EPISOD 6

25.1K 1.1K 82
                                    

"HAH eloklah tu. Cepat sangat kesian kan orang sampai lupa pasal diri sendiri. Susah sangat ke nak cakap tidak dekat bapa budak-budak tu? Berat sangat mulut kau nak menolak?"

Baru saja Nailah menjelaskan tugas barunya sebagai pengasuh separuh masa Qaisah dan Qailah, suara petir Ghufran sudah menyapa koklea si gadis berkulit kuning langsat. Dahinya sudah berkerenyut. Bingit mendengar omelan abang ngahnya itu.

"Bila Nailah nak start jaga si kembar?" soal Tuan Muhammad. Janggut sejemputnya diusap. Mengerti bahawa anak bongsunya sedang berniat membantu anak kepada sahabat seperjuangannya dahulu.

"Setiap kali Mak Cik Lateefa nak bawa cucu-cucu dia keluar, setiap kali tu juga Nailah akan temankan mak cik. Tolong jagakan cucu-cucu dia. Begitu je abi. Uthman faham yang Nailah ni pun sibuk dengan business," tutur Nailah sambil memeluk erat kusyen di ruang tamu.

"Tapi dia tahu ke tahap kesihatan kau? Dia tahu sejarah kesihatan kau yang pernah menghidap penyakit jantung? Abang long bukan apa dik. Budak-budak sebaya Bilal ni... energetik. Abang long tak naklah kau sampai sakit jaga budak-budak tu nanti." Suara Nizam turut kedengaran. Figura Bilal yang sedang menonton rancangan televisyen kegemarannya sambil merebahkan kepala di atas riba si ayah diusap lembut.

"Nailah tak bagi tahu apa-apa. Tak apa. Nailah kuatlah. Qaisah dengan Qailah pun dengar cakap. Nailah boleh kawal budak-budak tu. Abang long jangan risau."

"Uthman tu tak ada isteri ke sampai terdesak sangat nak jadikan kau pengasuh?" soal Ghufran. Sungguhlah, dia tak setuju dengan keputusan Nailah yang sudi menjadi pengasuh.

"Isteri dia dah meninggal lima tahun yang lalu. Masa lahirkan si kembar tu. Sebab tu Qailah dengan Qaisah ditinggalkan dengan nenek dia orang bila Uthman bekerja. Dengan berbulan-bulan baru pulang. Tak ada siapa dah nak diharapkan melainkan Mak Cik Lateefa kau orang tu," jelas Puan Khadijah seraya meletakkan sedulang minuman petang dan sepinggan jemput-jemput di atas meja. Dibantu oleh Dahlia. Kakak iparnya Nailah dan Ghufran.

Mendengarkan itu, Ghufran mengeluh berat. Jemput-jemput dicapai bersama secawan teh panas. Terbit rasa simpati buat Uthman dan anak-anaknya. Tapi dia masih belum puas hati tatkala Nailah sudi menerima tawaran itu. Risau jikalau Nailah keletihan hingga jatuh sakit.

"Kalau ada apa-apa yang buruk berlaku dekat kau... dia nak tanggungjawab ke?"

"Abang ngah ni kenapa? Cara cakap macam Uthman tu tak bertanggugjawab pula." Nada suara Nailah mula tegang. Panas pula hatinya bila Ghufran seakan tak berpuas hati dengan keputusannya.

"Hek eleh nak marah aku pula. Dik, kau tu tak sihat mana punlah. Fikir diri sendiri..."

"Ran... dahlah. Kita terima je keputusan Nailah. Lagi pun keluarga kita kenal keluarga Uthman. Dia orang tu keluarga yang baik-baik. Jangan risau sangatlah pasal ni. Kalau kita kongkong Nailah, nanti dia tertekan." Nizam memintas. Lembut saja tutur bicaranya. Tak mahu adik-adiknya bertelingkah hanya kerana isu Qailah dan Qaisah.

"Tengok. Abang long lagi function daripada abang ngah. Tak habis-habis nak kongkong. Rimas tahu!" protes Nailah seraya menjelingkan matanya.

"Eleh kau... nak jeling-jeling aku pula. Kereta pancit panggil aku juga kan." Ghufran tersenyum sinis. Sengaja menyakat Nailah yang kelihatan tak berpuas hati itu. Siapa lagi dia mahu kacau selain si adik bongsu.

Melihat tingkah Ghufran dan Nailah buat Tuan Muhammad geleng kepala saja. Begitulah anak kedua dan anak bongsunya. Sering saja bertelingkah. Seorang kuat menyakat. Seorang lagi suka melawan. Kombinasi yang mantap!

"Mamanya macam mana? Setuju ke dengan keputusan Nailah?" soal Tuan Muhammad. Perlahan-lahan, dia mencicip teh panas.

Seketika, Puan Khadijah memandang raut wajah Nailah. Bibirnya mengulum senyum nipis. Diusapnya lembut kepala Nailah yang berbalut dengan tudung sarung. Berat hati mahu bersetuju dengan keputusan Nailah. Risau dengan kesihatan Nailah. Itulah naluri hati seorang ibu meskipun Nailah Jannah bukan anak kandungnya. Namun, di satu sisi, dia juga tak tega menolak kebaikan yang Nailah hulurkan buat keluarga Uthman.

KERANA AKU BUKAN PILIHAN (TERBIT FIZIKAL 2024)Where stories live. Discover now