بتجيب حق حد..

_دلف مجددا للخارج وهو ممسك باحدي العصي الحديديه وذهب للاسفل..
سالي وهي تركض خلفه بخوف: ي بني ادم انت اسمع كلم الشرطه بقولك معاهم سلاح انت بقي هتوقفهم بالحديده اللي فايدك دي..
وقف هو امام الباب الخاص بالبنايه فالاسفل واردف بنظرات ناريه من بين اسنانه: اطلعي فوق واقفلي باب شقتكم ملمحش خيال وحده منكم تحت..
اتت لتعترض فرمقها بغضب..
لتذهب للاعلي وهي تردف ببكاء وخوف: اووف بقي اوووف..

_ اما هو فوقف خلف الباب دون ان يراه احد ونظر للخارج ليجد ذلك المشهد الدموي..

اشتبااك قوي بين رجال اصحاب بنيه قويه بعض الشئ ممسكون باخرين ويكبلونهم بقوه مقيدين حركتهم وهناك رجل يرتدي حله سوداء رديئه نسبياً يقف امام رجل مسن ويمسكه من ملابسه ويعنفه بقوه، وبجواره شخصين اخرين ممسكين بذلك الشاب ويضربونه بقوه تحت مقاومته الشرسه لهم، وهناك شاب اخر يقف بعيداً يشاهد ما يحدث يبدو عليه انه يريد الاقتراب والدفاع ولكنه اضعف من ذلك وجبنه متملك منه، وايضاً توجد امرأه تقف باحدي شرفات المنطقه بملابسها الشبه فاضحه وتصرخ باحد ليفض هذا المشهد...

صاح بقوه ذلك الرجل صاحب البدله السوداء: انت عارف ي مندور ان اللي يلعب مع الشيمي اخرته وحشه، وانت خسرتني ارنبين ونص ولعبت من ورا ضهري فاستحمل الوحش بتاعي..
مندور ذلك الرجل صاحب ال56عام اجابه بغضب: انا عايزك انت تستحمل نتيجة انك تخش منطقة مندور العشري، واللي خسرته ي شيمي انا كسبته بدماغي وبشغلي متجيش تبكي عندي دلوقتي..
جذبه ذلك الرجل من مقدمة جلبابه بقوه واردف بغضب تحت صدمة الجميع: لا وبجح كمان..
صاح هذه المره ذلك الشاب المقيد من خلال رجال الشيمي: نزل ايدك ي وس*خ انت نسيت نفسك انت واقف قدام مندور العشري..
نظر له الشيمي بطرف عينه واردف لذلك الشاب الذي يقف وينظر للمشهد بخوف: ي ابو الشووق سكت اخوك وقوله ميزعلش عمه الشمي عشان زعلي وحش..
ابتلع ذلك الشاب م بجوفه بخوف شديد واردف بنبره مهزوزه: خلاص ي خالد سيب الكبار يصفو حسابهم سوا...
خالد وهو يحاول الفكاك من هؤلاء الرجال بغضب: هو لو راجل وكبير مكنش جاب الخرفان دي يتحامي فيها..
ترك الشيمي ملابس مندور واردف بغضب لرجاله: انا زعلت ربو الكلب ده..
_امسك الرجال بذلك خالد وقامو بضربه بقوه تحت مقاومته الشرسه لهم..
مندور بغضب: قول لرجالتك تسيبه ي شيمي حسابك معايا انا..
الشيمي بغضب: الواد ده قليل ربايه والرجاله هتربيه والدور عليك ي حج..

القصه واللي كان.. حيث تعيش القصص. اكتشف الآن