LAUT CHINA SELATAN
SUASANA kelam pada dinihari melatari sebuah kapal minyak. Hanya rembulan dan kejora yang menerangi samudera. Sesekali, ombak menghentam badan kapal. Serentak dengan angin kencang yang mendinginkan tubuh.
Di setiap penjuru dek, dua orang lelaki lengkap dengan M16 di tangan masing-masing sedang berada dalam keadaan berjaga-jaga.
Mengawasi keadaan tatkala sekumpulan rakan subahat mereka sudah mengucar-ngacirkan suasana di dalam kapal tersebut. Selagi kapal minyak ini masih berlayar di samudera, selagi itu situasi belum mengizinkan mereka untuk bersenang lenang.
"Dah dua jam, lima juta yang aku nak tak sampai-sampai lagi ni. Memang bos kau orang ni tak sayangkan kau orang gamaknya! Lagi pun... dia banyak duit. Apalah sangat kalau aku letupkan kapal ni dengan kau orang sekali. Dia tak kesah pun! Rugi celah gigi dia aje ni."
Para tebusan yang sudah dikumpulkan di dalam sebuah bilik rehat hanya mampu tertunduk dengan ugutan tanpa henti daripada si lelaki berkepala botak. Masing-masing tak mampu menentang lagi tatkala dua orang rakan mereka sudah lunyai, terbaring kaku di atas lantai kapal setelah dibelasah oleh konco-konco ketua lanun itu. Hanya kerana mahu menentang, tubuh menjadi galang gantinya.
"Tik tok... tik tok..."
Siulan si lelaki kedengaran. Sorotan matanya tajam memandang jam dinding. Terherot senyum sinis di bibir tatkala jarum jam hampir menginjak pukul dua pagi. Seperti perjanjiannya bersama Tan Sri Anding, tepat pukul dua pagi, kapal ini akan diletupkan bersama pekerja-pekerja ahli perniagaan itu jikalau wang tebusan tak diberikan kepadanya.
"Jarum jam dah nak ke pukul dua pagi. Haih! Aku kesian dengan kau orang ni. Tak pasal-pasal yang ada anak jadi yatim. Isteri jadi janda. Suami jadi duda. Tapi... tangan aku ni dah gatal sangat nak bermain bunga api dengan mayat-mayat kau orang nanti."
Remot bom jangka yang berada di genggamannya dikucup lembut. Tidak sabar mahu menamatkan riwayat manusia yang berada dalam keadaan diikat. Dia menyeringai. Suka benar melihat para tebusan yang semakin diterpa ketakutan. Ada yang sudah menangis teresak-esak. Ada juga yang hanya mampu berpeluk tubuh.
"Bawa mengucap semuanya! Kau orang akan mampus..."
"Yakinnya kau!"
"Yakin? Mestilah aku yakin..."
Sontak, si lelaki berkepala botak kematian diksi tika bunyi berdas tembakan kedengaran di luar ruangan itu. Intuisinya mengatakan keadaan yang aman sudah bertukar gawat!
Tika dia kalih ke belakang, sekonyong-konyongnya, jantung yang mengepam darah ke seluruh tubuh jadi kencang. Matanya membuntang. Terpampang figura seorang pemuda mengenakan raiding suit dengan topeng balaclava yang hanya menampakkan sepasang mata helang!
"Serahkan diri kau, Paul! Permainan kau dah berakhir!"
Tak semena-mena, suasana di dalam bilik rehat itu bertukar hinggar binggar. Lima orang anggota PASKAL sudah menyerbu masuk ke dalam bilik rehat. Menyelamatkan sepuluh orang tebusan. Serentak dengan itu, tiga orang konco-konco Paul yang berada di ruangan itu terus menentang. Menghalakan glock ke arah para anggota PASKAL.
"Kau tahu nyawa kau orang tu ada kat tangan aku sekarang ni!"
"Nyawa di tangan Tuhan. Bukan pelesit macam kau!"
Sontak, Uthman mencengkam pergelangan tangan kanan Paul yang sedang mengenggam remot bom jangka masa. Sekelip mata, tangan Paul dipulas kuat ke belakang sehingga bunyi bahu dipatahkan kedengaran. Lolongan kesakitan Paul dek kecekapan Uthman kedengaran. Lantas, remot bom jangka disambar dari tangan musuh.
YOU ARE READING
KERANA AKU BUKAN PILIHAN (TERBIT FIZIKAL 2024)
Romanceℕ𝕒𝕚𝕝𝕒𝕙 𝕁𝕒𝕟𝕟𝕒𝕙 𝕃𝕖𝕗𝕥𝕖𝕟𝕒𝕟 𝕂𝕠𝕞𝕒𝕟𝕕𝕖𝕣 𝕌𝕥𝕙𝕞𝕒𝕟 𝔽𝕚𝕣𝕕𝕒𝕦𝕤 𝑲𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒊𝒏𝒊 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂𝒍𝒂𝒉 𝒓𝒆𝒌𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒂𝒔𝒊𝒍 𝒊𝒎𝒂𝒈𝒊𝒏𝒂𝒔𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒂𝒕𝒂-𝒎𝒂𝒕𝒂. 𝑺𝒊𝒍𝒂 𝒉𝒐𝒓𝒎𝒂𝒕 𝒌𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒑𝒆𝒏...