"22"دعوة عشاء

733 5 0
                                    

#القصه_واللي_كان🖤💔..
_part: 22...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
العشق مرض ليس فيه اجر او عوض..
_علي بن ابي طالب.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
_استيقظ من نومه بتلك الغرفة الصغيره الموجوده اعلي سطح منزل مندور ع صوت رنين هاتفه..
اجاب بهدوء وهو مازال شبه نائماً: الو..
جاء له اكثر صوت يبغضه بالدنيا وهو يصيح به: رجع اختي ي يحي ده لو مش عايز اهلك يحصلهم حاجه..
جلس يحي واجابه ببرود: طيب فكر بس تقرب من اهلي هتلاقي الرجاله اللي محاوطه البيت من كل ناحيه من غير ما اي حد ياخد باله مفرفرينك اصل انا مديهم اوامر لو لمحوك قدام بيت اهلي يخلصو عليك فلو خلف فيك ابوك راجل قرب منهم..
خليل بجمود: طيب مش هقرب منهم بس رجع فرح، ده خلاف بسيط بينها وبين جوزها متدخلش انت وخليك فحياتك..
يحي بحده: انت قذر يالااا وانسي ان فرح ترجع غصب عنها لجوزها، هي لو طلبت مني ترجع وهي راضيه انا هوديها ليه بنفسي انما انك تجبرها تعيش مع الوس*خ ابن عمك فده كان زمان ي خليل..
خليل بغضب: انت فتحت ع نفسك فتحه ملهاش اخر واللي خد مني اختي وبيلوي دراعي بيها، انا هدور ع اللي يتلوي دراعه بيه بعيد عن اهله الدكتوره مثلاً ، لما هاجي اخد اختي هجيب واحد معايا يعمل فمراتك قدام عينك اللي اتعمل فاختك زمان عشان تعرف انت غلطت مع مين..
_احتدت ملامح يحي وصاح فيه بغضب شديد: خلييييييل اقسم بالله مبهددك بحاجه والكلام اللي قولتله ع مراتي واختي انا هوصلك رده ي حقير..
_اغلق يحي بوجهه الهاتف وهو يزفر بضيق شديد،ثم امسك هاتفه وقام بالاتصال بفرح..
التي اجابت بهدوء: ايوه ي يحي صباح الخير..
اغمض عيناه بالم فنطقها لاسمه يجعل قلبه ينبض بقوه وكانه اصابه صاعق كهربي اجابها قائلاً: صباح النور ي فرح، ممكن تطلعي فوق ع السطوح عايزك فكلمتين..
فرح بهدوء: حاضر، بس هو مش المفروض اقول لطنط سعاد الاول..
يحي بجمود: تمام قوليلها وانا مستنيكي هنا..
_اغلق معها، ثم نهض الي خارج الغرفه بعد ان قام بغسل وجهه واخذ يستنشق دخان سيجارته بقوه واحده تلو الاخري دون توقف..

_اما هي بالاسفل ارتدت ملابسها التي كانت عباره عن بنطال جبنز من اللون الاسود وبلوزه فضفاضه من نفس اللون ومشطت شعرها الصغير وتركته ع اكتافها ودلفت للخارج، فوجدت نور تتناول الطعام بشهيه مفتوحه كالعاده..
فرح بقلق من تلك الفتاه صاحبة التصرفات الغريبه: صباح الخير..
نور وهي ترمقها من الاعلي للاسفل: صباح النور، ع فين كده؟..
فرح بهدوء: يحي عايزني فحاجه فوق، قولي لمامتك اني هطلع شويه اشوفه عايز اي وهنزل بسرعه..
نور بخبث: امم ويحي عايزك فاي وعايزك فين بالظبط فشقته ولا ع السطوح؟..
فرح بهدوء: هو قالي تعالي ع السطوح انما عايزني فأي فمعرفش بعد اذنك..
نور وهي تلوح لها بيدها قائله بابتسامه صفراء: اتفضلي ومتعوقيش عشان تفطري شكلك هفتانه..
_ذهبت فرح للاعلي وهي تتجاهل حديث نور الساخر فما مرت به جعلها لا تتاثر بحديث نور العفوي، فحين ذهبت نور واخبرت والدتها بان فرح ذهبت لتري يحي بالاعلي، ثم ركضت هي سريعا الي شقة يحي حيث ما توجد سالي..
دقت الباب بقوه ففتحت لها سالي قائله بغيظ: في اي ي نور، حد يخبط ع حد كده...
رمقتها نور بغيظ فعيناها منتفختين بقوه اثر البكاء ووجهها شاحب وشعرها غير منظم..
اردف نور بحده: مهو حقه من صباحية ربنا يطفش منك ويقولها تطلعله..
سالي وهي تجذبها للداخل: تطلعله فين قصدك اي؟..
نور بقلق: البت فرح لقيتها طالعه فبقولها رايحه فين قالتلي يحي عايزها ع السطوح..
هبطت دموع الاخري وذهبت وجلست ع الاريكه قائله ببكاء: هو حر مليش دعوه بحد..
نور وهي تجلس بجوارها: انتي عبيطه وخايبه لي كده، اللي فوق ده جوزك ومش عايزه اظلم البت واقول عليها هتخطفه منك بس انتي لازم تحافظي عليه..
سالي بغيظ وهي تمسح دموعها: يعني انا اعمل اي ي نور، هو حر انا مش هجري ورا حد..
نور بخبث: انا اقولك تعملي اي، انتي اتعاملي عادي بلاش الغيره الشديده دي عشان ميفكرش نفسه ياما هنا وياما هناك، بصي انتي تنفذي اللي اقولك عليه وانتي ساكته..
سالي بفضول: اللي هو اي؟..
نور بهدوء: انتي مش جايه الجامعه النهارده عشان الدكتوراه بتاعتك يلاا روحي اجهزي والبسي حاجه عدله تداري الكرش ده وتعالي وانا اقولك تعملي اي..
سالي بقلق وهي تذهب لغرفتها: حاضر وربنا يستر من افكارك..

القصه واللي كان.. حيث تعيش القصص. اكتشف الآن