"Close your, close your, close your eyes
No more broken hearts
We're better off apart, let's give it a try
Tell me, tell me, tell me lies"
Fleetwood Mac (1987)
-- ❀ --
Chris liep naar de cel naast die van Asher en Emmett, waar Charles en Isaac na de bevrijding van Chris nu met z'n tweeën zaten. Chris scheen zijn lampje op Charles, die boos met zijn ogen knipperde.
'Hallo piraat.' mompelde Chris. Hij keek naar Juan en Elian om te zien of ze hem hadden gehoord.
'Wat wil je Chris.' snauwde Charles. Chris begon te fluisteren.
'Heb je net niet heel mijn verhaal gehoord? Ik ga jullie helpen hieruit te komen. Vertrouw me! Als Emmett zometeen begint te roepen, sta dan klaar om te ontsnappen!' Charles keek Chris verward aan. 'Wacht wat ga je-' begon hij. Chris legde zijn vinger op zijn lippen.
'Stil. Waarschuw Willem en Koos zo zachtjes mogelijk. En onthoud goed wat ik heb gezegd. Sta klaar!' siste hij.
Even leek het alsof Charles weer in protest wilde gaan, maar Isaac had Chris bedachtzaam bestudeerd en knikte. 'Oké, ik vertrouw je.'
Chris glimlachte. Dat klonk erg bemoedigend. Hij stond op en klopte zijn kleren af.
Hij liep langzaam terug naar Juan en Elian. In het voorbijgaan zag hij Emmett en Asher naar hem knikken. Toen Chris de trap had bereikt, draaide hij zich om naar Juan en Elian.
'Bedankt, heren. Ik ben klaar.' zei hij. Juan stond op en knikte.
'Goede nachtrust meneer. U gaat neem ik aan nu weer naar uw kamer?' vroeg hij. Elian stond ook op. Chris knikte. 'Ik ga nu inderdaad weer terug naar mijn-'
'HELP! KAPITEIN! HELP!' schreeuwde Emmett. Juan en Elian wendden zich van Chris af en keken verward naar de cel van Asher en Emmett. 'HELP!' schreeuwde Emmett weer. Er klonk gerammel aan de tralies. Juan keek Chris met een frons aan en leek te bedenken wat hij zou gaan doen.
'Meneer, gaat u alstublieft zo snel mogelijk naar uw kamer. Wij lossen dit verder op.' zei hij gehaast tegen Chris. Voordat Chris antwoord kon geven, renden hij en Elian naar de cel van Asher en Emmett. 'STILTE!' riep Juan. 'Wat is hier aan de hand?!'
Maar Emmett was niet stil. Hij schreeuwde en schreeuwde en begon nog harder aan de tralies te rammelen.
'HELP ME TOCH! De kapitein! Hij is onwel! Dat komt vast door die stomme graaf!'
Chris kon niet precies zien wat er gebeurde, maar hij merkte dat Juan en Elian met hun aandacht volledig op Emmett waren gefocust. Chris wierp een blik op de muur waar de twee stoelen van Juan en Elian tegenaan stonden. Daar, aan een klein haakje aan de muur, hing een grote, bronzen sleutel. 'Hoppa.' mompelde Chris. Hij keek snel naar Juan en Elian, die duidelijk aan het discussiëren waren over wat ze zouden doen, holde toen naar de muur en stak vliegensvlug de sleutel in zijn zak.
'Maar Juan! Hij maakt het hele koninkrijk nog wakker! Echt, zijn stem is vreselijk vervelend!' klaagde Elian. Juan keek alsof hij ieder moment kon ontploffen. Door het geschreeuw van Emmett was Elian bijna niet te verstaan.
'Elian, het is niet de bedoeling gevangenen uit hun cel te halen. Of überhaupt de tralies te openen. Het is strikt verboden! Zelfs als ze ziek zijn!' riep hij. Elian zuchtte.
'Maar Juan, die graaf! Denk dan eens aan die graaf! Hij mocht zijn cel wél verlaten! En als het waar is wat deze schreeuwende, oude man zegt, dan heeft die kapitein dringend een dokter nodig!' riep hij terug.
'ALSTUBLIEFT! HELP MIJN KAPITEIN! IK DENK DAT HIJ DOOD IS!' schreeuwde Emmett op het juiste moment. Juan rolde met zijn ogen. 'Dat waren de orders van de koning, Elian! En je weet dat orders van de koning boven alles gaan. Stel dat we de gevangenen uit zijn cel halen?!' riep Juan boos. 'Ze zouden kunnen ontsnappen-' Zijn blik viel op Chris.
'Wat doe jij hier nog?' riep Juan. Het viel Chris op dat hij geen u meer werd genoemd. Hij liep naar de twee bewakers toe en haalde de sleutel uit zijn zak.
'Het geschreeuw is zo oorverdovend dat ik nooit een goede nachtrust zou kunnen hebben. Laat die piraten direct uit hun cel! Hoor je dan niet dat het dringend is?' vroeg Chris. Juan keek Chris met opgetrokken wenkbrauwen aan.
'We gaan de gevangenen niet bevrijden!' riep hij. 'En zeker niet als u het zegt!' voegde hij er neerbuigend aan toe. Elian daarentegen, had andere plannen. Hij liep naar Chris toe en pakte de sleutel gretig van hem aan. 'Dank u.' mompelde hij.
Hij liep naar de celdeur van Asher en Emmett en maakte hem open. Meteen hield Emmett op met schreeuwen.
'Blijf daar piraat!' riep Elian naar Emmett, terwijl hij de cel in liep.
'En nu zullen we eens zien wat er scheelt aan jullie gekke kapitein.' zei hij. Chris liep achter hem aan en knielde bij Asher neer. Hij keek hem bedachtzaam aan.
'Weet jij wat hij heeft?' vroeg Elian. Chris schudde zijn hoofd.
'Hij ziet er slapjes uit. Ik denk dat we hem beter even uit zijn cel kunnen halen. Dan kan ik beter zien wat er met hem is.'
'Nee!' riep Juan. Elian en Chris draaiden zich naar hem om. 'We hebben geen orders gekregen om gevangenen uit hun cel te laten! We doen het niet!'
Chris glimlachte. 'Wat zou jouw koning ervan vinden als je een gevangene dood hebt laten gaan? De kapitein van de piraten nog wel!' zei Chris. Juan keek hem achterdochtig aan.
'Met alle respect, maar ik denk dat dat hem geen bal kan schelen.' zei Juan.
Chris haalde zijn schouders op. 'Ik denk van niet. Ook al is hij een vuile piraat, hij is de belangrijkste van jullie gevangenen. Hij zou ons nog van pas kunnen komen.' merkte Chris op. Juan sloeg zijn armen over elkaar. 'We doen het niet.' zei hij op een ijzige toon.
Chris keek van Juan naar Elian. 'Wat vind jij ervan wijze bewaker?' vroeg hij. Elian schrok op. Het was duidelijk dat hij nog nooit was aangesproken als 'wijze bewaker'. Hij nam even een moment om na te denken.
'Ik denk..' mompelde hij. 'Ik denk..dat we hem uit deze cel moeten halen en hem even moeten onderzoeken!' zei hij.
Juan begon te protesteren, maar Elian hief zijn hand op. 'Luister Juan, hij zou ons nog van pas kunnen komen!' riep hij.
Chris knikte. 'Wat een eh..wijze woorden zeg je daar.' zei hij.
Elian knikte glunderend. 'Misschien weet hij nog wel verborgen plekjes die vol liggen met waardevolle schatten! Dan worden we rijk Juan!' voegde hij eraan toe. Zowel Juan als Chris trok zijn wenkbrauwen op. 'Of..' begon Juan.
'OF MIJN KAPITEIN GAAT ERAAN!' schreeuwde Emmett. 'Jullie praten te lang! Help mij de kapitein uit zijn cel te dragen! Snel!' riep hij.
Emmett wilde naar Asher toe lopen, maar Elian hield hem tegen.
'Ha! Ik ben niet dom, piraat! Ik en de graaf dragen hem wel uit zijn cel. Jij blijft hier terwijl Juan op je past.' zei hij en hij keek Juan verwachtingsvol aan.
Juan opende zijn mond alsof hij nog iets wilde zeggen, zuchtte, en liep toen chagrijnig de cel in. Elian klapte in zijn handen, verheugd dat hij het voor het zeggen had. 'Kom op!' zei hij tegen Chris.Samen droegen ze Asher uit zijn cel en legden hem neer op de koude grond buiten de cel.
'Fantastisch.' mompelde Elian. 'Kan je nu zien wat er met hem is?' vroeg hij aan Chris.
Chris knielde weer bij Asher neer. 'Volgens mij is het iets in zijn buik.' zei Chris en hij prikte in Ashers buik.
'Au.' mompelde Asher. Chris knikte bedroefd. 'Zie je? Het is ernstig.'
Elian keek Chris bewonderend aan. 'Wauw, jij bent goed. Wat doen we nu met hem?' vroeg hij. Chris deed alsof hij diep nadacht.
'Nu..' begon hij. Elian keek hem met grote ogen aan. 'Nu..ONTSNAPPEN WE!' riep Chris en hij sprong op. Op hetzelfde moment sprongen ook Asher en Emmett op.
Asher en Chris wierpen zich op Elian, die niet helemaal snapte wat er gebeurde.
Emmett wierp zich op Juan, die keihard alarm begon te slaan. 'EEN ONTSNAPPINGSPOGING! HEEEELP! HEEEELMPFFF-' maar zijn geschreeuw werd gedempt toen Emmett zijn hand voor Juans mond hield. Emmett sleurde hem naar het achterste hoekje van de cel en wierp Juan tegen de grond. Juan deed een verwoede poging om weer op te staan, maar Elian gaf hem een klap in zijn gezicht. Juan viel bewusteloos weer op de grond neer.
Emmett klopte zijn kleding af. 'Sorry ouwe stomp. Maar je kan beter praten dan je kan vechten.' zei hij.
Ondertussen hadden Asher en Chris meer moeite om Elian klein te krijgen. Elian was fysiek veel sterker dan Juan en het feit dat hij het tegen twee mensen opnam, scheen hem niet te deren. 'IK HAD EINDELIJK EENS DE LEIDING!' schreeuwde Elian kwaad, terwijl hij uithaalde naar Chris.
Asher had zijn beide armen om Elian's nek geslagen en probeerde hem naar de grond te duwen. Ashers benen kwamen van de grond en zwaaiden in het rond.
Chris probeerde wanhopig uit Elian's maaiende armen te blijven.
'GA NOU EENS LIGGEN VERDORIE!' schreeuwde Asher. Emmett was de cel uitgekomen en rende op de vechtende mannen af. 'Help Emmett!' riep Chris.Emmett sprong op de verstrengelde Elian en Asher en met z'n drieën vielen de mannen op de grond. 'AU! DIT DOET ECHT PIJN!' riep Asher, van onder Elian's slappe lichaam.
Emmett hijgde. 'Die vent heeft zijn hoofd tegen de grond gestoten. Leeft ie nog?' vroeg hij en hij wendde zich tot Chris.
Chris inspecteerde Elian's lichaam. 'Hij leeft nog.' zei Chris zacht. Emmett hield opgelucht adem. 'Drie tegen een is ook niet eerlijk.' mompelde hij.
'Laten we hem maar snel in de cel bij zijn vriend stoppen.' zei Chris. Asher knikte en begon Elian naar de cel te slepen.
'Hé jongens! Goed gedaan hoor. Maarre..Mogen wij er ook uit?' hoorden ze Willems stem roepen. Chris glimlachte. 'Natuurlijk! We halen jullie eruit.'
JE LEEST
Met het As Verbonden
AdventureDe zwerver Nick vindt het mysterieuze dagboek van Christopher Hammond, een zoon van een graaf die met een piratenbemanning op avontuur is meegegaan. In het dagboek vertelt Hammond dat hij een prachtig rijk huis heeft en dit nalaat aan degene die zij...