#القصه_واللي_كان🖤💔.
_part: 16.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل ألم يعطي درساً ، وكل درس يغير شخصا..
--------________---------------_______________---------_يقف مندور وبجواره شوقي وخالد ع مقدمة عزاء توني، جاء يحي لهم وكاد ان يذهب ويقف بجوار خالد فجذبه مندو واوقفه بجواره وجعل شوقي يذهب للجهه الاخري، فتنهد شوقي بغضب وهو يرمق يحي بحقد دفين، تقدم منهم عمر عزام وبجواره الشمي وصافح مندور ويحي وشوقي وقام بتعزيتهم، وعندما جاء الدور كي يصافح خالد مد يده له ولكن نظر له خالد الذي لن يقف له حتي ورمقه بحده ونهض تاركاً العزاء بأكمله، فحين اخذ شوقي عمر للداخل، نظر عمر لخالد بحقد شديد من تلك الاهانه...
_بعد مده ليس بالقليله، دلف مندور ويحي وشوقي الي داخل منزل توني ليجدو اميره تجلس بجوار والدتها ودموعها لا تكف عن الهطول، ووالدة توني تجلس ع احد الارائك ودموعها متحجره بعيناها وبجوارها خالد يمسك يدها ويربت عليها بصمت، كان الحزن يغيم ع المنزل وكان جدرانه التي كانت تضحك بالأمس وتمرح معه اليوم تنزف دماً ع فراقه المفاجئ...
مندور بنبره حزينه: البقاء لله ي ام توني..
وقفت امامه واردفت بدموع هبطت بالفعل: حق ابني مين هيجيبه ي مندور؟...
مندور بجديه: هيجي ورحمة الغالي هيجي، اللي راح ده مش ابنك بس، انزلي الحته هتلاقي الكل بيبكي وزعلان عليه، ابنك بجدعنته وشهامته كان ابن واخ وصاحب كل واحد فالحته، وقبل مـ دمه ينشف فتربته هيكون اللي عمل كده مش موجودع وش الارض..
وقف خالد واردف بنبره حاده: العزا ده واللي اتدفن النهارده المفروض كان انا..
تابع وهو ينظر لام توني التي تبكي بقوه: ابن سعيد كان قاصد يموتني انا والرصاصه جات فتوني، فحقه فرقبتي انا واقسم بالله محد هيجيب حقه غيري وسيبك من كلام الحج مندور هو ممعهوش غير الكلام، انما السبب الحقيقي فكل اللي بيحصل ده هوو..
_نظر له خالد بدموع غاضبه، فحين بادله الاخر بحقد، ذهب خالد للاسفل وذهب خلفه يحي..
جذبه يحي من زراعه بقوه قبل ان يصعد السياره واردف بحده: انت مش ناوي تعقل، مش كفايه اللي حصل ده..
خالد بسخريه لازعه: اللي حصل ده فوقني اكتر، مندور هو السبب اسأله بس اي اللي خلي توني يدخل الشغل بتاعنا ده بعد مكان شاب زي الفل بيصلي وحافظ القرآن وخريج كليه محترمه، اسأله، فوق ي يحي قبل ميجي عليك الدور وانت فالضلمه دي فوق واعرف ان مندور ده تعبان مليان سم..
_اردف كلماته واخذ سيارته مغادراً الحي باكمله، فحين ظل يحي يعيد كلمات خالد فعقله مجددا ولكنه بررها بأنه غاضب لذلك اردف بهذا الحديث..
تنهد بضيق ونظر الي منزل توني ولمعت الدموع بعينه واردف بابتسامه حزينه: ربنا يرحمك ي جدع ي اصيل..._كتم غصته والمه ع ذلك الفقيد بداخله، فهو لن يتعرف عليه منذ زمن ولكن استطاع بطيبته ومرحه كسب محبته فذلك الوقت، ولكنه فعل ذلك كي يؤلمه هو الاخر برحيله، وصل امام منزل مندور، فصعد للاعلي لشقته ومنه الي غرفته ليجدها تجلس ع الفراش وهي ممسكه بكتبها الدراسيه وعيناها ذابلتان بقوه..
سالي بسرعه: اميره بقيت كويسه ي يحي، انا كنت عايزه ابات انا ونور معاها بس هي مرضيتش..
يحي وهو يجلس جوارها: ربنا يهون عليها..
سالي بحزن: يارب، ويرحمه ويغفرله..
يحي بأرهاق: انتي خلصتي مذاكره؟..
اجابته بهدوء: لا لسه بس انت نام وانا هطلع اكمل بره..
يحي برفض: لا خليكي متطلعيش، انا هنام وانتي كملي مذاكره..
سالي: عشان تطفي النور وتنام براحتك..
قبل يدها واجابها بهدوء: راحتي انك تكوني جنبي، خليكي متمشيش..
اعتدلت هي وجلست امامه واردفت بجديه: يحي هو مش انت طلبت مني متخلاش عنك واسيبك وانا وعدتك بكده صح؟..
_رمقها بقلق، ثم اومئ براسه بنعم..
فتابعت هي بدموع: اوعدني انك مش هتخليني اكون فيوم مكان اميره، والله مهستحمل وجع زي ده ابداً..
_لمعت الدموع فعينيه ايضاً واحتضنها بهدوء وهو يغمض عيناه بالم..
واردف بنبره يكسوها الحزن: مقدرش اوعدك بحاجه مش هقدر انفذها..
ابتعدت عنه وصاحت فيه بغضب: يعني اي، انت ا..
يحي بابتسامه هادئه عكس الحروب التي تدور بداخله: اهدي، انا قصدي ان ده قضاء وقدر، مانا ممكن اوعدك وانزل الصبح شوقي مثلا يغزني بسكينه..
سالي بغضب: بعد الشر عليك، طيب يعملها والله اشرب من دمه..
يحي بمرح: وحش، متجوز قتال قتله ي ناس..
_ابتسمت بأتساع ع ما تفوه به، فحين تمدد هو ع الفراش، وذهبت هي لاتمام دراستها التي انتهت منها بعد ما يقرب من الساعتين، ثم لملمت كتبها ووضعتها ع الطاوله وذهبت وتمددت جواره بعد ان اغلقت ضوء الغرفه، وما ان تمددت حتي وجدته يحتضنها بقوه وهو يدفن راسها داخل احضانها..
سالي بغيظ: يعني منمتش قولتلك اطلع اذاكر بره..
اجابها بهدوء: انا راضي كده ي ستي هو انا اشتكيت..
_ابتسمت بهدوء ثم احتضنته هي ايضاً، اخذت تدعو بقلب راجي ان يبعد عنهم السوء، وحاولت تجاهل تلك الغصه المريره التي بداخلها وخوفها الغير مبرر لديها وهي تغمض عيناها بقوه وتجاهد لتنام وتترك تلك الافكار السوداء..
أنت تقرأ
القصه واللي كان..
عاطفية_ما بين جدران ماضيه نشات قسوته وفساد حاضره ويبقي مستقبله مقيد بين ما حدث🖤