3.milik hayder lukman*⁠.⁠✧

555 27 1
                                    

dua tahun kemudian...

[itali]

hayder keluar dari bilik nya dan menuju ke dapur, gelas yg terletak di rak piring itu di ambil nya kemudian di isi nya air minum.selesai dia minum, lekas dia berjalan keluar dari dapur dan pergi ke bilik nya kembali.Penat,resah,sunyi semua menghantui diri nya..

keluhan lembut di lepaskan, punggung di letakkan di atas tilam yang lembut dan empuk itu.Hayder baring sambil memicit-micit kepalanya untuk menghilangkan rasa sakit di kepalanya yang sedang berdenyut-denyut itu.

setelah selesai mengurut kepalanya, dia berdiri ingin membuka kemeja hitamnya. namun, belum sempat dia hendak membuka butang kemejanya tiba-tiba telefon Hayder berdering kuat
dahi berkerut buat seketika sebelum dia mendekati telefonnya dan mengambilnya, dia melihat nombor siapa yang sedang menelefonnya di waktu larut malam begini.

Nama yang tertera di skrin telefonnya di tenung lama kemudian dia menjawab panggilan itu.

"assalamualaikum hello mommy? ada apa call malam-malam macam ni?"
ucap hayder dengan nada suara yang penat.

"walaikumsalam, aik? Mommy call anak Mommy pun tak boleh ke?"
Jawab Datin Rosmah bersama riak wajah yang berkerut.

hayder yang mendengar jawapan ibunya itupun hanya menggelengkan kepalanya

"boleh je mommy. hm kenapa call ni?"

"Takde lah, hayder dah lama tak balik Malaysia. your dady's sick. that's why I called you, sebab takde siapa boleh tolong dia sambung jaga syarikat dia"
ucap datin Rosmah pada anak sulungnya itu

"Arzel mana?" soal Hayder dengan lantang

"kamu nak harapkan Arzel jaga syarikat dady kamu? dia tu, tak boleh harap nak buat kerja. nanti lain yang di suruh buat lain pulak yang dia buat.." Bebel Datin Rosmah pada Hayder panjang lebar. Hayder yang mendengar itu melepaskan satu keluhan lembut. satu masalah nak kena hadap!

"yelah mommy, insyaallah kalau takde apa-apa halangan Hayder akan balik Malaysia dalam masa dua minggu ni"

Datin Rosmah yang mendengar itu senyum lega

"hm..yelah nanti kalau kamu dah nak berangkat balik Malaysia jangan lupa call mommy tau?" Soal Datin Rosmah dengan nafas yang lega..
Hayder yang mendengar itu anggukkan kepala saja

"ye mommy, Hayder tahu. okelah mommy Hayder ada kerja lagi nak buat ni asalamualaikum" Tanpa menunggu lama. Hayder mematikan panggilan tersebut, dia kemudian membaling lembut telefonnya di atas katil.

kerana terlalu lelah dengan pekerjaan di office, akhir nya dia terlelap tidur dalam keadaan masih memakai baju kemeja berwarna hitam

******************

gunting yg terletak di meja di ambil oleh farisya, kemudian dia mula menggunting daun bunga-bunga yang sudah layu itu sambil bernyanyi dengan nada yg lembut.terlampau fokus nya dia membuat kerja nya sampai kan pelanggan datang pun dia tak sedar

"hello." ucap pelanggan itu dengan nada tinggi sambil mengetuk kuat pintu yg terbuka itu.farisyah pun terus tersedar dari kerja nya kemudian terus menuju ke arah pelanggan itu...

"oh... selamat datang. what can i help you?" soal farisyah sambil tersenyum dan menyambut pelanggan itu dengan hangat.
maklum lah pelanggan ni kan ibarat raja kite!!...

"I'm looking for a white rose..." jawab pelanggan itu, sambil melihat di sekilingnya...

"ye..sir kat sini semua jenis bunga ada kami jual, bunga ros warna putih pun ada.." jawab farisyah dengan tersenyum sambil mengangkat tangannya menyambut pelanggan itu masuk...

"kalau mcm tu saya nk bunga ros warna putih, bungkus dengan package yg cntik ye... sbb saya nk bagi bunga tu kat gf saya nnti"balas pelanggan itu sambil senyum...

"okey wait a moment sir" ucap farisyah dan berlalu pergi ke meja nya.. sambil membawa bunga ros putih....

selesai sahaja dia membungkus kan bunga yg di tempat oleh pelanggan itu. farisyah pun memberi kn bouquet flower itu kepada pelanggan nya...

"this your flower sir"... ucap farisyah dan memberi kn bouquet flowers itu kepada pelanggan nya

"How much is everything?" soal pelanggan itu sambil menekan telefon nya

"semua dua puluh lima ringgit"balas farisyah sambil mengambil duit bayaran yg di berikan pelanggan itu.kemudian dia menghantar pelanggan itu ke arah pintu keluar...

"thankyou Sir, hope your girlfriend likes the flower" ucap farisyah sambil tersenyum manis...

********************

akhir nya zayen telah berjaya menyembuhkan adik nya. farisyah yang kuat menangis dan selalu murung itu kini sudah membaik keadaan nya.

luka di dahi serta kakinya yang pincang dulu kini sudah pulih sepenuhnya.Bersyukur farisyah ada abang yang membantu dan peduli tentang dirinya, kalau tidak sampai ke sudah Farisyah tidak akan sembuh sepenuhnya

sekarang farisyah tidak lagi tinggal di kampung halaman mereka. semenjak kejadian itu berlaku, akhirnya zayen memutuskan untuk membawa saja farisyah tinggal di rumah banglo milik nya.selama satu tahun itu lah dia tidak henti mengajar farisyah cara hidup berdikari tanpa pertolongan nya sebelum dia berangkat pergi ke itali.

kini farisyah sudah bekerja di kedai bunga milik kawan nya iaitu Izara

sudah lebih satu minggu semenjak abang nya pergi ke itali untuk menjalankan tugas yang di berikan oleh atasan mereka.

kini farisyah hanya tinggal seorang di rumah besar milik abangnya itu. farisyah juga tidak lupa untuk rajin solat dan berdoa agar hati dan fikirannya tidak lagi terganggu, sungguh dia tidak mahu kejadian yang sama berulang lagi untuk kedua kalinya.

cukup lah dia hampir menjadi seperti orang gila meracau-racau dan mengigau malam-malam di sebabkan tak dapat menerima hakikat bahawa orang tuah nya sudah pergi buat selama-lamanya, dia juga kena belajar menerima takdir Allah SWT..

dan buat masa sekarang juga, farisyah kena berusaha dan belajar hidup berdikari sendiri tanpa bantuan orang lain mahupun abangnya. sebab bila-bila masa saja akan ada masanya farisyah harus menghadapi masalah besar

tapi dia juga sendiri takut, takut apa yang akan jadi dengan masa depannya jikalau abangnya tidak ada di sisinya. terkadang dia terfikir, perlukah dia tinggal di apartment sewah saja? sebab rumah abangnya ini juga terlalu besar untuk dia tinggal sendirian.

namun Farisyah tidak memiliki wang yang banyak untuk membayar rumah apartment sewah sendiri, di tambahkan pulak kerja dia hanya kerja di kedai bunga saja.duit gaji pun mana cukup untuk menampung dia makan dan membayar sewa rumah setiap bulanan.



tolong comment and vote tauh korang. sebab saya nk sokongan dari pada korang semua para pembaca 😭🥰

𝐦𝐢𝐥𝐢𝐤 𝐡𝐚𝐲𝐝𝐞𝐫 𝐥𝐮𝐤𝐦𝐚𝐧 Ⓖ︎Where stories live. Discover now