EPISOD 8

22.4K 1.1K 31
                                    

SOROTAN mata helangnya tunak memandang 18 orang awak kapal terdiri daripada warga Indonesia yang ditahan setelah menceroboh perairan tanah air. Dua buah bot nelayan asing turut ditahan. Hari ini saja, sudah tiga buah bot nelayan tanpa pengenalan diri berjaya diberkas oleh pasukan TLDM yang diketuai oleh Uthman pada tika itu.

"Mana passport kau?"

Seorang awak-awak yang berumur dalam lingkungan belasan tahun hanya menggeleng tatkala suara tegang Uthman menyapa koklea. Ada rasa gentar bertamu di dinding hatinya yang baru saja menjadi sebahagian daripada nelayan asing.

Melihat gelengan si nelayan asing, Uthman menghela nafas berat. Nampaknya, penceroboh perairan tanah air ini tidak pernah kenal erti gentar. Sudah berkali-kali nelayan asing tanpa dokumen pengenalan diri ditahan. Namun mereka tetap berdegil.

"Semua nelayan tiada dokumen pengenalan diri, tuan. Bot pun tiada nombor pendaftaran," lapor Faruq.

Uthman yang sedang menggeledah sebuah bekas kabus berwarna putih memandang raut wajah Faruq. Dinding hatinya mula dirusuh amarah melihat hasil tangkapan ikan para awak-awak di perairan negara.

"Kita tak boleh nak berlembut kali ni. Ni dah kira curi hasil laut negara kita. Tangkap ikan tanpa keizinan di perairan Malaysia. Sekarang, kita tunggu pihak maritim bertindak. Biar mereka pula yang bertegas." Nada suara Uthman yang bertembung dengan pawana malam penuh dengan autoriti. Melepaskan rasa geramnya dengan penceroboh tanah air.

"Dia orang ambil peluang malam-malam ni tuan. Yakin sangat kita tak buat rondaan untuk halang kegiatan bejat mereka."

Uthman mengangguk. Mengeyakan. Tak dapat dinafikan bahawa nelayan asing yang menceroboh ke perairan Malaysia ini memang otak geliga. Menjadikan malam sebagai waktu mereka bertindak. Tapi satu yang mereka alpa.

Pihak TLDM tidak pernah lena dalam membanteras pencerobohan di perairan tanah air. Melalukan rondaan dan operasi secara berterusan demi melindungi kemanan negara.

SERONOKNYA kalau hari-hari dapat jumpa kakak. Kakak baiklah. Tak garang macam Mak Cik Syida. Kalau Mak Cik Syida jaga kita orang... dia suka marah-marah. Macam nenek kebayan dalam buku cerita."

Mendengarkan celoteh Qaisah yang sedang menjamah Spaghetti Carbonara, Nailah tertawa kecil. Tercuit hati dengan celoteh si gadis kecil yang duduk setentang dengannya di Kafe kecil milik Nailah itu.

Hari ini, Nailah berkelapangan. Sempatlah dia menawarkan diri mengambil si kembar dari sekolah. Pakej menyediakan makan tengah hari buat kanak-kanak itu.

"Tak baiklah cakap Mak Cik Syida macam tu. Dia sayangkan Qailah dengan Qaisah... sebab tu dia suka marah. Supaya kau orang dengar cakap."

"Dia tak sayang kita oranglah akak. Kalau dia datang rumah nenek, dia suka marah kita orang. Kita orang diam-diam pun kena marah. Suruh kita orang duduk dalam bilik je supaya tak susahkan nenek," luah Qailah pula.

"Dahlah suka marah abah sebab tak nak cari ibu baru untuk kita orang. Kesian abah," tambah Qaisah pula. Meluahkan rasa tidak puas hatinya tatkala teringat Syida yang sering memarahi Uthman. Hanya kerana isu tentang pengganti Hikmah.

Tatkala itu, terbit rasa simpati di dinding hati Nailah. Gadis-gadis comel ini sering menjadi tempat amarah Syida. Jadi, benarlah intuisinya. Syida itu memang berperwatakan kasar. Mulutnya lancang. Tak memikirkan perasaan orang lain.

"Tak apa. Sekarang Kak Nailah kan ada. Nanti setiap kali balik dari sekolah, minta nenek hantar Qaisah dengan Qailah ke kafe akak. Kita makan sama-sama. Kau orang pesan je apa yang kau orang nak makan. Tapi... tak boleh makan manisan sangat. Nanti buruk gigi dah tak comel."

KERANA AKU BUKAN PILIHAN (TERBIT FIZIKAL 2024)Where stories live. Discover now